Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1274 ggr
comedienne
2014-08-06 20:39
0

könsmogen?

Min lilla britthane Zulu är ca 9 månader nu och jag har haft honom ca 5 veckor. Allt har gått jättefint och han och Zelda 13 år börjar vänja sig vid varann…. Enligt uppfödaren jag köpte honom av var han inte könsmogen då….. britter är ju tydligen sena i mognaden. Hur märker jag att han blir könsmogen och vid vilken ålder ska jag kastrera honom? Han jamar och pratar rätt mycket och leker och är aktiv…..

Tacksam för svar!

Helena

MonicaLagerquist
2014-08-06 20:44
2

Kastera honom nu.Varför vänta.

Ja kanske inte just nu när det är så varmt men så snart denna värme är över boka en tid.

Stolt ägare till tre La permer

comedienne
2014-08-06 20:45
0

Fast min fråga gällde hur jag märker att han är könsmogen?

Britter är sena och jag vet inte om han är det än….

Quincy
2014-08-06 21:15
0

Det är jätte svårt att veta ibland, men min katt blev väldigt rastlös om nätterna när han blev könsmogen. När det var som värst så krafsade han på dörrar och hoppade på min andra katt hela tiden.

[Emma--]
2014-08-06 21:33
2

Det kan ju vara svårt att veta när dom blir könsmogna också. Urinet kan lukta starkt t.ex. 

Dom måste inte bli könsmogna för att kastreras, så det kan du fixa på en gång. 🙂

comedienne
2014-08-06 21:49
0

Jaha då förstår jag….. då kan vi ju beställa en tid så fort det blivit lite svalare….. Tack för svar! /Helena

annzoo
2014-08-06 22:02
0

Om din hona på 12 år är okastrerad hade jag skyndat på kastreringen iaf.  Vid 9 månaders ålder är han nog garanterat könsmogen. Har haft hanar som visat könsmognad redan vid 15v.

emmakrlsn
2014-08-08 14:59
1

Honkatter brukar könsmogna mellan fyra-sex månader. Medan det kommer senare för hankatter. För dem kommer det oftare vid sex månader.

Hankatter som blir könsmogna kan ibland revirmarkera. Skillnaden mellan att revirmarkera och att bara kissa är att en katt som kissar sätter sig ner oavsett kön, men om katten står upp och skjuter ut en stråle så revirmarkerar den. De kan också bli gosigare och mer pratiga eller rastlösa.

Om man kastrerar en hankatt vid tidig ålder förblir han mer som en unge i beteendet, men om man väntar blir han lite mer manlig eller vad man ska säga. Så det beror ju på hur "manlig" du vill att han ska bli. Men du kan absolut kastrera honom nu om han är nio månader.

[mustang1974]
2014-08-08 15:37
2

man kan väl kastera innan de är könsmogna varför väna onödigt lidandeför katen

Rafflan
2014-08-08 22:48
0

Är din honkatt okastrerad? för du skulle jag kastrera hanen snabbt trots att det är varmt för att inte riskera smygparning :/

kattgodis
2014-08-09 01:18
0

En katt oavsett ras är troligen könsmogen vid 9 månaders ålder, sen finns det säkert individer som är senare, men bara för att det är en speciell ras så tror jag inte den är så sen iaf

Alla djur har rätt till ett drägligt liv

comedienne
2014-08-10 10:24
0

Tack för alla klargörande svar. Nej, honan är naturligtvis kastrerad sedan tidigare….. så risk för parning finns inte. På vilket vis lider hanen av att vara okastrerad? Han blir alltså lugnare efter kastrering? Han är ganska "gnällig" och "pratig" i nuläget, så då kanske han kommer sluta med det efter kastrering? Jag tror jag ringer vet på måndag och rådgör, ev beställer jag en tid för ingreppet….

LaSadie
2014-08-10 11:06
1

Att gå omkring med hormoner som rusar genom kroppen och det enda man tänker på är att hitta honor, eller slippa det.

[[pimey]]
2014-08-10 14:24
1

En fertil hane är oerhört stressad i kroppen då Främsta fokus är just att hitta en hona att äta ligger som prio 2 och resulterar oftast i viktnedgång och ett nerkissat hem då de revirmarker. Ibland kan man få en strilfri och lugn hane men det är väldigt sällsynt. Och sömnlösa nätter då de är riktiga gaphalsar. Har en avelshane här hemma och det är oerhört krävande men han blur inte fertil alltför länge pga stressen han har i kroppen