Katter iFokus

Katter

Etikettertillbehörutrustning
Läst 2153 ggr
Plingen85
0

campa med katterna

Nu under semestern så ska vi åka ut och campa med husvagnen och tänkte då ta med katterna. Nu är dom inne katter och inte direkt jätte vana av att vara ute men de kommer ha tillgång till husvagnen och förtältet. Kommer köpa löplina och halsband med tub på för man vet ju aldrig. Men hur ska vi förbereda katterna på bästa sätt? Ska köpa ett mindre klösträd då det vi har nu är lite för stort att ha med.

VildaVittra
0

Tyvärr får man inte ha katter bundna ens i löplina.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Plingen85
0

Då kan man med andra ord inte ha med sina katter på camping för lösa går ju inte =/

VildaVittra
0

#2 Du måste antingen hålla i kopplet, eller ta med en ihopfällbar rastgård med lagliga mått.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Gosis12
5

Min syster är just nu ute på en 2 veckors campingtur med husvagn. 

De kör inte så långt bara ca 20 mil upp. De stannar länge och njuter i naturen. 

I Bilen finns: 2  människor + 2 papegojor +2  hundar + 3 katter (innekatter som går promenader i koppel). 

Alla sitter fastspända med bilbälte i bilen när de kör. (de har lånat min superstora kattbur).

Husvagnen är inredd speciellt så att alla ska trivas både djur och människor.

Hon har byggt en stor fågelbur där ena soffan stod och köpt en takhög kattställning till katterna, där alla tre har varsin liggplats, som är ganska stor men får precis på håret plats på höjden i husvagnen. Hon har koppel till alla 7 djuren. Så när de känner för det så får alla sin promenad och känsla av naturen. Hon har ringt och berättat att det går jättebra och att alla njuter. De stod vid en vacker sjö sist hon ringde. 

Så visst går det att campa med innekatter :) 

Men själv skulle jag aldrig våga men jag har ju lite fler katter och en som kastar sej utan att tänka sej för var och hur hon hamnar.  Mina katter samarbetar när jag ska ha något från klädkammaren… ojojoj de skulle aldrig gå att campa med dem :)

Jag önskar att det kommer en verksam lag (inom en snar framtid) som totalförbjuder katter att vistas utomhus okastrerade och utan id-märkning. 

MissanTissan
0

Har sätt katter sitta fast ute på campingplatser i vanliga korta kattkoppel med uppsikt, det funkar väl? Om inte katterna blir rädda.

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

VildaVittra
3

#5 Det är olagligt så länge en människa inte håller i kopplet.

MissanTissan
0

#6 Jahap, då är typ 30% av Sverige olagliga.. Har sett MASSOR av människor som gör det..

VildaVittra
3

#7 Det gör det inte mindre olagligt. Finns massor med människor som bränner hemma, blev hembryggd sprit lagligt då?

MissanTissan
2

#8 Tycker det är okej att låta en katt sitta på ett koppel i några minuter om man har uppsikt på den? Visst, man behöver ju inte direkt lämna den själv ute på koppel. Men känns väl onödigt att stå och hålla kopplet när man kan stå några meter bort och göra något annat. Neh, det blir det inte.

[Thiah]
2

På ett par meter hinner din katt krångla sig ur kopplet eller trassla in sig allvarligt innan du kommit fram. Att trassla ut en panikslagen katt är inte lätt heller… Jag håller alltid i kopplet efter att jag sett hur snabb min lilla katt är på att få panik och ställa till det.

Em_
0

Campingar trånga och alla har inte så bra koll på djur och barn. Har varit med om flera incidenter i sommar när jag varit ute med hundarna, trots ständig uppsikt. Lösa hundar, lösa barn, lösa barn med hund de inte orkar hålla - i flexi! Skulle inte våga ha katter utanför vagnen.

Rafflan
0

Jag du kan ta med katten, du kan tex bygga en nät dörr till husvagnen och ha katterna "inomhus" utom när ni tex går ut med dem i koppel, alt bygga en rasthage åt dem, en rasthage borde man kunna bygga av tex kompostgaller ;)

Kattmamman45
1

Nu är det olagligt att ha en katt bunden utan undantag såvida inte en människa håller i kopplet. Skaffar man katt finns det vissa saker som man inte längre kan göra.

Rafflan
5

#13 öh klart man kan åka iväg med husvagn trots att man har katt???

Folk åker utomlands, har aktivt liv med barnens intressen, har ett eget liv, festa och partar, TROTS att man har djur, det gäller bara att planera, man behöver inte sluta leva för att man skaffar djur, man behöver bara göra vissa små förändringar :)

MissanTissan
1

#10 Det tar inte så lång tid för en hund att trassla in sig, ta sig ur kopplet eller rycka sönder ett koppel häller. Vad är skillnaden? Min hund skulle få rå panik om jag lämnade honom fastbunden runt massor av människor, det är väl individuellt? Inte olagligt att knyta fast en hund?