Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 897 ggr
polgara
2014-08-05 00:07
0

Bada katt?

Ni som badar era katter, vad anväder ni för champo? Hur ofta badar ni dom? o varför? Har en son som är lite överkänslig mot katterna o har hört att om man badar dom emellanåt så kan det bli bättre, värt ett försök iaf för grabben vill inte i första taget bli av med sina kissar som han älskar över allt annat

Zepp
2014-08-05 00:50
0

Det är ett ämne i saliven man är allergisk mot!

Det har någon funktion när de slickar pälsen.. antagligen någon form av skydd.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Lol V Stein
2014-08-05 09:06
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag badar min katt eftersom hon är en perser, och om hennes päls blir fet och smutsig så börjar den tova sig och ser tråkig ut. Jag badar var 3-4 vecka. Använder Espree Kattschampo, som finns i flera varianter, jag använder Bright White eftersom min katt är vitfläck.  En vän som är kattallergiker tål min katt bättre än andra katter, vet inte säkert men det skulle kunna bero på badandet.

Jag fönar min katt torr efter badet, pälsen blir bättre och hon slipper frysa. Men om du har en korthårig katt kan man säkert torka pälsen torr och sedan låta katten ligga på en värmedyna eller liknande. Det finns högabsorberande handdukar att köpa på djuraffärer och tex Clas Olsson som underlättar torkningen. Brukar ha en handduk på botten av badkaret också så hon inte halkar runt.  Katter har lite högre kroppstemperatur än människor så de vill ha lite varmare vatten än vi (men inte för varmt!). Min katt visar vilken temperatur hon vill ha både vid badet och vid föningen. Börja alltid blöta ner katten bakifrån och fortsätt långsamt mot huvudet. Kom ihåg att klippa klorna innan badet. Perserkatter badas redan som små, tror det kan vara svårare att vänja en vuxen katt vid bad, men önskar dig lycka till!

pisa
2014-08-05 14:15
1

Jag får ibland bada/duscha min semilånghåriga huskatt, i början för att han inte höll sig riktigt ren, men nu är han bättre på det plus att jag kammar honom varje dag. Nu kan det behövas nån gång när det fastnar avföring i pälsen som inte går att klippa bort… 

Jag använder då Dogmans Schampo för katt som är skonsamt och inte stinker massa parfym (tror den är parfymfri) och har en gummi-antihalk-matta i badkaret. Han skulle få hjärtsnörp av fön så torkar så gott det går med microfiberhanddukar. 

Kan ni vara två som hjälper till underlättar det väldigt mycket!

Lycka till!