Foder till katten
Hej! Kommer förhoppningsvis ta över en katt till hösten, men då jag inte har så bra koll på katters kost ännu skulle jag bli jätteglad om ni kunde hjälpa mig!
Vad är att föredra: blötmat eller torrfoder? Finns det ytterligare alternativ? Jag vet att med hundar är det väldigt viktigt att undvika spannmåls-produkter i fodret, jag antar att det är lika viktigt för katter men det kanske till och med är ännu viktigare?
Vilka foder-märken är att föredra?
Giftig mat för katter:
Ber om ursäkt om det redan finns en liknande tråd men kunde inte hitta någon..
Andra alternativ är barf och färskfoder.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Färskfoder är intressant, trodde inte det fanns för katter men tydligen :D
Vilket är att föredra?
http://www.zoo.se/catalog/product/view/id/26594/s/emmzo-fryst-kattmat-lammkott-250g/category/3046/
Blötmat är alltid att föredra framför torrfoder
Bra märken är bla Mjau som finns i mataffären, Bozita i fackhandeln
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
Tack!
#2 Vom og hundemat skulle jag välja av de sorterna
#6 Mush är inte ett helfoder så då måste du tillsätta en hel del till det för att det ska bli komplett
Vom og hundemat är helfoder precis som Emmzo
Om jag förstår det rätt är färskfoder bättre än blötmat? Vad är skillnaderna?
Och vad får man absolut inte ge en katt att äta? Kan jag skämma bort henne med köttbullar eller är det big NO-NO?
Färskfoder är färdig fryst "barf" och det mest naturliga kosten för en katt
Blötmat är det bästa kommersiella tillverkade/processade fodret
#8 Blötmat är tillagad mat och färskmat är rå mat, katten är gjord för att äta rå mat och kroppen vet inte riktigt vad den ska göra med tillagad, samt mycket vitaminer och nyttigheter försvinner när maten tillagas och därför är rå nyttigare 🙂
När du kollar in foder så tänk på att katten är en karnivor från öknen, så deras kost ska mest ha kött, ben och inälvor. Katter dricker väldigt sällan och ska få i sig vatten genom födan (råa bytesdjur är till stor del vatten) så rått eller blötmat är bäst då torrfoder inte ger tillräckligt med vätska och kan leda till vätskebrist.
VoH är nog den jag hade valt, mest eftersom jag inte kan hitta innehållet på Emmzo's 🤔 Jag hade dock tagit denna varianten:
/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.
BARF är nog det allra bästa för katten, men det innebär också lite mer arbete.. Det innebär att du ger katten rått kött, hjärta, lever och ben i rätt proportioner. Det går också att köpa färdigblandat färskfoder, oftast i fryst form. Läs mer på sidan BARF iFokus http://barf.ifokus.se/
Vanlig blötmat som köps i matvaruaffärerna eller zooaffärerna går också bra. Läs innehållsförteckningen, för det finns bra och dåliga sorter. Jag håller med ovanstående om att Mjau och Bozita är bäst. De innehåller inte spannmål eller socker eller andra onödiga saker. ICAs kattmat i påsar är också ok tycker jag.
Vissa katter vägrar blötmat och äter bara torrfoder, eller behöver speciella sorters torrfoder från veterinär. Många katter tycker om torrfoder. Problemet med torrfoder är dels att det ofta innehåller spannmål, dels att det inte innehåller vatten. De flesta katter dricker för lite eftersom de har dålig törstreflex. Detta kan på sikt ge olika sjukdomar som t ex urinsten och problem med njurarna. Om katten får BARF eller blötmat som huvudfoder minskar man risken för dessa sjukdomar.
🐱
Min katt får Mjau blötmat eller ICAs blötmat i påsar. Hon får lite torrfoder (Orijen) ibland på kvällen som godis, för att hon tycker så mycket om det. Dessutom får hon en rå kycklingvinge ett par gånger per vecka. Det är nyttigt för tänderna att de har något att gnaga på, och mycket populärt hos min katt.
Köttbullar hoppar jag över numera sedan jag fick lära mig att lök kan vara skadligt för katter, och det ingår ofta lök i köttbullar.
Lycka till med nya katten!
"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen