Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1565 ggr
Tretorn
6

Nybliven kattägare!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag & min sambo ska äntligen bli kattägare!

Vi har bestämt oss att ta över en av min sambos familjs katt då familjen nyss har fått en bebis så tiden finns knappt åt katterna (3st). Vi har valt en sköldpaddsfärgad bondkatt vid namn Brumme-Lisa :) Hon är cirka 7 år gammal & är van vid att vara inne & ute.

Vi bor i en lägenhet och vill gärna ha henne som innekatt, tror ni det kommer att fungera? Vi har inget annat husdjur så hon kommer vara den enda för oss.

Vi funderar även på att skaffa fodret "Royal Canin Indoor 7+" & undrar om det är ett bra foder till katt?

I dagarna ska vi börja köpa tillbehör till henne:

- Mat/- & vattenskål

- Klöspåle av något slag

- Borste

- Kattlåda samt kattsand

- Transportdyna (Vi äger en transportbur)

- Kattleksak

Är det något mer vi bör skaffa?

Om några veckor ankommer hon hem & vi ska ha henne på prov först för att se om hon trivs här hemma :) Vi längtar så..

Fridaaaa
2

- Ja det kan gå men är ni borta mycket rekommenderar jag två katter.
- RC är ett dyrt foder med inte så bra innehåll. Rekommenderar spannmålsfria som Applaws, orijen, acana, taste of the wild samt mjukmat som mjau och bozita. Billigare i längden och mycket bättre innehåll.
- Låter som bra saker ni ska köpa.

Lycka till!

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[varg74]
0

Jag undra saker hur tänker man när man tar över en så pass gammal katt? Jag förslår foder Jemes eller schesir torfoder blött mjau eller bozita 

varför köpper man ej sakerna till han/hon först?

Fridaaaa
6

#2 Vad menar du med det "hur tänker man"?! Du får det att låta som att det är fel och konstigt att ta en gammal katt?

Rumblebee
3

Det går att göra henne till innekatt. Bäst är om hon har en kompis att umgås med när ni inte är hemma. Och även stt ni gör vad ni kan för att aktivera henne, lekar, hjärngympa, kanske sätta upp hyllor på väggarna förutom klösträd. Vad gäller mat så rekommenderar jag blötmat, ett bra sådant innehåller kött och vatten, precis vad ett rovdjur med härstamning från öknar behöver. Vill ni ha torrfoder också så läs på innehållsförteckningen ich välj ett som har så mycket animalier som möjligt, så långt fram i listan som möjligt också. Men i början så ge henne den mat hon är van vid att äta och vänj henne långsamt över till det nya för annars kan det bli strul i magen med diarré och spyor om man bara byter rätt av.

[varg74]
0

3 jag menar att om placera en gamal katt med invant revir.Göra ute katt till inekatt anser jag litte konstigt o 2 vart står det att jag tycker det är fel? Sedan kan man tolka alt som man vill jag menade ur kattens synpunkt! DEt min åsikt

[varg74]
0

Bara blötmat undra jag om det bra jag skulle ej vilja ätta mat som jag inte behover tugga bäst är att brfh henne eller göra sitt egget foder

[[pimey]]
5

Det går lina bra att placera en gammal katt inomhus trots revir utomhus sålänge man tillgodoser deras behov inomhus! Äldre hittekatter som varit ute åratal brukar älska ett liv inomhus :)

[varg74]
0

3 får man har andra åsikter? Jag valt att tar kater som max ett (1år) via kattkomando syd??? Varför då lätta att jobba med och anpassa. Vad som är rätt för mig måste ej vara rätt för dig. Bara katten har det bra det viktigaste

Fridaaaa
6

#5 Läs om läs rätt vad jag skrev, för jag skrev inte att du hade skrivit det.
Vi tog hand om en 12 årig honkatt för att ägaren gick bort, hon lever hos oss än. Ibland måste ju även gamla katter omplaceras (och 7 år är ju inte allt för gammalt heller), de vänjer sig oftast och skaffar nytt revir, likväl som en ungkatt 🙂

[varg74]
0

9 jag citera dig du får det att låtta som det våre fel att tar en äldre kat slut citat så jag tolka det så. Orka inte bråka. 7 Då har jag fått lära mig nåt nytt och det tackar jag för😂det altid kul att man kan göra ute kater till inekater

egentligen är väl alla ute kater tror jag

Maria
1

Jag har haft katt som varit ute varje helg och sommarlov/jul/påsk osv men innekatt under vardagar. Det fungerade alldeles utmärkt.

Det sista året var han dessutom innekatt på heltid med nätat balkong.

Katter brukar vara väldigt anpassningsbara.

/Maria

Fridaaaa
2

#10 "få det att låta" och "du har skrivit det" är inte samma sak.  Så nej jag har inte påstått att du har skrivit det nej.
Bråkar inte heller. Jag diskuterar inte samma sak samt redde upp vad som faktiskt skrivits och inte skrivits.

[varg74]
0

12 du skrev du får det att låta och jag kan läsa bra 😂däremot hör jag dåligt höraprat bäge öron

Fridaaaa
1

#13 Talesätt är det, men visst vill du märka ord så är det upp till dig.

Twat
4

Royal Canin har inte särskilt bra foder tyvärr. Om du söker bra foder, läs på innehållsförteckningen - ju högre kötthalt, desto bättre. De första ingredienserna på listan ska enbart vara animaliska. Blötfoder är även bättre än torrfoder då katterna får sitt vätskebehov bäst tillfredsställt genom att äta vätska. Extra viktigt för äldre katter att få i sig mycket vätska för att förebygga hälsoproblem, t ex med njurar och urinrör. LerMjau blötmat som går att köpa i mataffär är bra kattmat.

[varg74]
0

14 snälla säg inte vad jag vill och inte vill och jag ingen lust att bråka så debaten slut för mig tack för en bra debbat

[varg74]
0

jo men kanske inte kull att äta blöttmat jämt utan blandad kost tänker ute från mig själv 😂

Fridaaaa
1

#16 Men snälla du, läs vad man skriver istället för att hitta på saker, himla tråkigt! För jag har varken skrivit eller påstått saker du skrev nu till exempel.
Och skrivit tydligt också att jag inte bråkar. Men du tjaffsar emot hela tiden, istället för att läsa vad som verkligen står det… (nej skyller inte ifrån mig, känns trist att behöva upprepa dock vad man skrivit).
Men jag tänker förstöra TS tråd i alla fall med massa struntprat, då diskussionen (inget bråk) är över från min sida i alla fall.

Tretorn
1

Tack för alla svar!

Tyvärr har vi inte tid eller ekonomin för 2 katter.. 

Vi är hemma för det mesta :) Om vi åker iväg har vi vänner som ställer upp som kattvakt. 

Blev lite förvånad att Royal Canin inte är så bra foder, vilket jag trodde främst p.g.a deras pris. Ska kolla upp andra alternativ till mat :)

[varg74]
0

18 vad har jag hittat på? Läsa kan jag ge dig. Och jag vill inte förstöra tråden utan bara konstera att vi inte kommer överens tråkigt men så är det

Tretorn
1

Rekommenderar ni torr- eller blötfoder?

[varg74]
1

18 vill vetta exat vad jag hittat på? Då jag käner mig illa bemött

Fridaaaa
3

#19 Ja många tror det men tyvärr ser inte verkligheten ut så 😕 Precis som för hund. Men kolla runt lite, finns flera alternativ. Jag köper personligen applaws på petsonline, ger 389kr för 7,5 kg, räcker ju länge till en katt, sedan då ger jag mjaus mjukmat i olika smaker, finns ju i diverse matbutiker 🙂

[varg74]
0

Jag rekomdera bådde och

Fridaaaa
1

#22 Skickat PM till dig för att respektera TS. (jag har skrivit helt neutralt tilldig, jag känner mig illa bemött av dig och läs tråden så ser du tydligt vad det är du har hittat på som jag aldrig ens skrivit, men tar fortsatt diskussion via PM och inte är, vänligen respektera det, för TS skull).

Twat
4

Det jag rekommenderar ytterst är ju att göra det jag gör själv, ge kattmat på rått kött, råa ben, råa inälvor - även kallat BARF.  Då blir det blandad kost också, vildsvinskött och oxhjärta och kaninben kan de få äta till exempel. Men alla har inte tid och lust att göra sådan mat, då rekommenderar jag färskfoder eller blötmat. 🙂

Tretorn
1

#26 Twat, det låter som ett bra alternativ men tyvärr har jag inte kunskapen att ge BARF, samt rädd att ge för lite proteiner m.m

Om jag  väljer blötmat & det märket har flera olika smaker:

Hur går man till väga för att variera de olika smakerna (eller det är inget bra för katten?)

Fridaaaa
3

#27 Du kan variera de olika smakarna inom samma mjukmat, och även oftast andra märken också 🙂 Jag varierar mellan olika smaker av Mjau och ibland bozita också. (mjukmat).

[varg74]
0

28 pm dig där jag förklara

Tretorn
0

#28 Fridaakesson Okej, så det är ingen fara? :D vill inte hon ska bli dålig vid foderbytet. Eller det är främst känsligt när det gäller torrfoder?

Fridaaaa
4

#30 Nej det är det inte 🙂 Är mer om man byter mellan olika torrfodersorter eller om katten inte är van vid mjukmat man får introducera sakta men om du väljer att ge vi säger just mjaus mjukmat för enkelhetens skull kan du variera mellan smakerna där, både tetrapack och burkarna 🙂

Men hade haft samma mat hon har hos ägaren nu och sedan fasa över sakta om nu ska byta.

[varg74]
0

31 fråga är inte Mjaus tetra pack litte bättre fråga hört det vad är skilnaden

Tretorn
1

#31 Fridaakesson Okej, då ska jag be om en liten påse med fodret hon har nu så jag kan byta successivt :)

Maria
1

Mjau och Bozita har väl samma tillverkare?

/Maria

Fridaaaa
2

#32 Innehållsmässigt ska det inte vara någon direkt skillnad, men tror det har med att göra just med förpackningarna, vet jag någon som nämnt just med konservburk istället för tetra, men kanske någon annan kan svarapå bättre.
Jag ahr börjat hälla över till vanlig plastburk med lock från icke tetrapacken

[varg74]
0

Jag kör både Bonzita och mjau i tetra pack o torrfoder

har ingen klösbräda gör de ute

[varg74]
0

blev fel jag menar mjau och bonzita blöttmat 

och torfodret jemes

cattisa
3

Min katt får Mjau blötmat eller ICAs blötmat i påsar. Båda går att köpa i vanliga mataffärer. Vi varierar smaken så det blir omväxling.

Förutom det får hon lite Orijen torrfoder ibland som vi köper i Zooaffären. Det ska vara ett bra torrfoder med hög andel kött och utan spannmål.

Jag vill ge katten huvudsakligen blötfoder eftersom jag då vet att hon får i sig lagom med vätska. Katter är ofta dåliga på att dricka tillräckligt, och kan på sikt få olika sjukdomar av det.  Min gamla katt fick urinsten. Han åt ganska stor andel torrfoder, och drack troligen för lite - trots att jag tyckte att han drack mycket.

Om katten äter mest blötmat verkar det som att det är lättare att få katten att hålla en lagom vikt. Min gamla katt hade lättare att bli för tjock när han fick mest torrfoder.

För att få använda tänderna ibland får katten  en rå upptinad kycklingvinge ett par gånger per vecka.

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

Gerro
1

Min moster har en katt som är ca 14 år gammal och har varit inne/ute katt hela livet. För ett tag sedan så flyttade hon till lägenhet och katten har anpassat sig helt.

Självklart är det ju olika från katt till katt. Kanske ni kan ta ut henne i sele någon gång ibland?

cattisa
3

Ett annat tips är att använda Feliway doftavgivare (luktar inget för oss människor). Det finns en sort som man sätter i vägguttaget. Det innehåller "må bra"- feromoner för katt. Det brukar vara bra att koppla på några dagar innan katten kommer till det nya hemmet. Sedan låter man den sitta i ytterligare ett par veckor till när katten är där. Då får katten en signal om att det inte är något farligt på det nya stället.  Feliway kan köpas i djuraffärer, men jag har sett i andra trådar att de ska finnas på apoteket också.

Jag använde den i vintras när jag fick hem min nya redan vuxna katt, och den fungerade bra.

Lycka till med nya katten!

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

[trh]
0

#19 Lite nyfiken, vad är det som tar mer tid med att ha två katter jämfört med en? :)

Tretorn
1

#40 Cattisa Tack för tipset! Ska införskaffa en sådan :)

#41 Trh Varje individ tar sin egen tid - kärlek, uppmärksamhet & kel, samt kostar det mer med en till katt i hushållet :)

Tretorn
6

Nu har vi snart redo här hemma & vi längtar så! <3

Tretorn
0

Funderar även på vilken färg Brumme-Lisa har? :)

Är det Svartsköldpaddsfärgad?

[Emma--]
1

Förstår att ni längtar! 🙂

#44 Är hon inte blå? (grå)
Såg nästan ut så på min skärm. 

Här finns en bra tråd att skriva i om man funderar vilken färg katten har 🙂 : http://katter.ifokus.se/discussions/529a148f8e0e747efa0002a1-3-vad-heter-din-katts-farg-har-du-koll?discussions-1

Gerro
1

Håller med, hon ser ut att vara blåsköldpaddsfärgad :)

Tretorn
6

Bättre bild på henne :)

[inanna56]
1

Vad vacker hon är! Grattis och lycka till med er nya kisse.🙂

[Emma--]
3

Yes hon är blåsköldpadda med vitt. 🙂

Tretorn
0

Tack så mycket! :D