Passar katten!
igår påbörjades passningen av en katt som aldrig gillat mig, låter mig inte klappa henne och gömmer ig gärna när jag är där (blivit bättre det sista men med 9 år av henne så hade man nog hoppats på bättre….) Första dagen (igår då) åt hon ingenting och gömde sig för det mesta, fram mot kvällen kom hon fram och krävde mina uppmärksamhet, slutade jag att klia henne blev hon sur och stack för att senare komma tillbaka någon halv minut efter för mer kliande. Nu på morgonen kunde jag inte hitta henne och hon hade då gömt sig i garderoben. Där har hon suttit där hela dagen utan tanke på att komma ut, bärde ut henne en gång till matskålen för att via att det fanns blötmat, då åt hon lite och sprang snabbt in i garderoben igen…Blir väl nästan första gången jag fått klappa henne på det sättet nu, hoppas hon blir lite sällskapssjuk nu i kväll igen ^^ Känns så mysigt å vet ni :3
Frågan om kattpassning när katten gömmer sig iaf ibland är laglig. Katter ska ha tillsyn två gånger per dag vilket innnebär betydligt mer än att få mat och friskt vatten. Man måste ju också kunna förvissa sig om att katten mår bra.
Jag ombads av några i närheten att passa deras katter när de reste bort en vecka eller mer men eftersom den ena katten gömde sig för mig sade jag ifrån mig uppdraget efter ett par gånger. Katten kunde ju ligga sjuk någonstans där jag inte kunde hitta honom.
Nu klandar jag inte på något sätt TS utan det är ägarens ansvar att förvissa sig om att en kattvakt har möjlighet att utföra uppdraget i enlighet med lagen.
Kag vet allt vart katten gömmer sig och går in ett par gånger om dagen för att se till att katten mår bra! Den har nu kommit insmygande till mig för mat och så 2 gånger idag, så jag håller rätt vra koll på henne :)