Sjuk kisse
Hejhallå!
Min mamma har övertagit min nu fd. kompis katt och vi var hos veterinären med henne igår. Vet. konstaterade att Skruttan (som katten heter) har tandköttsinflammation, men vi fick ingen direkt beskrivning på hur vi skulle bli av med det, bara hur vi håller efter hennes tänder när inflammationen är borta. Skruttans andedräkt stinker verkligen :(
Hon har även oerhört skitiga öron, så de fick vi rekommenderat att rensa, och att det tydligen skulle vara ganska likt hur man rensar hundars öron.
Dessutom är hon en aning överviktig, men vi fick aldrig något tips på vilket mat hon ska äta istället, om vi ska dra ner på mängden mat, eller om vi ska ta bort att hon får en skiva skinka/kyckling/kalkon varje morgon. Hon har börjat leka, vilket hon inte gjorde när hon kom.
Ska tillägga att hon är hittekatt och fått minst en kull ungar och är ca fem år gammal.
Blir många frågor nu.
1. Hur blir vi av med tandköttsinflammationen?
2. Vad kan man använda för att rensa öronen? Bomull? Gasbinda?
3. Hur får vi ner henne i vikt?
Tacksam för svar! :)
Behandla mig som om jag vore frisk men tänk på att jag är sjuk.
Jag skulle byta veterinär då jag anser det är deras jobb att informera hur man sköter en katt med tandköttsinflammationen, ni fick ingen medicin mot detta?
Borsta tänderna är mitt tips för bättre munhälsa.
Sen kan dom/veterinären rek bra öronrens medel som passar till katt.
För att gå ner i vikt så skulle jag ge mjukmat + råkost med ben gärna kyckling då det kan gynna munhälsan. Men väntat med ge ben då katten kan ha ont just nu.
Av min uppfödare fick jag tips att använda parfymfria våtservetter för bäbisar till att rensa öronen. Har Devon rex katter så det förekommer en del öronrensande.
#1 Vi var till Bagarmossens Djursjukhus, vilka ska vara bra, men inte hört särskilt mycket positivt från dom. Fick det nu bekräftat att de inte är så bra som det sägs…
Jag är osäker på om mamma fick recept på medicin mot tänderna eller mot öronen. Något fick hon i alla fall..
#2 Åh! Det ska jag testa :D Det vet jag att mamma har hemma. Ska hjälpa henne med detta, då hon aldrig haft katt förut.
Undrar även hur ofta man bör klippa klorna på katter?
#1 Ska kycklingbenen vara råa eller tillagade?
Jag klipper klorna när de gör ont om de klättrar på mig typ varannan vecka. Alla ben ska vara råa! Annars kan de splittras i magen.
Borsta tänderna för att behandla tandköttsinflammationen. Börja med en mjuk gasbinda, linda runt fingret och gnugga på tänderna och tandköttet. När det blivit mindre rött och svullet kan man antingen fortsätta med gasbindan eller en mjuk tandborste. Du behöver ingen speciell tandkräm eller så men bucacat brukar smaka gott och hjälpa till att lära katten att tandborstning är mumma.
Råa kycklingvingar som #1 sa är perfekt för att förebygga tandsten och andra problem, men ingenting slår tandborstning.
För att gå ner i vikt ge henne mjau blötmat, är hon inte vad sen innan vid detta så introducera det långsamt för många katter kan annars blir dåliga i magen. Följ inte heller anvisningarna som står på paketen för det är på tok för mycket mat.
Här är en superbra sida om hur man räknar ut ungefär hur mycket katten behöver äta: http://kattstatus.se/sida97.html
Råa kycklinghjärtan kan man också peta in i maten då hjärta är väldigt magert men det får inte överstiga 10% av det dagliga intaget. Katten kan då istället få brist på andra ämnen som hjärta inte innehåller.
låter som en usel veterinär :( undersöktes katten över huvudtaget?
innan man ens rengör öronen bör ju veterinären uteslutit svamp, skabb och öroninfektion. Är trumhinnan trasig ska man ia inte rengöra med öronrens.
Tandköttsproblem kan vara många saker som tex FORL.
Är hon förfarande fertil rekommenderar jag starkt att ni kastrerar henne.
Vad äter katten idag? Det bästa sättet att få ner en katt i vikt är att ge ett bra foder i grunden ev begränsa tillgången samt se till att katten rör sig/aktiverar sig.
svar 2 använd topp kolla så hon ej har skabb
köpp ligt foder hos vetinären
håller med 7
kastera henne
#5 Okej, tack! :) Går det bra med helt vanliga kycklingvingar från typ ICA? Bör de vara frysta eller färska?
#6 Okej! :D
Hon har fått blötfoder ibland, men inte så ofta. Ska vidarebefordra kattmatsförslaget till mamma.
Var får jag tag på råa kycklinghjärtan?
#7 Ja, faktiskt! Hon fick klorna klippta i alla fall, och i allmänhet mådde hon bra. Förutom tänderna och öronen då. Hon är inte extremt fet, utan bara lite överviktig. Väger 4,37 kg, är huskatt (hittekatt, så vet ingen exakt ras på henne), och fått minst en kull, så lite hängmage har hon.
Vad är FORL? Jag kan absolut ingenting om katter, utan frågar å mammas vägnar, då hon inte är medlem här. Jag är kunnig på hundar istället, haha.
Nej, hon är steriliserad.
Idag äter hon Friskies torrfoder för steriliserade katter. Varvas med Purinas blåsilvriga påse med steriliserade katter.
Hon är ganska skygg av sig, men har börjat leka. Minst två gågner om dagen får hon spatt och kutar så mattorna flyger. Oftast på nätterna och retar gallfeber på mamma, haha. Hon har fått leksaker nu som hon tycker om, bland annat en råtta med kattmynta (hon blir helt knasig och kutar som en dåre med den i munnen), och ett sånt spö med fjädrar. Det hoppar hon efter.
#8 De gjorde en koll i hennes öron, och konstaterade att hon varken hade skabb eller infektion. Bara att hon var allmänt skitig. Då hon spann som en dåre av stress så kunde de inte kolla hjärtat ordentligt på henne, samt att hon kliade sig så dant och krängde sig så de kunde inte kolla trumhinnan på henne :(
Vi ska tillbaka om drygt två veckor och kolla hennes öron igen, och då ska hon även sövas så de kan göra en ännu mer ordentlig undersökning på henne.
Hon är rädd för människor, och får nästan panik när man bär eller håller henne, så hon är inte den lättaste att ha med att göra. Halva undersökningsrummet revs, när vi behövde få tag på henne igen, efter att hon hoppat ner från bordet och sprungit och gömt sig.
#8 Köp absolut inte lightfoder! Det är det värsta som finns! Spannmålsfyllda skitfoder :) Tops bör man heller inte använda i katt- eller hundöron med risk för att peta för långt in och skada örat.
Är katten ID-märkt? Annars kan du passa på att göra det när ni ska tillbaka till veterinären om ett par veckor, om du vill. Antingen kan man göra det med ett chip i nacken, eller med en tatuering i örat, samma som för hundar. Det är väldigt bra om katten kommer bort någon gång. Då kan den som hittar katten se till att den kommer hem igen.
Lycka till med katten! Hoppas det går bra nu.
"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen
#9 Vanliga kycklingvingar går utmärkt. Frysa är billigast och låt dem sedan tina i kylskåp men färska går också självklart utmärkt. Kolla även så de inte är saltade, ska alltid stå på påsen. Se till så att ni bara ger RÅA ben så benen inte splittras och skadar katten.
Kycklinghjärtan finns i vanlig matvarubutik i köttdisken. Willys och CityGross har jag sett dem på.
Det foder hon får idag är nog bland det sämsta som finns på marknaden, tyvärr. Om ni tvunget måste ha torrfoder rekommenderar jag Applaws som går att beställa på nätet eller hos de flesta djuraffärer. Torrfoder i matvarubutiker är ett stort nej då de har ett extremt dåligt innehåll.
Annars rekommenderar jag att ni byter över henne till mjau blötmat som också finns i matvarubutiker. Det finns både som tetror och konservburkar (som är lite billigare).
Det man ska kolla efter när man köper foder är främst kötthalten (så hög som möjligt, dock blir man lite lurad av blötmat som oftast visar lågt innehåll men har högre än torrfoder), fritt från spannmål/ris/potatis/majs eller andra vegetabilier och gärna fritt från socker.
Håller helt med 10 ingenlightfoder det är inte alls så "bra" foder, utan övergå till blötmat och vill katten äta torrfoder finns det betydligt bättre torrfoder än den hon äter idag. Jag hade väl satsat på bra foder där det är mer kött än en massa majs-spannmål och ris ;) Mjau mjukmat är i regel mycket bra foder, sen som andra säger endast råa ben jag ger kycklingvingar, jag torkar även eget godis av kycklinghjärtan,lever och en massa annat då jag även har hundar. Detta uppskattar även missarna här hemma :) Jag har köpt hem tandkräm med smak det uppskattar katten mer än när jag inte hade tandkräm nu slipper jag bli sönderriven :P
#11 hon är innekatt, så chipmärkning eller tatuering känns inte jätteaktuellt. #12 okej :D då är det typ samma som gäller även för hundar? Inga tillagade ben alls? Okej. Ska säga det till mamma! :) #13 okej! :)
#14 Exakt! Inga tillagade ben alls! :)

#14 Fast katten kan komma lös på ett eller annat sett så en ID-märkning är viktig och att man ser till att ID märkningen registreras så att ni kan få tillbaka er katt.
Kommer katten bort och någon annan hittar den så kan ni ju inte bevisa att det är eran katt utan upphittaren kanske tar hand om den och behåller den. Eller ännu värre den avlivas för att ingen ägare hittas.
Att chippa en katt kostar runt200-300 kronor så det är ingen stor kostnad.
Stolt ägare till tre La permer