Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1806 ggr
[MLI]
0

Passar katt oss?

Hej! Jag och min sambo går i husdjurstankar (vi har redan två marsvin men vill ha tillökning). Min sambo är inte så förtjust i marsvinen utan vill ha, enligt honom, ett husdjur som är socialt, interagerande och som känner igen oss (jag tycker däremot att marsvinen är det) Han vill även ha ett husdjur som är lugn av naturen, alltså som kommer fram och kanske nosar och hälsar och som kan ligga bredvid oss i sängen när vi kollar på någon serie på datorn. Sådana saker; ett någorlunda lugnt sällskapsdjur. Ett husdjur som vill leka och springa och hoppa runt hela tiden vill inte jag heller ha, men lite lekfullhet vore inte fel. Vi bor i en liten lägenhet på 32 kvadratmeter inne i stan (5e våningen) men har stora öppna ytor då golven i stort sett är fria. Jag skulle kunna tänka mig att skaffa en katt, men jag är orolig att lägenheten är för liten. Vad som också oroar mig är det faktum att det några dagar i veckan (absolut inte varje dag) kan hända att ingen alls är hemma från kl. 09:00 på morgonen ändå tills kl. 10:00 på kvällen (eller senare). Jag vet inte om jag med gott samvete skulle kunna lämna en katt ensam henma i 12 timmar eller mer (däremot har jag läst att katter sover 15 timmar i genomsnitt per dag). Vi är ett ungt par (25 och 27 år) med skola respektive jobb och ett någorlunda aktivt socialliv. Vad tror ni? Vore en katt ett lämpligt husdjur för oss? Pengar är inte något problem utan det som jag är fundersam över är den tiden. Tar även gärna emot tips på andra husdjur som ni tror skulle passa oss. Tack på förhand!

[[pimey]]
9

Nä en katt låter inte lämpligt om den ska lämnas själv 12 timmar då behöver den en kompis!! Lägenheten är inte för liten utan katter är anpassningsbara men kattungar är livliga och lekfulla och eftersom du inte ville ha ett djur som springer runt och hoppar och leker är en katt inte heller stt tänka på låter det som

Sarah-S
7

Jag tycker inte att det låter som om en katt passar er. De ÄR aktiva djur som lever i kvadrat dvs inte bara på golvyta, de kräver aktivering och stimulans och ffa sällskap

En liten lägenhet i sig är kanske inte ett problem men jag tycker att era arbetstider och sociala liv inte går ihop med en ensam katt

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

[[pimey]]
0

Instämmer med ovanstående

[MLI]
0

Tack för alla svar! Jag tror ni har missförstått mig. Vi är inte borta 12 timmar eller mer varje dag. Jag är även heltidsstudent så de flesta dagarna är jag hemma och pluggar och går bara hemifrån för att gå på någon föreläsning och till gymmet. En kattunge vore inget problem, de blir ju vuxna till slut. Jag har träffat många (vuxna) katter som var väldigt lugna av sig (kanske har med ras att göra). Att inreda lägenheten för att passa en katt och aktivera katten vore inte heller något problem. Jag vill understryka att vi inte är borta 12 timmar eller mer varje dag. På helgerna är vi hemma på förmiddagen men sen går vi vanligen ut och kommer oftast hem igen en stund innan vi eventuellt går ut för kvällen. Vore vår lägenhet för liten för två katter?

[[pimey]]
1

Nej inte alls det får plats med 2 :) de har mer nytta av varandra än att en människa ska försöka ersätta en artfrände. Vi har vuxen huskatt och hon är lika livlig som en kattunge så det beror nig mer på individ. Väljer man raskatt kan man få ett önskvärt temperament men med huskatter är det som en kinder suprise

[MLI]
1

Okej. Jo precis jag har exempelvis läst att russian blue är väldigt lugna av sig. Vi funderade även på att (om vi känner att en katt passar oss) adoptera en vuxen katt från ett katthem. Då vet man ju vilket sorts temperament och aktivitetsnivå katten har. Men det handlar absolut inte om att vi är borta tolv timmar eller mer varje dag, utan kanske en-två dagar i veckan.

[[pimey]]
1

Russian blue är rätt aktiva :) känner en som föder upp såna och de är mer åt de aktiva hållet :) Ragdoll, Maine coon, birma, skogkatt, perser/exotic, brittisk korthår där har vi de mer "layd back" raserna :) Att adoptera från ett katthem är superbra! Då hjälper man en fyrfotad vän in från gatorna! Köp aldrig från sådana som säljer raskatter utan stamtavla, 50/50 % "raskatter" de är huskatter fast säljarna vill tjäna massor med pengar :(. Plus att vi ökar på antalet hemlösa genom att gynna oseriösa uppfödare

malison
2

Jag kanske kan hjälpa faktiskt, jag har en perser av den gamla typen (dvs med lång nos och inga rinnande ögon) som söker nytt hem då han verkligen inte trivs med våra hundar. 

Han är verkligen den lugnaste katt man kan tänka sig och låter precis som vad din sambo letade då han kommer och hälsar vid dörren, hoppar upp och sitter i knät eller ligger bredvid då man ser på tv eller sitter vid datorn eller så. 

Han är snart ett år, innekatt, van att vara ensam då vi jobbar och allmänt jättetrevlig och mysig. Om du skickar mig ett pm ska jag se om jag kan få iväg lite bilder åt dig.

ella_moya
1

#6 Även om det inte är varje dag så är en till två gånger i veckan ganska ofta. Om ni skaffar två katter så kommer de hålla varandra sällskap och må bättre när ni är borta och ni kommer slippa må dåligt över att ni lämnar ert djur så länge.

En till fördel med två katter är ju att de kommer leka med varandra och alltså spendera lite av sig energi. Ni vill ju ha ett lite lugnare husdjur så det skulle nog vara till er fördel. Det kommer bli mer mysstunder för er istället för att ni har en katt som biter er i tårna när ni försöker plugga eller arbeta.

Anita N
1

Jag tror absolut att ni kan ha katt men då välja två stycken så de har sällskap av varandra. Själv har jag Maine Coon som är aktiva men lugna. De behöver något de kan klättra i och leksaker och naturligtvis varandra. Ett alternativ är att skaffa en raskatt och en katt från katthem så hjälper du en utsatt katt.

Glad Skåning

[MLI]
0

Tack för svaret, Anita! Men finns det inte raskatter på katthem?

[[pimey]]
0

Nä det är ytterst ytterst ytterst sällan det gör det! 95% av alla katter på katthemmen är huskatter lång och korthåriga

[MLI]
0

Okej, jag förstår. Jag kollade lite på katthem och på deras hemsidor verkar de ju ändå ge information om katternas temperament och beteende?

[[pimey]]
0

Det är bra att de kan skriva ut det :) bästa är ju stt besöka hemmen och träffa katterna i verklighet :)

[AnimalLover1]
1

Jag tycker att en frigående kanin passar er, vissa kan vara lekfulla men inte så lekfulla som hundar kanske, de kan sitta och mysa, kolla på film med er t.ex, de KAN lämnas ensamma ett par timmar, folk går ju i skolan och år tvugna att lämna de hemma, de behöver kollas till och tas hand om MINST 1 gång per dygn, kan aldrig omvårdnas för mycket, men personligheten är från individ till individ, och du väljer hur den ska bli genom att uppfostra den, jag tycker alltid att kanin är perfekt :D

[varg74]
0

sköld padda absolut inte katt! Kater som är inekater kräver mycket kel o le. Nu tror jag inte nån katt mår bra av att vara inne katt

[MLI]
0

Sköldpadda? Är sköldpaddor sociala och sällskapliga?

[AnimalLover1]
0

Jag tycker sköldpaddor är söta och så men inte särskilt roliga, min kompis har en sköldpadda som förlorade sin kompis, nu simmar den bara runt i terrariet och gör ingentning, stackare..

fvanilla
0

#16 Varför då? Hur kan du veta det?

[[pimey]]
1

Katter mår visst bra inne?? Sålänge man aktiverar dom och ger dem de behöver så måste de inte vara ute. Det finns rastgårdar, man kan näta in balkong och selar så katten får frisk luft. En frigående katt löper hög risk att dö i tidig ålder sedan om man bor i lägenhet är inte utekatter optimalt

[Forest]
0

Man kan göra en massa bra saker så katter må bra att vara innekatter. har haft innekatter med olika personligheter vissa har vart mer åt lata hållet medans andra vart aktiva. Båda behöver man sysselsätta lata katter ska inte bara jäsa utan man kan gott sysselsätta dom med lite rolig klättervägg med hyllplan,klösmöbler och div bra leksaker så man kan leka med dom. Katten som vi har nu har dottern klicket träna med så han kan lite enkla trix som tass, vinka,sitt,sitt fint,hopp, ligg.

Bellbooh
1

Om ni båda är positivt inställda till den katt som kommer bo hos er så tror jag att det kommer att gå bra om ni på något sätt kan fixa så att någon ni känner(ev. kattvakt) kan bidra med tillsyn under just dessa dagar som ni är borta mer än 12h. Citat från Jordbruksverket: "Du ska se till din katt minst två gånger per dag. Unga, sjuka eller skadade katter ska ses till oftare." För mig låter det som att en äldre katt skulle kunna passa er, möjligtvis från en katthem eller en omplacerings katt  om ni hellre vill ha en raskatt.

Persern är en ganska lugn ras såsom ni beskriver att ni vill ha det hemma. Vår lilla perserdam som nu är två år gammal lägger sig gärna på min sambos mage eller nacke när han ligger på soffan och kurrar som bara den, samtidigt som hon blir klappad. Med mig ligger hon mest bredvid och kurrar men varje natt vill hon sova vid mitt huvud tätt intill. När vi tittar på filmer är hon också där och chillar, MEN hon är ju fortfarande en katt så man får skapa aktiverings tillfällen varje dag. Det är inte bara kul för katten utan för människan också, här leks det kurragöma och kull flera gånger i veckan mellan katter och människor. Så om ni får tag på en omplaceringsperser som vill leva som ensamkatt kommer det nog funka. Annars finns det katter i katthem som inte vill leva med andra katter, ifall ni absolut inte vill ha två. Men är ni rädda för att katten inte kommer bli stimulerad pga av er begränsade boyta vore det en bättre ide att ta hand om två katter som fungerar med varandra för då kan de iaf hålla sällskap och leka me varann om ni själva vet att ni inte kommer orka med aktivering stup i kvarten.

Rafflan
0

Ja om ni skaffar 2 katter ser jag inge problem. Jag hade 3 katter på 53 kvm utan problem, så 2 på 32 kvm borde funka.

Antingen om ni köper kattunge av en lugn ras, väntar tills dem är vuxna och hoppas det är lugna individer då alla ungar är busiga med fart i benen. Eller om ni tar 2 vuxna omplaceringar, även raskatter omplaceras. Det går även att kolla med ett katthem om dem har några passande katter till er :)

Min 3 katter kräver 0 aktivering eller stimulans. Jag jobbar natt 12-14 timmar och sover sen på dan, världens tråkigaste ägare, men katterna är nöjda, bara dem får sova i sängen och vara nära så är dem nöjda. Aktivering löser dem genom att leka med leksaker och busa med varandra.
Det man ska tänka på är att katter leker när det passar dem, dem struntar i om matte nyss kom hem från ett jobbigt 14 timmars pass på jobbet och vill sova, dem busar ändå och far runt, och det får man vara beredd på, mina brukar lugna sig efter en stund, men tills dess är det bara att låta dem hålla på. Man kan inte styra är dem ska busa och när dem ska sova, det gör dem när dem vill, om matte får sova 1 timme mindre, ja då är det så helt enkelt :)
Om man leker med dem aktivt innan man ska sova är chansen större att katterna är lugna när man själv sover, om deras busande nu stör ens egna sömn :)

[MLI]
0

Tack för alla bra svar och respons! När det gäller de här långa dagarna som vi inte är hemma; om det är nödvändigt så vore det inga problem att komma hem snabbt en stund för att mata. Men har katter speciella mattider? Det går alltså inte att ge mat på morgonen innan man går och sen när man kommer hem på kvällen (oavsett vilken tid)? Och jag har också läst att katter sover, i genomsnitt, 15 timmar under dagen. Det var lite därför vi även började fundera på katt.

[[pimey]]
0

Vi har fri tillgång på alla våra 4 set funkar utmärkt!

[MLI]
0

Jag förstår inte vad du menar, Pimey. 4 set?

[[pimey]]
0

Oj jäkla autocorrect på telefon!! Jag menar att vi har fri tillgång på våra 4 katter och det funkar utmärkt :)

[MLI]
0

Vad menar du med fri tillgång, Pimey?

[[pimey]]
0

Att maten står framme 24 timmar om dygnet och fyller på när det börjar bli tomt :)

Bellbooh
1

#24 vissa människor ger sina katter mat en gång på morgon och sen en andra gång på kvällen. Här hemma gör vi inte så utan vi har precis som pimey, dvs. fri tillgång av kattmat, vilket betyder att katterna alltid har tillgång till mat. I vårt fall var det bara positivt för min birma som hetsåt i hans förra hem där han fick mat tidigt på morgon och sen på kvällen, nu hetsäter han inte längre och har gått ner från 7,5-8 kg till ca 6,5kg då han inte känner sig stressad inför maten längre.

[MLI]
0

Tack för förklaringen, Bellbooh. Det vore inget problem för oss att ha det så, utan bara enklare. Men då avråds man från att lämna en katt ensam alltför länge inte för maten, utan helt enkelt så att den inte ska vara ensam för länge? Spelar det någon roll om katten spenderar det mesta av dagen med att sova?

l1nnsan
3

Här hemma ger vi våra katter blötfoder en gång på morgonen och en gång på kvällen. När vi är borta en längre tid har vi lite torrfoder som får stå framme under de timmarna. Jag avråder dig verkligen från att bara ge torrfoder då katter inte har ett naturligt törstsinne och behöver mycket vätska i deras mat. Dessutom så innehåller torrfoder ofta mycket spannmål vilket inte är kattens naturliga föda. Jag kan rekommendera ragdoll om du söker efter en raskatt. Dom är väldigt lugna och rekomenderas ofta som innekatter. Se till att bygga på höjden med klösträd om du bor litet. Som många tidigare sagt är det roligt för katten om den har en kompis. Man kan ju ta en raskatt och en katt från katthem t.ex. Hoppas du och din sambo hittar er lilla misse, de är ju underbara! Lycka till

Rafflan
0

#31 om ni har 2 katter så blir dem inte ensamma och då ser jag inga problem med att ni är borta 12 timmar 1-2 dagar/vecka + har ett aktivt social liv :)

ella_moya
2

#31 Att en katt sover 15 timmar per dag innebär inte att den kommer sova de 12 timmar då du är borta. Katter sover mycket, men inte hela tiden. De tar tupplurar under hela dagen och mellan de tupplurarna vill de bli aktiverade och få sällskap. 12 timmar är lång tid för en katt att vara ensam, så nej det handlar inte bara om maten.

Jag tror absolut att ni kan skaffa katt, men fundera på att skaffa två eller se om ni kan ändra om i schemat så att ni är hemma mer ofta. Oavsett så kommer det ta tid från er vardag att ha katt, så tänk igenom om det verkligen passar in i ert liv. En katt är inte ett djur man bara kommer hem och matar för att sedan gå igen. Ni kanske har tänkt igenom det och verkligen vill lägga tiden det krävs, men det låter som att ni har ett liv fullt av andra aktiviteter också, ni kanske måste offra någon av dem.

Sarah-S
0

#31 Om ni har "tur" och katten sover bort de 12 timmar som ni är borta + tar små tupplurer de resterande 3timmarna när ni är hemma så har ni 9 timmar av full aktivitet att se framemot den 12 timmar ni är hemma och kanske vill sova inför nästa dag….

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

[MLI]
0

Jag förstår, Sarah-S. Jag har förstått att ditt och de andras inlägg att det enda djuretiska vore att skaffa två katter. Men jag antar även att de flesta som har katt även vill sova på nätterna. Hur märker man förresten om en katt är understimulerad och har för lite sällskap? Finns det några tydliga tecken? Är det någon som vet om det, på något sätt, är möjligt att ha katt på prov någon månad eller två?

[Lilyz]
1

#36 Det märks rätt tydligt när katter är understimulerade, de får mycket överskottsenergi och kan tex bli högljudda, börja förstöra saker i hemmet eller tom bli aggressiva.

Känner ni någon som har katter att låna ut? Eller kanske ni kan ställa upp som kattvakt för någon som ska resa bort?

Det är bra att ni tänker över detta noga och inte skaffar katt/katter och sen märker efter ett tag att de är för krävande.

Lycka till!

[MLI]
0

Jo precis, Lilyz. För tidsfrågan åsido så vore det också bra att på ett ungefär förstå exempelvis hur mycket städning som krävs för att hålla hemmet och kläderna någorlunda hårfritt. Andras beskrivningar kan nog aldrig riktigt förbereda en för hur det verkligen är. Tack så mycket!

Linika
1

Hos mina katter märks understimulering så att de jamar mycket mer och pockar uppmärksamhet (jag har rätt vokala katter) samt 'hittar på hyss'. D.v.s. klättrar mer på konstiga ställen, river i soppåsar m.m. Samt att de blir stirriga och rusar runt mer än vanligt. 

På min första katt så märktes det tydligt att han var ensam. Jag kunde inte vara borta mer än 5-6h i stöten då han var helt förstörd när jag kom hem annars. Han gick runt och jamade och jamade och skulle vara helt på mig i många timmar efter att jag kom hem. Jag fick ta med honom till pojkvännen ifall jag skulle sova över där för att inte få för dåligt samvete eller allt för ledsen katt. 
Sen han fick en kompis har detta beteendet försvunnit helt.

[MLI]
1

Tack till alla för bra svar och respons! Vi fick mycket att fundera på och vi har bestämt oss för att skaffa katt. Jag kommer att vara hemma väldigt mycket de kommande 3 åren och vi kommer att se till att komma hem en stund de dagarna då vi båda är borta mycket. Man kan aldrig veta vad livet har att erbjuda men vi skaffar en katt till sällskap; som en familjemedlem och är införstådda i ansvaret vi kommer att ha för ett liv. Dyker det upp något problem så ska vi lösa det för vi skulle inte vilja skaffa katt bara för att behöva omplacera den. Om vi märker att det framöver någon gång (nästa år eller om 5 år, livet är för oförutsägbart att förutspå) kommer att uppstå en längre period då vår tid är begränsad så har vi redan bestämt oss för att i sådana fall skaffa en till katt istället. Tack allesammans!