Vilken ras?
Ska flytta till stort hus med stor tomt dom ligger angränsande till skog och mark, dock i ett villaområde. Vill ha en kelig familjekatt som gärna jagar råttor. Bör jag köpa en "vanlig" huskatt eller finns det någon raskatt som ni tycker passar för detta livet?
// Milla - Alpaca och Peruan
http://www.millasmarsvin.n.nu/
Seriösa uppfödare säljer inte raskatter som utekatter. Besök närmaste katthem och hitta en lämplig huskatt som passar er då gör ni en god gärning på samma gång!
Tycker du ska leta på katthemmen i din närhet. De känner katterna bra och vet vad de har för bakgrund så du kan säkert hitta en kompis som kommer passa dig perfekt!
Mvh Clara
Medarbetare på kanin och tonåringar.ifokus.
www.ingespjuta.webs.com
Jag har inte nån erfarenhet av raskatter men en hus/bonnkatt kan ju definitivt funka tycker jag (vår bonnkatt tex är världens gosigaste tex nästan som en hund och en bra jägare).
Kanske kan du få hjälp med utekatter som är raskatter på utekatter i fokus, jag vet att det finns endel som har raskatter där 🙂
l'm back
Min rädsla ör ju att någon tar den om det är en raskatt. Vet ju att tex Norsk skogskatt passar bra som utekatt.
Norska skogskatter är bra jägare…..

# 4 Ska du köpa en Skogis se till att du får en med stamtavla.
Rasen heter Norsk Skogkatt de som säljer Norska Skogskatter brukar vara BYB uppfödare.
Stolt ägare till tre La permer
Först och främst kolla upp med grannar så att det är ok med en utekatt då det kommer vara stor risk att din katt kommer gå på deras gårdar. Tycker i alla fall jag är en bra början för att respektera andra. 🙂
Sen om målet är en som jagar bra, så kan det ju antagligen vara bäst att leta efter en vuxen omplacering som redan visat sig bra på det. Men alla katter har jaktinstinkt så där spelar det ingen roll vilken katt.
Det kan alltid finnas dom som tar katten oavsett ras tyvärr. Tror dock övriga risker är större.
Kom ihåg att det är mycket viktigt (speciellt på utekatter) att den är/blir chippad/ev tatuerad, vaccinerad och försäkrad!
- Medarbetare på Fälttävlan ifokus

#8 Du glömde de viktigaste.Att den är kastrerad.
Stolt ägare till tre La permer
#9 För mig är det nog en så uppenbar sak så jag lätt glömmer bort att skriva det. Men tack för att du la till det! 🙂
Alla katter som inte ska gå i avel bör ju kastreras och köper man från ett katthem eller en seriös uppfödare så blir man också upplyst om detta om inte katten redan är kastrerad förstås, lika med chipp, vaccin och försänkning.
Resterande "uppfödare"/BYB nämner nog inte dessa saker i samma utsträckning och det är också kanske pga det vi släpper ut våra fertila katter vind för våg, pga okunskap.
Förlåt för lite OT 🤐
Väldigt få katter jagar råttor öht. Råttor är förhållandevis farliga bytesdjur så katter brukar föredra sorkar, möss, småfåglar och annat mer harmlöst.
#11 endel jagar råttor, vår tex men sånt är en smaksak för katterna också, vissa jagar i princip bara gnagare, vissa jagar i princip bara småfågel och vissa jagar "allt"
l'm back
#11 Min fars katt tar stora råttor och även kaninungar.
Självklart ska den kastreras, vaccineras, idmärkas. Har tidigare både chip och tatuerat för att säkrat detta. Var ju möss jag menade, finns inte så mycket råttor i villaområden. Ska ta kontakt med ett omplaceringshem när vi flyttat. Vill som sagt ha en kattvän och hur den ser ut spelar mig ingen roll. Haft katt tidigare som tog stooora byten medans kompisen kom in med trollsländor som största byte. Haha!