katter flock djur?
undra jag en del säger det andra säger att de inte är det hur är det
Dom enda vilda kattdjuren som lever i "flock" är lejon. Annars är katter väldigt bra på att ta hand om sig själva.
/Christine
Men många tama katter trivs ändå med en kompis, även om dom inte är flockdjur.
//Jessie
Katter är väl en slags flockdjur? För finns ju olika varianter.
Som kaniner är en slags flockdjur men lever inte som till exempel marsvinsflockar. Kanske lite likadant med katter?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Katter är inte flockdjur om man inte syftar på lejon, men i själva verket brukar katter ströva runt ensamma i sina revir. Men de kan absolut trivas i grupp och paar vilket framförallt är bra när man har innekatter.
mvh, HamsterHamster
Hela mitt liv går ut på djurskydd.
Katter är snarare kolonidjur.
#5 Kolonidjur finns igentligen inget som heter har de kommit fram till, då de kallat kaniner för kolonidjur men är en slags flockdjur
6: Visst finns det det, det är ett sammansatt ord som beskriver djur som bor, kan bo eller föredrar att bo i koloni. Det är inte ett "slags flockdjur".
#7 Kaniner beskrivs som kolonidjur men i själva verket är de en slags flockdjur för det är just vad kolonidjur också är, det är inte så att de är helt ensamlevande.
Skriver bara vad som kommit fram och inget annat och enligt det som kommit fram finns det igentligen inget ord som heter kolonidjur. Men visst, det kan säkert visa fel sånt också.

Katter är solitärer men sociala sådana om jag har förstått terminilogin rätt.
Alltså, de bildar inte samma komplexa sociala strukturer och starka band som faktiska flockdjur, men de har inga problem att bilda små familjegrupper med sina ungar under deras uppväxt (gäller främst honor) oavsett omständigheter, eller löst sammansatta grupper under vissa omständigheter.
Felet folk ofta gör är att tro att solitär är samma sak som asocial.
(Jag hoppas i alla fall att den rätta termen är asocial, annars får någon gärna rätta.)
Ja,så är det nog, katter är sociala och solitära djur. Varken osociala eller asociala som djursläkte, individuella varianter finns precis som hos människodjuret. ;-) http://sv.m.wiktionary.org/wiki/asocial http://sv.m.wiktionary.org/wiki/osocial http://www.synonymer.se/?query=solit%E4r
Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott! / Catta-Y
Meeow!
Ja, katter är inte flockdjur, men de är så sociala att de under rätt omständigheter kan uppfattas som sådana. Min annars så godmodiga Oberon blir t.ex. väldigt orolig och börjar jamskrika om alla hans kattkompisar är ute och han ensam kvar inne (eller tvärtom). Han är uppvuxen i grupp hos uppfödaren och har sedan dess alltid levt med 3-4 kattkompisar hos mig.
För kastrerade katter som lever sina liv huvudsakligen inomhus får den sociala stimulansen i form av kattkompisar en större betydelse än för frigående (och kanske t.o.m. okastrerade) katter. Även en okastrerad utekatt kan dock skapa ett slags vänskapsband med vissa andra utekatter.
Det är också viktigt att komma ihåg att en katt alltid behöver tid på sig att acceptera en främling (oavsett individ). Det är ett naturligt beteende och man ska inte vara för snabb med att tolka det som att katten "vill vara ensamkatt", åtminstone inte om katten är innekatt med begränsad övrig stimulans i tillvaron.
Sajtvärd Katter iFokus
Jag tänker på alla stora grupper av katter man ser utomlands så visst kanske de jagar ensamma och liknande men samtidigt verkar de trivas bra ihop med rasfränder.
Samma är det ju här hemma att et finns förvildade "kattkolonier" med ganska många katter.
/Maria
Stora kattkolonier bildas endast när människan skapar utfodringsplatser (antingen med avsikt=utfodring eller oavsiktligt=sopor). Katterna skapar då alltså inte flockar för att de på något sätt behöver flocklivet för att överleva utan de tolererar snarare varandras närvaro pga. behovet av föda. När vattnen fylls med lax i Nordamerika samlas det mängder av björnar som fiskar, de samlas även kring sopor… det gör inte björnarna till flockdjur. De är fortfarande solitära djur men när motivationen (mat) är tillräckligt stark kan de tolerera andra djurs närvaro.
När det gäller tamkatten får man ju sedan ta med i beaktan att den är domesticerad vilket i sig innebär att den har blivit mer social än sina vilda släktingar. Dessutom finns starka skäl att tro att de mer sociala katterna har gynnats (de har upplevts som trevligare husdjur) av människan vilket i sin tur har spätt på hur sociala de blivit. Nu har vi dessutom selektiv avel där det definitivt är så att avelskatter som fungerar och mår bra i grupp får fler avkommor än de som inte gör det. Ytterligare selektionstryck.
Fortfarande är dock katten att betrakta som solitär. Det påverkar inte bara beteende utan även t.ex. immunförsvaret. Katter är fortfarande väldigt mycket känsligare för infektioner av olika slag när de lever i grupp än t.ex. hundar.
I dokumentären "kattens hemliga vägar" tar man upp just det #13 pratar om att dom blivit mer sociala pga avel/livssätt bland katter nu
l'm back