Katter iFokus

Katter

Etikettertillbehörutrustning
Läst 4023 ggr
Saffran0Spice
2014-07-06 15:02
0

Balkongnät?

Mitt nät får balkongen att se ut som ett industriområde -.-'
Så nu vill jag byta det och behöver tips på stabila (hårda) och prisöverkomliga nät!

Kommer behöva minst 1,80x6m, och det bör tåla både vind och vatten då jag har öppen balkong (ej inglasad) 😉
Ska sättas fast i metallräcke och betongväggar.

soundtrack
2014-07-06 17:04
0

Vi använder rådjursnät. Väldigt tåligt (vår 5,5 kgs ragdoll klättrar gärna i det…) och jag tycker att det känns ganska "diskret".

Saffran0Spice
2014-07-06 17:05
0

#1 Har du någon bild? =)

soundtrack
2014-07-06 17:13
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#2 Balkongen ligger i skugga just nu så svårt att ta tydliga bilder, men här får du ett hum iaf. Nätet är av hårdplast men är lite mjukt och sviktande så jag tycker inte att det blir någon "burkänsla" på det sättet.

soundtrack
2014-07-06 17:15
0

När jag står i balkongdörren och tittar ut tänker jag inte alltid ens att det är ett nät i vägen, tycker att det blir mer och mer osynligt för varken dag som går :P

Saffran0Spice
2014-07-06 17:16
0

#3 Ok!
Ja jag är mest rädd att det inte skulle hålla för mina klumpedunsar =/
De går på räcket, vill ju inte att nätet viker sig om de skulle trilla på fel sida så att säga - men det ser bra ut =)

soundtrack
2014-07-06 17:31
0

Våra brukar ligga på stolsryggarna och luta sig mot nätet och hittills har det inte några problem. Den ena brukar som sagt hänga i det.. (Han rusar ut med världens fart och hoppar upp i hörnet via stolen på hänger sig fast i nätet :P) Sambon har försökt att med handkraft dra isär nätet - finns inte ens chans att man klarar det. Så tåligt är detta iaf :)

Saffran0Spice
2014-07-06 17:34
0

#6 Hmm, får nog överväga detta då XD
vad kostade det och vart finns det billigast? =)

soundtrack
2014-07-06 18:04
0

Vi köpte från villaprodukter.se , 32kr/meter. Vet inte om det finns billigare nån annanstans.

Bellbooh
2014-07-06 19:25
0

Här hemma har vi svetsnät som köptes i bauhaus om jag kommer ihåg rätt. Vår balkong är också av betong och vi fick ju inte göra verkan på fasaden så det vi gjorde var att bygga träramen så att den passar som handen i handsken. Sedan är nätet extra säkrad med buntband mot metallräcket. Allt som allt landade det på ca 500kr, och vår balkong är dubbelt så stort än det som syns på bilden. Rekommenderar verkligen svetsnät eftersom det har hållit för min 7,5kg hane när han får för sig att klättra på den eller skaka om den. Min 4kg hona har själv klättrat som en spindel på nätet upp och ner och den håller, vilket känns väldigt tryggt iom att vi bor på 8:e våningen…

Saffran0Spice
2014-07-06 19:29
0

#10 är träramen behandlad med nått då för att tåla regn?
Och gissar att svetsnät inte rostar?

ElinaPersson
2014-07-07 00:01
0

Jag själv har köpt reglar 45 mm x 45 mm ifrån Byggmax (impregnerat virke) + svetsat nät ifrån ÖoB + Bauhaus (köpte rester ifrån en vän). De ifrån ÖoB håller samma kvalité som det ifrån Bauhaus trots att det var MYCKET dyrare. Om det rostar vet jag faktiskt inte, men den dagen så lönar det sig verkligen att köpa nytt om man kollar till priset :)

Regel http://www.byggmax.se/virke/tryckimpregnerat-virke/impregnerade-reglar/45x45-impregnerad-regel-gron-p08745045
Nät http://www.xn--ob-eka.se/sommar/tradgard/stangsel-nat/svetsat-nat-3800662

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

ElinaPersson
2014-07-07 00:03
1

Tillägger bilder! :)

Denna visar hur jag satt ihop trät med vinkeljärn samt fäst hela ramen i balkongräcket för stabilitet.

ElinaPersson
2014-07-07 00:05
1

Här ser du hur det ser ut med nätet, detta fäste jag med speciella skruvar som har stor "hatt" och var någorlunda korta. Minns ej vad de heter, men de är bara kika runt 😃 I och med att jag var tvungen att dra nätet 3 gånger runt balkongen så fick jag överlappningar, dessa överlappningar fäster jag i varann med den kortaste modellen utav buntband 😉

MolnBlomman
2014-07-07 14:44
0

Jag har oxå tillverkat ramar i trä och fäst rådjursnät på dem. Jag gjorde en tvärgående träregel i mitten i höjt med balkongräcket så jag kunde fästa med buntband runt räcket.

Bellbooh
2014-07-07 15:15
0

Ne, träet som jag köpte till det här var inte impregnerad på något sätt eftersom jag inte ville att mina katter skulle ha så mycket närkontakt med kemikalierna som förekommer i impregnering, dessutom kommer vi inte bo här i mer än 5 år. Impregnering är väl mer lämplig om man tänker ha träet ute i minst 10-15år.

Svetsnätet som jag köpte är galvaniserat vilket ska enligt teorin förebygga rost. Kollade på nätet i balkongen nu och har märkt en liten rostig fläck :( men resten av nätet är glänsande som ny fortfarande. Förmodligen har de som behandlade nätet missat en liten del under galvaniserings processen. Här är en till bild på hur det såg ut efter vi satte dit nätet, här användes även vinkeljärn och nätet sattes fast med häftpistol.

Saffran0Spice
2014-07-07 15:19
0

#16 Ok!
Ser riktigt bra ut + eran balkong är väldigt lik min (samma sorts räcke tex!)
Hur mycket gick erat bygge på totalt? =)

Bellbooh
2014-07-07 15:31
0

Ja, fast det skulle kunna bli mycket bättre om man är flera som försöker dra i nätet hårt så att den inte blir så vågig som det ser ut på bilden. Vi tänkte ju inte på det när vi häftade dit nätet, men hade jag fått göra om hade jag ju gjort det bättre i den punkten. Jag köpte två paket svetsnät för ca 400kr och träet kostade högst 100kr. Vi fick en hel del nät över och lite trä. Plankorna som syns på första bilden jag la upp kostade ingenting eftersom sambons farfar hade massa material liggandes på sin tomt så vi fick det gratis.

Allt som allt kostade det 500kr. Om eran undre del på balkongräcket är som våran rekommenderar jag att ni täcker det med någon plywoodskiva eller med plankor såsom vi gjorde och inte med nät eftersom det blir mycket dyrare med extra nät och onödigt eftersom det inte går att kika ut därigenom ändå…

MolnBlomman
2014-07-08 13:14
3

Här är mina tankar kring att näta in balkongen som kan vara nyttiga att ta med sig i bygget.

Tänk på att:

• Det ska vara lätt att komma ut om det börjar brinna i huset.

• Om ramen står mot golvet så sätt på platsfötter så inte det blir en fuktskada i trät på en gång.

• Vita buntband löses upp snabbare av uv-ljuset än svarta. Det finns tillockmed uv-beständiga buntband att hitta på tex. Jula.

• Metallnät syns mera än svart eller grönt plastnät. Metallnät kan oxå låta endel när det blåser.

• Att ramar kan tippa framåt när katten klättrar om den inte är förankrad på ett bra sätt.

Saffran0Spice
2014-07-08 13:43
0

#18 Nice - ja då är det ju värt att kosta på sig, har ju inga planer på att flytta de närmaste åren, så runt 500 är ju ingen kostnad egentligen! ^^

#19 Tack - mycket bra tips att tänka på, ska skriva ner dem direkt!