Vår katt, eller??
Hej. För ett tag sen började vi se en katt på vår tomt men den har varit lite skygg och sprungit iväg när den sett oss. Men så nu för någon dag sen när min mamma gick ut så satt katten och jamade så hon kallade på den och då kom den i full galopp och var såå kelen. Vi är nästan säkra på att det är en honkatt då hon inte har några kulor och ingen säck ihäller (vet dock inte om den kan dra ihop sig så pass mycket så man inte känner den) och sen är hon väldigt liten. Hon är fruktansvärt tovig och hela hennes mage är som en ända matta av tovor (vi kallar henne Tova eftersom hon är så tovig ;)). Vi ger henne mat och vatten men hon är inte så hemskt glad för mat (testat många olika sorter) utan vill mest kela. men hon är lite mager. Hon vill gärna komma in men är inte jätte glad för våra hundar men tror de går över. Vi ska kollad om hon är chipad när Vet kommer och vaccinerar mina kattungar. Men om hon nu inte är chipad, är hon vår katt då? Jag har lagt ut efterlysning på FB men det är inget som har gett sig till känna att det ät deras katt.
Man kan även sätta upp olika lappar om upphittad katt då utan hela beskrivningen men kanske skriva röd o vit katt upphittad uteslut kön. Vi har fått flera såna katter här som är tyvärr utan ägare och inte vart saknade. Det handlar om dumpade katter som ofta är tyvärr inte är kastrerade,märkta. Är den dessutom kelig så låter det som att den är mycket van med människor. jag önskar lycka till har du/ni ringt in att hon är funnen till polisen? annars är det en sak ni bör göra.
Kolla om hon har chip i första hand, eller om hon har en ID-märkning i örat. Om inte så anmäler ni henne som upphittad hos polisen (men lämna INTE in henne hos polisen!). Då brukar katten skrivas över på upphittaren efter en tid om ingen ägare hör av sig (ja, om man vill det förstås). Sätt upp massor av lappar där ni efterlyser ägaren. Lappa åtminstone ett par km i varje riktning sett hemifrån er. Man kan också sätta på katten ett halsband med en hylsa med ett meddelande i. Där kan man skriva ung. så här: Vi undrar om den här katten har en ägare. Äger du katten så kontakta oss på telefonnummer………… . Det är viktigt att ni använder ett halsband med ett säkerhetsspänne på i så fall så att katten inte fastnar om halsbandet fastnar i någonstans. Annonsera också om upphittad katt på Blocket, på katthemmens sidor för upphittade och efterlysta katter, i lokaltidningen, på fler facebook-sidor, på Kattpolisen i fokus mm. Hoppas att ni får ordning på situationen så att katten även kan få hjälp med sina tovor. Tovor är mycket smärtsamt för katten, det kan bli hudirritationer och sår under dem + att det kan göra ont när katten rör sig.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Man måste anmäla katten som upphittad hos polisen. Egentligen ska ägaren då ha 3 månader på sig, men verkar som exempelvis katthem har ett annat samarbete med polisen och det kan alltså ske fortare än så.