Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 2120 ggr
elvirawz
0

katt på gotlandsbåt

Hej!

På lördag så ska vi åka till gotland och vara där i 9dagar. Katterna ska sitta nere i bilen, vilket oroar mig då båda är väldigt stressade i sina burar. Hur ska jag gå tillväga för att ge de en så lugn tur som möjligt där nere? Lugnande medel?

elvira.horseworld.se

MonicaLagerquist
0

Lugnande medel skulle jag inte våga ge.En del katter kan sne tända och bli etter värre.

Jag skulle ha katterna i varsin stor bur med tillgång till mat,vatten och toalåda.

Stolt ägare till tre La permer

elvirawz
0

#1 Hur ska man göra så att de kan ha tillgång till toalåda i buren? 🤔

elvira.horseworld.se

MonicaLagerquist
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Man skaffar en stor bur det finns bra burar på ÖB tex Men har man tygbur så kan det vara smart att låsa den med buntband .Mina katter öppnar dem annars.

Sen har man en liten plastbalja inne i buren.

Uppkatten
0

Du kan använda Zylkene resp. Feliway.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

MonicaLagerquist
0

#4 Fast ska man använda Feliway bör man testa det hemma det finns katter som reagerar helt galet på det.

Uppkatten
0

#5 Men är inte det ffa om man sprayar och missar att vänta 15 minuter innan katterna får komma i kontakt med det man sprayat på? D v s det är väldigt viktigt att man verkligen läser och följer bruksanvisningen. Jag har själv bara goda erfarenheter av Feliway.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Myrrami
0

Gotlandsbåten har både djursalong och djurkupéer. I djurkupéerna kan katterna vara lösa och får lugn och ro. 

Bildäck är bullrigt och tänk på att det kan bli väldigt varmt i bilen. De låser bildäck under överfarten så att du kommer inte ha möjlighet att gå ner och titta till katten.

Appelkakan
0

Vi brukade släppa ut katterna så att de fick gå fritt i bilen under båtresan, & hade både låda, mat- & vattenskål på bilgolvet. Det gick bra, även med de gamla gotlandsbåtarna som tog mycket längre tid, & jag tror katterna trivdes bättre där än att sitta fast i sin bur i djursalongen med en massa andra djur runtomkring, även om det är bullrigt på bildäck. Har även för mig att man kunde säga till att man hade djur i bilen, så fick man titta till dem någon gång under överresan trots att däcket annars hölls låst. Man sa då till vid incheckning & hamnade i en speciell "djur-kö" på bildäck. Ett tips är även att täcka för fönstren så gott det går, eller åtminstone hänga upp lite filtar/handdukar & bilda trygga kojor/krypin för katten att gömma sig i.

Appelkakan
0

Tillägg: har man katterna löst i bilen, tänk bara på att de inte ska kunna krypa in & fastna någonstans! Så knyckla in ett gammalt lakan eller något under pedalerna eller där det nu kan behövas..

sagan
5

Att ha katter lösa i en bil när man inte sitter i kan vara förödande om de lyckas smita ut när man ska ta sig in. Jag skulle aldrig ta den risken. 😮

Uppkatten
2

Instämmer helt och fullt med #10. Det är ett elände med alla katter som kommer ut på fel ställe under transport till semesterorten/sommarstugan eller liknande. Vi ser regelbundet hur katter tar sig ur transportburar, hur katter blir stressade och flyr sedan familjen stannat för att rengöra transportburen sedan katten bajsat, hur katten tas ut i sele på rastplatsen och blir stressad och flyr o s v.  Alla dessa katter återfinns inte (och ägaren anser inte alltid att man har tid/möjlighet att stanna och leta tills katten är återfunnen), många vilsna katter far oerhört illa, och är katten inte kastrerad, id-märkt och registrerad har den mycket liten chans att kunna återförenas med sin familj igen. Ytterligare värre blir det om katten är okastrerad eftersom den då - med stor sannolikhet - ger upphov till hemlösa kattungar, vilket innebär än mer lidande. Nej, ha alltid katten i en ordentlig bur såsom #1 föreslår, gärna med spännband runt för att göra transporten än mer säker. Just i det här fallet är jag också tveksam till om Gotlandsbolaget skulle kunna hjälpa till särskilt mycket ifall katten kom lös på bildäck/färjan… En säker transport av katten är A och O när man ska ut och resa.

Appelkakan
0

#10 #11 Jo, man får vara väldigt försiktig. Vi gjorde som så att man först lokaliserade katterna genom fönstret, sedan fick minsta familjemedlemmen(i vårat fall jag, som liten tunn ninjaknodd till klätterapa) snabbt smita in genom minimal dörröppning(medan resterande familjemedlemmar stod runt om & höll koll) på motsatt sida för att sedan klättra runt där inne bakom stängda dörrar & sätta tillbaka katterna i buren.

Men håller såklart med er. Har själv sett katt som smitit ur transportbur när den skulle rastas i en park mitt i stan(!), det var INTE roligt. Ägaren gick runt & letade länge, länge, men katten var borta…

Har man stor kombi med åtminstone halvtom baklucka är det väl optimalt att ha en större hundbur eller något med gott om plats där katten kan vistas hela båtresan, men som barnfamilj på väg till en hel sommar i stugan så är det sällan fallet. Så jag håller fast vid att våra katter hade det som var bäst under förutsättningarna som fanns just då.

Myrrami
0

Hur gick resan?