Hittekatter!
Här är en ganska dålig bild på familjen som nu gästar vårt sällskapsrum, det är hemlösa mammakatten och fem ungar. Mammakatt flyttade in ungarna i vår trädgård i fredags och igår fångades de med fälla och fick komma in. För mamma väntar kastrering och släppas ut igen (här finns mat, vatten och boende, fler katter här omkring ska ingå i en liten TNR-koloni) och för ungarna väntar sånt som att stanna hos mammakatt till minst 12 veckor, avmaskning, vaccinering osv. Vi hoppas på hjälp från ett katthem med detta. Så här kan det bli, hastigt och lustigt…
Är mamma katt skygg då? det bäst är ju alltid att omplacera katterna i ett eget hem istället för TNR :)
Än så länge är hon det, vi får se hur det utvecklas. Det är tre skyggisar som går här och flera anser dem vara "områdets katter" och matar dem. Får se vad djurrättsorganisationen som förhoppningsvis kommer hjälpa till, säger. De har ju erfarenhet av sånt här. Så vi får se, vi kommer att göra det som är bäst för alla katter i längden. Det lovar jag! Vi har kontakt med bla en person som har erfarenhet sedan länge tillbaka och som skulle höra med den organisation personen tillhör om de kan ställa upp med hjälp.
Bra, ja TNR är ju det bäst för dem katter som inte vill bo med människor utan att dem ska behöva dö pga det. Så det är ju bra, och det är ju jätte bra att ni fick in ungarna i tid så dem har en chans till vanligt liv :)
Fint att ni tog in dom i alla fall. Hoppas vi får följa hur det går med allt. 🙂
Jag kommer att uppdatera och be om hjälp efter hand, jag har bara haft ungar en gång förut, då fanns det ingen mamma med i bilden och jag visste exakt hur gamla ungarna var, dessutom togs de in redan vid två veckors ålder… Det har varit lite si och så med mamman, hon var livrädd när hon kom in! Hade psnik i flera timmar. Hon förstod inte att använda lådan vi gett henne, så vi fick köpa en ny med låg kant, hon hade kissat på en filt istället. Den åkte in i 60grader med ättika som dköljmedel och jag tvättade golvet med vatten blandat med ättikssprit sen satte jag nya lådan där. Ungarna har en kattungelåda som de skött fint idag! Hon äter,dricker och hon diar ungarna iaf.
Ååh, så himla söta, och jag älskar blått!
Du får fortsätta att uppdatera oss, och gärna mer fler bilder. 😃
Det ska jag! Vi har sagt att idag ska vi börja hantera ungarna, då har mamman ändå fått från i söndags tills idag på sig att vänja sig vid den nya miljön. Inte så länge i hennes värld, men ungarna behöver skötas för ögoninflammation och sånt. Så vi tar bättre bilder idag!
Har ni vägt ungarna? Man kan utifrån vikten få ett hum om hur gamla de små är.
Fint av er att ta hand om familjen. 👍
Än har vi inte vägt/tittat närmre på dem utan låtit mamman vänja sig lite, vi har inte rört ungarna sen vi tog in dem. Ikväll när vi nattat vår son ska vi ta oss en närmre titt på dem. Tack för tipset om att väga den, det ska vi göra!

Fantastiskt, gud så glad jag blir av erat projekt :D Det betyder så otroligt mycket att ni tar tag i detta, för alla hemlösa katter som inte blir fler! Det återbringar en liten gnutta hopp för mänskligheten :)
Det bästa är om vi får ekonomisk hjälp av någon katthemsorganisation, för då blir de tre katter (inklusive mammakatt) som går här hemma kastrerade snabbare än om vi ska klara det själva med vår ekonomi. Den är inte superfet eftersom jag pluggar och sambon fram tills nu bara jobbat 60%…

De ser ut som ca 5v ja. Normalvikt för en 5veckors är omkring 500g. De bör öka drygt 100g/v. Är de små spottkobror? :)
Ibland kan livet ute göra att de väger mindre men är äldre. Så fem veckor verkar vara rättvis ålder. De skiftar ögonfärg efter fjärde veckan. Så har de inte blå ögon är de äldre än 4 i alla fall. 🙂
Jag brukar minska åldern med en vecka bara för att vara på den säkra sidan så de inte flyttar för tidigt när man inte vet exakt ålder.
Jättesöta småttingar!
#14 jag tror faktiskt att deras ögon är blåa ännu.. Jag får dubbelkolla. Vi kommer också använda oss av försiktighetsprincipen och utgå från en lägre ålder.. Det gör ju inget om de stannar längre. #13 jodå, här spottas och fräses det! Särskilt en av de gråa är en eiktig tuffing!
#15 Ok, då är de väldigt välmående kissar du har hemma som väger så mycket. Ögonen kan ju vara lite gråblåa också, då är de nog på väg in i v 5 skulle jag tro. 🙂
Inga nya bilder, men ikväll har vi gjort framsteg! Jag har suttit på golvet och busat, myst och kattungarna har inspekterat mig väldigt noggrant. Mammakatt låg en bit bort, väldigt avslappnad och blinkade mot mig med milda ögon.
En av ungarna är lite fegare än de andra och en av dem är en riktig gosgris som spinner, busar och är väldig framåt. Fegisen vet jag inte könet på, men gosgrisen är en hona och de övriga tre är hanar.
Det kändes verkligen som att något lossnade nu ikväll!!
Vill bara gratulera till framstegen och ge er min uppskattning för det ni gör för katterna i ert område!
Ikväll har vi gosat och busat ännu mer med ungarna! Mammakatt låg åter igen en bit bort, efter en stund började hon t o m att gå en sväng i rummet och kolla läget, dessutom så har hon inte varit så flykträdd under dagen som tidigare dagar, hon har stannat framme när jag kommit med mat och tömt lådan. Fegisungen är också en hane, så en hona och fyra hanar. En av ungarna låg ikväll en låååång stund och åmade, kråmade och njöt när min sambo klappade honom.
Tog idag en vikt på fyra av de fem ungarna, den femte är lite fegare än de andra och gick och diade mammakatt istället. Sist jag tog en vikt gjorde jag det på den som är tabby och på en gråtigrerad, jag såg inte helt skillnad på dem då, det var bara någon dag efter att vi tagit in dem och det var första gången vi gick in och hanterade ungarna efter att mammakatt lugnat sig lite. Vikten då låg ju på runt 440g så de har ökat rejält, men vikten skiljer massor på den tyngste och den minsta. Tyra är hona, resten är hanar. Borde jag göra något extra? Honan är den som är mest framåt och vildast.. De diar ordentligt, ligger långa stunder hos mammakatt så hon har inte sinat trots stresseen, det kan jag inte tänka mig, de får uppblött torrfoder (som de mest ratar) och blötmat 2-3ggr/ dag, vi sätter in när vi är hemma. Idag ska jag köpa avmaskning och börja avmaska ungar och mammakatt, hon har kräkt mask och mig veterligen ska kattungar avmaskas regelbundet efter 4 veckor (tror jag det var) vi har bara velat låta dem landa lite först!
Söt liten 😍 Du behöver oroa dig över att en väger mer håll bara koll på att alla ökar och får dia. 🙂
Bra jobbat!
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#22 ok! Han väger ju bra mycket mer än de andra, 100g.. Pojken (som är vår egen katt) är ju en skitstor katt, han vägde också mer än syskonen (den hittekullen nappade vi upp flaska, mamman omkom) men jag kan inte minnas att han bägde så mycket mer.. Av de gånger jag ser att ungarna diar så är det nog oftast de två svarta som gör det, de tre gråa är lite aktivare, leker mer och kanske mer självständiga. Den svarta som väger mest, Svorten, äter också gärna mer av maten vi serverar än vad den andre svarte ,Fegis, gör. Fegis diar mer. Kan det förklara viktskillnaden? Jag ska servera maten på fler fat än de jag har nu (ett med blött torrfoder och ett med blötmat) för att utesluta att det är konkurrens om maten som gör att dn väger mer.. Det är dock inget jag märkt av, inget fräs eller så, men för säkerhets skull!
Förresten så är mammakatt och ungarna nu avmaskade för första gången. Och jag kan verkligen rekommendera folk som vill ha kattungar att ta hand om en jourkatt med ungar, det är superhärligt att sitta på golvet med en hög kattungar i knäet, och veta att man verkligen GÖR SKILLNAD för dessa katter och det utan att spä på huskattsaveln! Kastrera mera! Hjälp de hemlösa katter som finns, även en skyggis vänjer sig! Och sluta upp med huskattsaveln, det är egoistiskt och gagnar ingen att avla okontrellarat!
Det är som med oss människor, vi väger olika. Så håll bara koll på att varje katt går upp som den ska och inte står still eller minskar i vikt. De bör gå upp cirka 80-100 gram i veckan. De verkar ju vara i gott skick allihop tycker jag 🙂
Ja, förutom lite kladd i ögonen så verkar de må bra! Jag tvättar ögonen varje dag, så det verkar ha blivit bättre, de vaknar inte med helt igenklibbade ögon längre.
Vi har ju matat mammakatt utomhus minst 2ggr/dag redan under dräktigheten (då trodde vi att hon var grannens katt som snodde mat) och hela tiden efter att hon fött ungarna, så hon har nog haft bättre förutsättningar än många andra hemlösa katter till att föda upp sina ungar. Det var nog därför som hon tillslut flyttade in dem i vår trädgård, det var nära maten.
Idag, exakt två veckor efter infångandet förvandlades Mammakatt från en skyggis till världens gosigaste katt. Kanske kan det vara så att hon ska löpa? För hon gjorde verkligen en tvärvändning, på en sekund, från att inte ens vilja lukta på min hand till att jag kunde plocka fästingar och känns över henne…
Vi har bestämt att mammakatt stannar hos oss framöver! När ungarna flyttat väntar veterinärundersökning, kastrering, id-märknig och introduktion med våra andra kattwr
😃
Idag var vi hos veterinären för första gången! Ungarna vaccinerades och kontrollerades. Alla såg bra ut, fina i ögon och öron, utom en av dem som ska få noviform en vecka till. Mammakatt uppförde sig som en ängel! Hon dkötte sig såå bra! Veterinären klämde, kände, kollade munnen, öron och ögon . Öron, ögon och mun ser bra ut. Men hon är dålig i magen fortfarande, så jag fick lite tips på vad jag ska göra, hjälper inte det ska en större utredning och kost sättas in när ungarna flyttat. Vaccination och kastrering ska vänta tills hon gått upp mer i vikt och mshen är bra!