Katten tycker om mig?
Har en liten fråga, hur visar katter att dom älskar en? Jag och min kille har en liten kille på 14 veckor som pussas och hoppar upp i famnen och somnar. Han spinner jättehögt och sover alltid tätt intill mig på natten. Samt så vill han burra in huvudet i mitt hår och har då huvudet vid min hals. Är detta ett bra tecken? Givetvis bits han också men det är väl kattunge beteendet
Katter älskar inte någon på samma sätt som människor kan göra. Katter (och särskilt kattungar) älskar trygghet och i brist på kattmamman blir de som står för omvårdnad och närhet den största tryggheten i tillvaron.
Sajtvärd Katter iFokus
Det märks när katten älskar en! Till skillnad från vissa är jag övertygad om att katter kan älska "sina" människor och vissa personer, ofta blir bandet starkare mellan människa-katt ju äldre katten blir och man växer ihop till en liten familj. 🙂
"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

Jovisst, katter visar ömhet och gemenskap.. fast på sina villkor och enligt sitt sätt.
Man skall bara inte blanda ihop andra arters sociala "känslor" med mänskliga sådana!
Däremot så ligger katters uttryck för detta inte allt för långt borta från våra egna och vi kan däremed förstå dem.
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
De flesta känslor är rent biologiska och fyller ett syfte. Att man älskar någon fyller en funktion, man knyte ett soeciellt band till den personen av en praktisk anledning. Jag tror att även katter knyter liknande band. Precis som hos människor visar man det på olika sätt, och en del individer visar känslor mer än andra. Om du tror att katter kan känna kärlek så tror jag att du märker/känner om katten cisar kärlek mot dig. :)
"På natten är alla katter svarta"