Matnings problem
Hej
Jag har precis fått hem en liten Devon rex kille som sällskap till min nuvarande Devon rex. Allt verkar gå bra med sammansättningen då de bara varit tillsammans i 3 dar men ändå börjat leka och den äldre katten har börjat tjuvtvätta den lille när han sover. Ser jätte gulligt ut.
Har dock fått lite problem med maten nämligen att den lilla kissen slukar all mat han ser både BARF och mjukmat. Medans den äldre katten äter sakta och gärna låter det ligga ett tag. Enda sättet som detta funkar nu är att stänga in den äldre kissen så hon får äta ifred skulle helst lösa det men det får jag ta sen.
Helst vill jag ha fri tillgång på mat åt båda men går inte med torrfoder för då går den äldre katten upp i vikt så enda lösningen är fri tillgång på blötfoder men då blir jag rädd att lillkissen kommer att överäta.
Så min fråga är tror ni det går ha fri tillgång på mjukmat för en kattunge som slukar all mat han ser? Min tanke är att han lugnar ner sitt ätande om han upptäcker att han lätt får äta sig mätt?
Kattungar får alltid fri tillgång till mat av mig, de äter inte tills de exploderar, utan slutar när de är mätta.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Tänkte att eftersom han är så hetsig så kanske han äter tills han spyr eller blir lös i magen och vill helst inte utsätta lillkissen för det men du har nog rätt. Nu har han fri tillgång på torrfoder men vill helst slippa det, som sagt.