Plötsligt ont efter kastrering
Hej,
Jag kastrerade mina två kattjejer för 5 dagar sen och allt gick jättebra. De har båda två varit hur pigga som helst, och verkat opåverkade i det stora hela. Jag har inte haft krage (veterinären sa att det inte behövdes) eller någon body eller liknande som skydd, de har båda varit ointresserade av att slicka på såren.
Jag har försökt att hålla de så stilla som möjligt, men eftersom de båda har klarat sig från att ha ont så har de busat runt som vanligt.
Såren ser bra ut på båda två, men idag märkte jag att den ena av damerna är rejält hängig och reagerar så fort man rör magen överhuvudtaget. Vi tog tempen och den är 39,1.
Är orolig för min lilla tjej.
Skulle kontakta veterinär om katten är tydligt hängig och reagerar när man rör magen samt att hon har högre temp.
Vet du vad hon har för temp i normala fall? 39,1 kan fortfarande vara normal temp, men ligger i högre kanten av vad som är normal temp för en katt.
Men är hon påverkad och hängig skulle jag ändå kontakta veterinär.
Finns inget annat att göra än att åka in med katten. Det troliga är att hon har förhöjd temp (mina katter har 38 eller strax över som normaltemp). Att hon efter 5 dagar visar plötslig smärta från operationsområdet låter inte normalt.
Sajtvärd Katter iFokus
#1 Jag vet tyvärr inte vad hennes temp ligger på i normala fall. I vilket fall har jag pratat med veterinären och vi ska dit vid 14.
#3 Bra! Återkom gärna efter veterinärbesöket så att vi får veta hur det går.
Sajtvärd Katter iFokus
Nu har vi kommit hem veterinären. Hon hade fått en infektion, så nu ska hon få antibiotika och lite smärtstillande.
Kastrering brukar väl inte rekommenderas nu på sommaren just pga infektionsrisk. Jag vart rekommenderad i sep först.