Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 567 ggr
jossan_20
0

5 månaders katt har dålig mage

Haft henne sen 5 juni o har sen dess haft dålig mage. Hon dricker o är pigg. Hur länge ska man vänta innan man ringer veterinären? Ger henne en mat sked friskies o en matsked Nature's protection. O vet att friskies ska man inte ge 5 månaders. Men utan den blir de värre.

Cazzos
1

Testa att utfodra henne med lite vitt ris eller koka vit fisk (torskfilé) och "rensa" henne från all annan mat hon har i kroppen.
Om det blir bättre med torsken/riset inom 24-28 h så tycker jag att du ska byta till Mjau blötfoder, finns på bl.a. Hemköp, ICA och Willys 🙂

jossan_20
0

Okej tack:) jaha kan man ge katter ris också. Mot man får lära sig:)

OberonsMatte
0

Vilken mat åt hon hos sin uppfödare/tidigare ägare?

Sajtvärd Katter iFokus

AnnaFagerell
0

Är den avmaskad?

Medarbetare på djurskydd.ifokus

jossan_20
0

Friskies

jossan_20
0

Nej den är inte avmaskad.

OberonsMatte
0

#5 Vad händer om du bara ger Friskies? Att flytta och byta miljö innebär en så stor påfrestning för magen ändå att man bör vänta med foderbyte.

Sajtvärd Katter iFokus

Cazzos
0

Ris är ju inte idealt egentligen då katter inte kan smälta spannmål. Så det ger inget syfte näringsmässigt. 

Men det kanske kan hjälpa att binda vattnet i tarmarna (alltså om hon är lös i magen vilket jag uppfattar som att hon är) 🙂

Annars skulle jag bara köra på torsken om du tvekar inför riset!

AnnaFagerell
1

Då skulle jag tagit ett träckprov, sedan skulle jag gett katten diarsanyl

jossan_20
0

Där ser man:) då blir hon glad när hon bara får äta friskies

jossan_20
0

#9 va är de?alltså

jossan_20
0

Ursäkta är inne på mobilen trycker är de nått man gör själv eller hos veterinären?

AnnaFagerell
0

#11 Du köper både träckprovspåse och diarsanyl på apoteket. Du skickar bajsprov för att se om katten har mask, eller så maskar du ändå, sedan ger du den diarsanyl som finns att köpra på apoteket som stabiliserar upp tarmfloran.