Ingen underull
Jag har haft en fundering här hemma gällande mina 2 bondkatter. Dom är båda bondkatter, men har väldigt olika päls.
Min hankatt har ''normal'' päls. Korthårig, tät, mjuk och med underull.
Men min honkatt har ingen underull, utan bara korta täckhår.
Så jag funderade lite på vilka ''raser'' hon skulle kunna ha i sig då hon inte har underull 🤔
Kan ni se några drag hos henne som pekar åt någon särskild ras?
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!
En till i profil
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Snyggaste bilden på hennes bettfel =P
Inom huskatter finns det en helt naturlig och oändligt stor variation av olika utseenden och pälstyper. Raskatternas ursprung kommer från att människor tagit tillvara särskilda egenskaper (t.ex. pälstyp) hos enskilda individer ur denna grupp och renodlat dem genom planerad och registrerad avel.
Det är alltså större chans att din katts pälstyp uppstått genom slumpmässig huskattavel snarare än genom raskattinslag.
Sajtvärd Katter iFokus
#3 Ok =)