Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 589 ggr
Afturelding
2014-06-18 07:43
0

Allergi?

Inleder med att säga att vi har tid hos veterinären klockan 13.30 idag. Blir det värre så tar vi givetvis tidigaste möjliga akuttid.

Vår hona på 1 år och 10 månader har de senaste dygnen inte mått så bra. Det började i förrgår med att hon fick upp en väldigt stor hårboll, men sen var hon som vanligt resten av dagen. Under natten var hon lite orolig och ville sova bredvid eller på mig, alternativt på mina kuddar.

Igår fick hon upp två hårbollar till, med c.a 4 timmars mellanrum. I den sista fanns något orange, så jag tänkte att hon väl ätit något hon inte fick (någon paprikabit som ramlat på golvet eller så). Sen kräktes hon ytterligare 4 timmar senare. Då ringde jag veterinären som sa att vi skulle avvakta så länge som hon verkade må bra i övrigt, men sen blev hon väldigt hängig och spenderade resten av dagen under badkaret eller i köket, vilket är väldigt olikt henne. Ungefär samtidigt började hon klia sig, främst runt hals/nacke och i ansiktet, hon började tvätta sig frenetiskt och slicka sig runt munnen. Ringde veterinären igen som beordrade skonkost och fick tid idag.

Hon har inte sovit i sängen som hon brukar inatt, och hon håller sig undan nu. Hon kliar och slickar fortfarande, och ruskar även på sig. Hon har inte kräkts idag.

Vi har bytt foder tillfälligt eftersom att hon vägrade äta allt med sås eller gelé för c.a 1 vecka sen (hela veckan), det enda som går ner är paté för närvarande. Skulle det kunna vara allergi? Vad annars?

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

vallhund
2014-06-18 07:56
0

Allergi är inte det första jag skulle tänka på, snarare förgiftning/obstruktion i tarmen/inflammation i tarmen osv. Skulle aldrig nöjt mig med det beskedet från vet.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Afturelding
2014-06-18 08:02
0

Skulle kanske sagt att hon annars går på lådan som hon ska, iallafall gjorde hon det igår. Hon har även fått behålla den mat hon åt igår kväll.

Jag är väldigt dåligt insatt i kattsjukdomar, har bara varit kattägare i 2 år, så jag försöker sätta min tilltro till veterinärerna (även om det inte alltid är så bra).

Hon är innekatt, men ska fundera på vad hon kan ha fått tag i som kan ha varit giftigt. Tycker att vi är duktiga på att inte ha giftiga saker hemma, men kanske har vi glömt något 😕

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

OberonsMatte
2014-06-18 08:07
5

Att hon kliar och slickar sig runt mun/hals kan bero på att något känns konstigt där efter kräkningarna. Be veterinären kolla ordentligt så att det inte finns något där som fastnat.

Sajtvärd Katter iFokus