Katter iFokus

Katter

Etikettertillbehörutrustning
Läst 2094 ggr
Annica_
0

Sele, hur hårt?

Hej alla, jag undrar hur man vet hur hårt selen ska sitta? T.ex på hästar finns det spec. mått man kan gå efter när det gäller deras utrustning (två fingrar, en hand osv)… så jag undrar om det finns några praktiska mått?

Jag har ingen katt ännu, får den om ungefär 3 veckor men jag hoppas man kan svara på det utan att veta hur stor katten kommer bli? Är det då samma mått som gäller för kattungar? Min kommer när den är 12v.

Hare bra! :)

Kokoskorven
0

Ett finger emellan har jag i alla fall :)

Hanna-H
0

Ofta får man ju köpa en sele när de är små, som senare byts ut. Framförallt är det dele på ryggen som brukar vara mycket kortare på kattungeselar. Jag brukar sätta den så att man får in ett några fingrar mellan kroppen och selen, samma på halsen. Den ska ju kunna röra sig på kroppen, utan att katten ska kunna ta sig ur den.

Annica_
0

okej, tack så jättemycket! :)

rulda
0

jag brukar se om jag kan lyfta lite på selen utan att katten följer med.
Toker spänner ut magen precis när jag ska knäppa selen så jag få sjustera efteråt.

kemikal
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag brukar få in ett eller ett par fingrar mellan, halsdelen får vara lite lösare än den runt magen. Eftersom Pluto och Lillan just nu får dela sele blir det justerande varje gång man klär på dem. Dessutom kan det vara svårt att hålla undan pälsen ibland om selen inte sitter lite löst vid knäppningen, speciellt på Pluto som tror att hela selen ska in i munnen istället… :P På bilden Lillan i blå sele och rött koppel.

Annica_
0

okej, :)

#5 vilken söt katt!

kiickii
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

har så man får plats med ett finger :) det var väldigt svårt att få på kopplet i början, han ville alltid leka med den.. hade en bjällra på som jag fick ta bort för Baloo blev som galen av den.

kemikal
0

#6 Tack!

#7 Vilken raring :) Har också tagit av bjällrorna från halsbanden. Kisse har sitt halsband hela tiden, så jag tycker inte att han ska ha nåt som plingar jämt.