Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 24665 ggr
[RoxannaH]
0

Mjau blötmat?

Alltså jag måste bara få fråga hur ni kan rekomendera Mjau blötmat till katter?

Den innehåller för guds skull 83% vatten. Min lilla kattunge Findus blev jätte lös i magen av den, så vi tog bort den och köpte eukanuba torrfoder istället. Och nu är han helt bra i magen igen.

[Emma--]
28

Det är väl bara bra att katten får i sig mycket vätska. Varför skulle det vara dåligt? :) Att han blev lös i magen kan ha varit för att du gav för mycket i början. Mina fick bara nån tesked i början och gav sakta mer och mer.

Lynxkissen
21

Håller med #1. Kattens och kattdjurens naturliga mat, kött, innehåller väldigt mycket vatten vilket är bra. Då blir katten inte uttorkad och naturligt dricker inte katten så mycket eftersom de inte behöver dricka mycket pga det den höga vattenhalten i maten. Det är väldigt vanligt att en katt som äter torrfoder inte får i sig tillräckligt med vätska eftersom de dricker mindre än vad de behöver.

Lusthan
21

De flesta katter blir dåliga i magen vid för snabb övergång av vilket foder som helst… Mjau blötmat är väl bland det bästa du kan ge Om du inte ger rått kött.

Hanna
14

Vår 19åriga katt får Mjau. Hon mår jättebra av det. Hon har varit dålig i magen sedan liten och trots massa vet. besök så tål hon nästan ingen mat. Men som sagt, Mjau fungerar bra.

Och lös i magen beror väl på att han fick för mycket. Man blir väl knappast lös i magen av för mycket vätska.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

LaSadie
18

Om du tar bort vattenhalten och räknar sedan ut värdet på protein och fett så är det mycket bättre än något torrfoder, samt att katten får i sig gott om vatten som de verkligen behöver :)

Här är en nyttig länk till Kattstatus.se där du kan räkna ut innhållet --> Kattstatus.se

Thaeri
32

Bara för att visa på hur tokigt det är att bli chockad över vattenhalten Flört

Idag köpte jag fläskfilé till mig själv, och skulle den deklareras på samma sätt som kattmat skulle det se ut något så här:

Ingredienser: kött

Näringsvärde:
vatten - 77 %
protein - 20 %
fett - 3,0 %

Är fläskfilé dålig mat? Nej, det råkar bara vara så att kött till allra största del består av just vatten, det är inget man har tillsatt utan det kommer därifrån naturligt.

Rumblebee
13

All blötmat innehåller mycket vatten, men mjau är bland ett av de bra märkena som även har bra innehåll i övrigt, och inte massa skräp som socker och grönsaker mm.

Att man bör ge blötmat till katter är just för att dom i regel har dålig törstkänsla och är dåliga på att dricka. Ger man blötmat till en katt som inte är van vid det, så kan det ju såklart bli strul i magen, på samma sätt som att man tvärt byter torrfoder märke.

Blötmat är även, bortsett från barf, så naturligt man kan komma, då även byten i naturen innehåller hög vattenhalt. Här hemma får våra katter i stort sett bara blötmat, och torrfoder som tilltugg typ.

På tal om vatten i djur, även människan består av stor del till vatten, ca 65-75%.

BARFmycat
24

Åh, blir alldeles lycklig när jag läser alla svar du fått i den här tråden, f*n vad duktiga ni är, alla som svarat!Skrattande

Som sagt, kattens naturliga kost (kött) innehåller mellan 60-75% vatten, ska vi då anta att kött också är näringsfattigt? Nej. För att rättvist kunna jämföra ett torrfoder med ett blötfoder (och kött, för den delen) med varandra så måste man räkna ut fodrets näringsvärden till torrsubstans. Annars får man bara missvisande och inkorrekta resultat!

Kan rekommendera den här snabba omräknaren för torrsubstans om man inte orkar räkna själv.

Annars är det ganska enkelt, man tar 100 minus den redovisade mängden vatten i fodret, så tex 100-83 som i Mjaus fall, det blir 17. Sedan tar man den redovisade mängden av näringsämne delat på den siffran, så tex 9% protein blir 9/17= 0,53, det vill säga 53% protein.

För skojs skull gör jag en redovisning mellan Mjau, Royal Canin fit 32 och hel rå fågel;

Royal Canin Fit 32
Redovisat värde (AS, As Fed)
Protein 32%
Fett 15%
Kolhydrat 28,3%
Vatten 7%

Torrsubstans (TS) värden
Protein 34,4%
Fett 16%
Kolhydrat 30,4%

Mjau BIS Oxkött
Protein 9%
Fett 5%
Kolhydrat -
Vatten 83%

Torrsubstans (TS) värden
Protein 53%
Fett 29,4%

Rå hel fågel med skinn
Protein 18,4%
Fett 16%
Kolhydrat -
Vatten 64,8%

Torrsubstans (TS) värden
Protein 52,3%
Fett 45,5%

Så slutsats, vilket av dessa fodermedel är mest likt kattens ursprungskost, och är mycket vatten i kosten verkligen samma sak som att det då inte innehåller något annat näringsriktigt?

Utöver detta, så är katten anpassad för att äta sin vätska istället för att dricka den, en utveckling som kommer ifrån att den ursprungligen är ett ökenlevande djur, och katter som inte äter sin vätska är mer uttorkade än katter som gör det. Resultatet av detta är att katter som äter blötfoder/kött får friskare urinvägar eftersom de spolas igenom oftare. Detta, i kombination med blötfodrets höga näringsvärde och ofta totala avsaknad av kolhydrater är att jag rekommenderar det före torrfoder alla dagar i veckan.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Thaeri
3

#8, när jag kollar Mjau ser jag 1,2 % kolhydrater i näringsanalysen (7,1 % TS), så helt utan är det ju inte. Det är inte heller en hel fågel, då den har lite glykogen lagrat i musklerna och levern.

Men ja, oavsett så innehåller ju Mjau bitar i sås betydligt mindre kolhydrater än torrfoder, och den lilla mängden glykogen en hel fågel har är egentligen försumbar Glad

BARFmycat
4

Bra att du sa det, det glömde jag faktiskt! Dom har ju i växttråd för att få till strukturen på bitarna, så det har du alldeles rätt i. Bozita har ~0,5% växttråd AF vilket blir ~2,9% TS.

Jag borde varit tydligare med hel fågel, med det menar jag som man köper i butik och den är alltså rensad från inkrom, jag tog ett medelvärde mellan kyckling och höns när jag räknade ut värdena, dessutom skrev jag ofta totala avsaknad av kolhydrater, inte totala avsaknad och det är en liten men ändock en viss skillnadFlört
Men det vart väl en 2,2% tillgodo om man slår ihop protein och fettmöngden i fågel så vi kanske kan anta att det är mineraler och kolhydraterna som blev kvar där?Tungan ute Men Livsmedelsverket redovisar faltiskt inte kolhydrat, så jag vet inte hur man ska tolka det faktiskt.

Jag tillhör ju den skaran som anser att katter kan äta <10% kolhydrater utan att det gör något, som substitut för bytesdjurens maginnehåll. Men då är det också noga med vilken kolhydratkälla det kommer ifrån, spannmål är aldrig okej anser jag.

[RoxannaH]
13

Åh, då förstår jag ^^

Då var det jag som gav fel från början ^^

Ska prova på nytt, blötmat var en stor favorit här hemma så ^^

Tack för alla vänliga själar som svarade :)

BARFmycat
3

Jo just ja, glömde säga att om katten blir dålig i magen så är det för att den inte är van, samma sak händer ju när man börjar BARF:a, men det är inte samma sak som att det man ger den är dåligt. Det tar ett tag att ställa om sig helt enkelt, precis som när vi byter matvanor så kan magen balla ur i början för att sedan efter en stund bli stabil.

Man kan ju börja då med att bara ge lite i början och fasa över, om katten blir lös i magen kan man ge äggskalskalk (man gör själv) eller benmjöl blandat med maten, det stoppar upp lite.

Thaeri
0

#10, nej de kolhydrater jag ser är redovisade separat från växttråden:

Protein 8%, fettinnehåll 5%, kolhydrater (NFE) 1,2%, växttråd 0,5%, mineraler (råaska) 2,3% (kalcium 0,3%, fosfor 0,3% och magnesium 0,02%), vatten 83%. Omsättbar energi 290kJ/100g.

Men ja, jag håller fullständigt med om att det inte är någon fara så länge det handlar om halter under 10 % och det kommer från ok källor _Glad
_

MimmiH
7

När jag ställde frågor till Bozita så fick jag följande info om NFE:

NFE (kolhydrater) = kvävefria extraktivämnen.
_Det finns även lite kolhydrater i muskler som en energireserv, så kolhydrater kan alltid hittas även om det inte tillsätts.

_Vad bra, denna tråd har fått mig att förstå att jag kan köpa Mjau blötfoder till min katt :)

Hälsningar från Mimmi och flocken
medarbetare på Undulater & Burfåglar
www.skoldpaddormedmera.se

Gatukorsning
6

Mycket bra förklaringar till foder i denna tråd! Intressant!

Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!

Ellenfyrkant
0

Var på matvarubutiken och kollade Mjau idag, innehåller 4% kött. Vilket är minsta tillåtna för att få kallas "kattfoder". Vad har jag missar som är så enastående med Mjau? …Tycker Bozitas blöt verkar otroligt mycket bättre.

Mvh Ellenfyrkant

LaSadie
0

#16 Menade torrfodret eller blötmaten?

rudyC
1

# e det inte då bättre att ge katten torrfoder då? vatten kan den ju dricka i vattenskålen då det dessutom e gratis varför köpa och forda katten vad vatten?

bara undrar…

min får blötmat mer som godis eller nått extra men tar torrfoder som bas

Mystroll
8

#18 Som redan nämnts så har katter ofta en väldigt dålig törstkänsla då det är meningen att dom ska få det mesta av sitt vattenbehov tilgodosett genom födan. Katter som äter torrfoder får alltså ofta i sig för lite vatten, något som t.ex. ökar risken för diverse problem med njurarna.

Mullemu
9

#18 Köper du enbart torkad mat till dig själv? Du vet väl att frukt, grönsaker, kött och fisk innehåller massor med vatten och det är väl onödigt att bära hem när vatten finns i kranen?

Ellenfyrkant
1

#17 Mjaus blötmat 4% kött

Mvh Ellenfyrkant

[nettaahs]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Men vänta nu! Finns det inte 2 sorter med mjau blötmat?
Jag har alltid gett denna(inte just bara kött, men den sorten):

[nettaahs]
0

Men det finns ju även denna? Vilken är det ni pratar om? :)

Mullemu
7

#21 Läs ordentligt. Det är 4% av den aktuella "smaken" men det är mer kött i.

Katten är gjord för att äta mat med ett högt vatteninnehåll eftersom de har en dålig törstreflex. Finns forskning på katter som enbart äter torrfoder och de led alla av uttorkning i högre eller mindre grad. Ger man blötfoder som komplement så är det bättre. Man kan också blöta torrfodret för att vara på den säkra sidan om man tycker att det är jobbigt att bära hem vatten.

litettrassel
2

Om man tänker såhär då; en vuxen människa består av 65% vatten och  borde få i sig ca 2 liter vatten om dagen om inte mer… Jag har väldigt svårt att få i mig två liter vätska om jag inte hämtar in den via bland annat via mat och frukt.  

En katt behöver inte alls lika mycket vatten som vi men den behöver heller inte kolhydrater på samma sätt då det ökar kattens blodsocker. De flesta torrisar innehåller förmycket spannmål (vete,ris etc) än vad katten behöver så jämför du blötmat med torrfoder så kommer du se mer biprodukter i torrfodret.

MonicaLagerquist
3

#25 En katt behöver få i sig minst ½ dl per kropsvikt och dag.

Stolt ägare till tre La permer

Ellenfyrkant
0

#24 Okej, då kanske du kan berätta vilka delar jag missat? För jag finner då inget annat slags kött i innehållsförteckningen.

Mvh Ellenfyrkant

jollycox
3

I mjau bitar med oxkött i sås ser innehållsförteckningen ut såhär:

"Kött och köttbiprodukter (oxkött 4% i biten), mineraler."

Det betyder att det innehåller kött och köttbiprodukter och mineraler. Och att av allt kött och köttbiprodukter så är 4% oxkött.

Mjau bitar med anka i sås innehåller 4% anka:
Kött och köttbiprodukter (anka 4% i biten), mineraler.

Kött och köttbiprodukter är andra sorters djur, kyckling, nöt och fläsk har jag för mig.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Sarah-S
1

Så här ser innehållsförteckningen ut för Mjau bitar med lamm i sås:
Sammansättning: Kött och köttbiprodukter (lamm 4% i biten)mineraler

Fodret innehåller alltså BARA kött, och av de 100% är 4% lamm

Svårare än så är det inte
Det finns nämligen bestämmelser som säger att du inte får kalla ett foder för Kyckling, Lamm, Hjort etc om det inte innehåller minst 4% av just den smaken.

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

[Djupdal]
0

#25 "…den behöver heller inte kolhydrater på samma sätt då det ökar kattens blodsocker"

Det där är nog mest en forum-myt. Av det lilla jag läst så säger den forskning som finns tvärtom, att kolhydrater INTE ökar kattens blodsocker.

Med det menar jag såklart inte att kolhydrater är bra på något sätt, utan bara att det är tråkigt att en del barf-fundamentalister i sin iver att argumentera för sin sak tagit till rena påhitt, som sedan spridits vidare som myter liknande den här om blodsockret.

Och jag blir gärna överbevisad om det är något jag missat. Man vill ju inte sitta här och fara med osanning.Skämtar

litettrassel
4

# 30 Min katt fick diabetes och när jag gav honom torrfoder som var special för diabetes istället för blötmat så steg blodsockret med 8.7 enheter och det tog mycket mer insulin och tid att få ned honom till en acceptabel nivå än när han var på blötmat. Men det är min personliga erfarenhet

Sarah-S
6

#30 Jo att katters blodsocker blir högt av kolhydrater är inte en myt, den viktigaste behandlingen av diabetes hos katt är just att sätta dem på ett kolhydratfritt foder (tex Mjau)

http://europepmc.org/abstract/MED/19746667

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1098612X03000068

http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1098612X05001257

Sarah-S
3

Och så hittade jag en ännu bättre referens till nyttan av kolhydratfri kost till diabeteskatter (och eg till alla andra katter oxå, bättre förebygga än behandla)

http://actavet.vfu.cz/81/4/0421/

Millchan
0

Hoppas jag inte tränger mig på!
Har fyra katter som helatiden har ätit mjau blöt mat men strax innan sommaren har dom bara luktat på den, försökt krafsa över den med att krafsa på golvet och bara gått ifrån maten.

Har försökt om och om igen att ge mjau i tetra men ingen av katterna vill ha det så nu får dom Purina Gormet Gold och Purina Gormet Perle samt Sheba paté i olika smaker.

Är dessa bra att ge, dom äter gladeligen av det för annars äter vår katter bara torrfoder och rå kött fast ibland lämnar dom råköttet också.

www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem 

Sagolika
0

Mjau blötmat är bra om katten tål det och tycker om det. Mina fick diarré oavsett hur lite de fick av det. Dessutom tyckte de inte alls om Maju, (inte Bozita heller). Så det funkar inte för alla katter.

[Djupdal]
2

#31 #32 #33 Att diabetiker inte ska äta kolhydrater, för att de saknar förmåga att reglera sitt blodsocker, är ju självklart. Lika självklart som att fågelallergiker inte ska äta fågel.

Men friska katter kan äta fågel utan att få allergiska reaktioner, och deras insulin håller blodsockret på en jämn och hälsosam nivå oavsett om de äter kolhydrater, och oavsett vad myterna säger.

Tycker inte man ska ge kostråd anpassade för sjuka katter till friska katter.Glad

Nerdysiamese
3

#36 dock har ju enligt agria antalet katter med diabetes ökat kraftigt senaste åren, vad det beror på kan ju diskuteras, men jag skulle väl inte bli förvånad över att kolhydrater skulle vara boven för katter som det varit för människor.

Medarbetare på Datorspel I Fokus

litettrassel
2

För det fungerar inte i förebyggande syfte att försöka hålla ned kolhydraterna?

Thaeri
4

#36, en frisk katt kan reglera blodsockernivåerna med hjälp av insulin, det är sant, men det är även så att insulinet säger åt kroppen att lagra energin i det där sockret som fett istället för att använda den direkt.

Mer kolhydrater = mer insulin = större risk att katten blir tjock.

Övervikt och fetma = en stor bov när det kommer till diabetes.

Faktum är att det är just på grund av att kattens blodsocker hålls så jämt som insulinpåslaget blir så stort. Hos människor till exempel gör det inget om blodsockret höjs en del, bara det inte blir för mycket, det insöndras inget insulin då, men hos katter är även en liten höjning tillräckligt för att det ska hända.

Så vad förlorar katterna på att de får mat som mer påminner dem om det de äter i naturen? För det ska mycket till innan en katt som käkar enbart vettig blötmat ska få diabetes. Och övervikt är heller inte ett så stort problem med blötmat som med torrfoder.

Eller ska friska vildkatter (ja, andra arter, men kosten är densamma) börja äta vete och majs för att en kost på enbart kött är till för sjuka katter enligt dig?

[Djupdal]
1

#37 Orsakerna till diabetes hos människa är väl troligen inte (heller) kolhydrater, utan snarare arv, brist på motion, fetma och stress. Ska man överföra detta på katt tycker jag det låter som avel på fel djur, brist på aktivering, för mycket mat i förhållande till aktiveringsgrad, och  för många katter på för liten yta.

Men den diskussionen tar vi nog inte här. ;) Jag reagerade bara på det felaktiga påståendet att kolhydrater höjer blodsockret, vilket det inte gör på en frisk katt. Mest för att jag ledsnat lite på den och andra forum-myter.Glad

litettrassel
5

# 40

Men för mig blev det ingen myt då jag fick se min katts reaktioner visserligen sjuk men det var ändå en ögonöppnare. Det var säkert både arv, miljö etc. som också spelade in, förstår om du har ledsnat på myterna och det var inte meningen att göra din dag lite sämre.

Vi är alla olika människor med olika erfarenheter och jag har lärt mig ett och annat av mina och vill inte att andra ska få behöva vara med om samma situation.

Sarah-S
2

#40 Då tycker jag att du ska läsa avsnittet om kolhydrater på denna länk, där står det utförligt hur en (frisk) katt reagerar på det
Eller varför inte läsa hela artikeln så du får förståelse för kattens näringslära 😉

http://www.catinfo.org/docs/DrZoran.pdf

[Djupdal]
1

#41 Hoppas att din dag inte heller blev sämre. 👍

Sarah-S
1

Och även den här artikel #40 kan vara upplysande för dig
Friska katter här med

http://www.agria.se/katt/artikel/vad-ska-katten-ata-for-att-ma-bra

Ellenfyrkant
0

#28+29 och massor av vätska…

Mvh Ellenfyrkant

[Emma--]
1

Vätska är inte dåligt . Läs kommentarerna högre upp i tråden. Vi köper hem mycket mat till oss själva som innehåller mycket vätska. Läs #6 t.ex.

[Djupdal]
0

#45 Kan säkert vara upplysande för dig också, men tack för att du engagerar dig. ;)

Ellenfyrkant
0

#47 vet att vätska är bra, det är ju vitsen med blötfoder. :) Men låter som Mjau-fan försöker få det att låta som BARF, med 100% kött.

Mvh Ellenfyrkant

Mystroll
1

#49 Det är ju ingen tillsatt vätska, då måste dom skriva det.

Sarah-S
6

#48 Jag tvivlar på dina kunskaper när du påstår att kolhydrater inte höjer blodsockret, som diabetessköterska på smådjursklinik så vet jag mycket väl hur kolhydrater påverkar blodsockernivån och insulinpåslaget, även på katter som INTE har diabetes

Det blir liksom så dumt när du påstår det och sen i samma andetag vill få det till att du har kunskap i näringsfysiologi

[Djupdal]
1

#51 Ha,ha Du behöver inte tävla, för som jag skrev uppe i #30 så är jag inte alls särskilt beläst i ämnet. :) Men jag har läst artiklarna i länkarna jag fått, och där står ju mycket riktigt precis det som även Thaeri påpekar i #39, dvs att friska katter är utomordentligt duktiga på att reglera sin blodsockernivå, så att den inte ökar även om de äter kolhydrater. Dvs precis det jag sagt hela tiden. Om du har andra erfarenheter från friska katter på kliniken, som inte stämmer överens med artiklarna, vore det såklart jätteintressant att få läsa här. Kanske även för de som författat dem. :) Jag tycker faktiskt att det finns tillräckligt många bra argument för att ge sina katter ett foder baserat på kött och vätska, och att se till att aktivera dem, utan att man behöver ta till överdrifter och rena påhitt som det här med blodsockret. Det minskar ju bara trovärdigheten i de övriga argumenten, om man vill få andra kattägare att ändra sina vanor. :)

Sarah-S
11

#52 Jag tror vi pratar om varandra, du säger att kolhydrater INTE höjer blodsockret hos katten…
Men det gör det men pga insulin blir det inte för högt
Däremot så får en katt som äter kolhydrater en höjning av blodsockernivån som i sin tur stimulerar insulinutsöndring och som i sin tur stabiliserar blodsockernivån. Om inte kolhydraterna hade denna effekt skulle heller inte insulinutsöndring stimuleras

Jämför kroppens reaktion och blodsockernivå och insulinutsöndringen efter att ha intagit kolhydratfri kost

Om man under lång tid äter en kost som kräver högt insulinpåslag för att reglera blodsockernivån ökar risken för insulinresistens - typ 2 diabetes.

Därför bör man även till FRISKA katter undvika kolhydrater som påverkar blodsockret och insulinutsöndringen

[Djupdal]
0

#53 Jo så är det nog. :) Men jag har ännu inte sett någon 0%-utekatts-ivrare försöka argumentera för sin sak genom att varna andra kattägare för att katten får låg kroppstemperatur om den går ut. Den FÅR ju faktiskt låg kroppstemperatur, men det går såklart inte att mäta eftersom kroppen genast reglerar upp den. Kanske kan vara ett tips för någon, myter sprids fort på forum. ;)

Sarah-S
4

#54 Finns väldigt mycket som katter klarar av, under en tid
Jag föredrar att förebygga och främja en god hälsa genom hela livet istället för att behöva behandla/åtgärda när det blir fel

http://www.catinfo.org/#My_Cat_is_Doing_Just_Fine_on_Dry_Food

Jag träffar så många patienter på kliniken där man kunnat förebygga problemen innan de uppstod. Varje vecka behandlar vi diabetes, fetma, urinvägsproblem/urinstopp, njursvikt, förstoppning mm mm

MichelleLindh
1

Jag ger mina två katter blötmat fredag och lördag annars äter dom bara torrfoder och kattgräs. 
torrfoder är ju bra för kattens tänder, dom kan inte leva på blötmat bara för att dom behöver nått hårdare att tugga också. Dock är mina katter extremt duktiga på att dricka vatten, fyller på vattenskålen varje morgon. Dom dricker rätt mycket. ¨

(Min ena katt, Naomi, har en till orange katt som heter Geisha)

/ Michelle 

jollycox
12

#56 Torrfoder är för sprött för att vara bra för tänderna. Råa ben, tex kycklingvingar, är bra för tänderna.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

[varg74]
1

alla gilla olika sorter på blötmat. DE flesta inhåller 80-85% vatten på blöttfoder

vad inhåller en mus i % i vatten eller fågel varför jag fråga är för de fånga de

Maria
3

Jag blandar t.om vatten i blötmaten som mina katter får då båda två är urdåliga på att dricka och den gamle fick åka akut till veterinären för urinstopp.

Det fungerar jättebra och de verkar nöjda och glada.

/Maria

Silvestris
3

Det säger sig självt att kolhydrater (i form av stärkelse) höjer kattens blodsocker, precis som det gör hos människan. En katt som äter säg 20% stärkelse kommer ha större blodsockersvängningar än en katt som äter en kolhydratfri kost. Detta för att stärkelse bryts ner till glukos vilket tas upp direkt till blodet=blodsockerhöjning. Katten som inte äter kolhydrater får sitt glukosbehov tillfredsställt via glukogenogenesen och i det fallet sker inga plötsliga blodsockerhöjningar utan katten har en jämn inströmning av glukos.

Det är därför det kan vara fördelaktigt att ge katter som äter stärkelse fler små måltider än ett fåtal stora. Med ett jämnare stärkelseintag hålls blodsockerkurvan jämnare än om man ger säg 2 större måltider. För katten som äter kolhydratfri kost spelar det mindre roll.

[varg74]
0

nu är det ju som att katter är rov djur på gott o ont o hur mycket vaten inhåller bytesdjur???

Rumblebee
0

#61 vet inte exakt men kan svära på att även en liten mus innehåller samma mängd vatten som tex en människa, vilket är cirka 75%

Silvestris
0

65-75% vätska beroende på art och ålder.

[varg74]
0

nu tog jag bara mus som ex fåglar jag menade kött inhåller mycket vatten