Getingstick
Fick en fundering.
Hur vanligt är det att en katt blir stucken av en fångad geting i halsen och hur farligt är det?
Hur/Vad gör man i då fall som ägare?
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
Skulle den bli stucken i munnen, nosen eller på halsen är det livsfarligt! Andningsvägarna sväller igen och den kvävs. Hittade de som svar på google
Som #1 säger så är områdena kring andningsvägarna känsliga. Får katten ett geting eller bistick där så bör man ta kontakt med veterinär så fort som möjligt.
Ja, de var det jag oroade mig för. Jag fick spel idag när det kom in en geting i lägenheten. Jag jagade den mer än katterna.
Då vet jag att det är det jag i fortsättningen ska göra också.
Men vad gör man? Ger man mun mot nos på väg in till vet eller?
Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else
Märker dyu symptomerna i tid så hinner du nog in till vet:) sen så reagerar inte alla katter så på de. Vissa svullnar de på vissa inte
Min ena katt-tjej blev stucken av ett bi i tungan förra sommaren. Det var ingen tvekan om vad som hade hänt eftersom biet låg kvar dött på balkongen (katten kom inrusande i lägenheten och var jättestressad och man såg på hela henne att något hade hänt och att det var i munnen hon var "irriterad"). Jag började med att dra ut gadden ur hennes tunga med hjälp av ficklampa och pincett (samtidigt som jag höll i katten och höll upp hennes mun…). Min katt är en fd skyggis, men numera mkt mattekär, och i det här läget lät hon sig hanteras utan några som helst problem, trots att hon var så stressad etc. Det var som att hon insåg att det här behövde åtgärdas. Sedan ringde jag min veterinärmottagning. De sa att de flesta katter INTE är känsliga för bistick, och alltså inte får någon egentlig reaktion alls. MEN att en katt som nyss har blivit stucken måste hållas under noggrann uppsikt! Vad man måste ha koll på är att det inte börjar svullna i t ex tunga, ansikte o s v. Jag vill minnas att jag kollade min katts tunga ca var 10 minut till att börja med, och sedan glesade jag ut kontrollerna men hade koll under ganska många timmar för att inte missa en eventuell reaktion. HADE hon svullnat i t ex tunga/ansikte var rådet från veterinärmottagningen att OMEDELBART åka in med katten till veterinär för kontroll och behandling. Har tidigare även haft en katt som blev stucken i en framtass/ett framben. Han svullnade upp i hela benet men svullnaden lade sig inom något dygn igen.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.