Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 845 ggr
hannaplingberg
0

Rädd kisse

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag jobbar på en gård och ibland dyker det upp hemlösa katter som stryker omkring. Men så var det en som för 1 och ett halvt år sen födde ungar på gården. Dom han växa till sig och var säkert 4 månader innan vi lyckades fånga in dom. Dom hade hunnit lära sig att vara rädda för människor då.

Jag fastnade för en som jag tog med mig hem. Hon var väldigt väldigt rädd och smutsig. Hon låg och tryckte under sängen första veckorna och käkade och gick på toa på natten när alla sov. Nu mer än ett år senare är hon världens tillgivnaste katt och följer mig som en skugga överallt. Sover bredvid mig på natten, och hon skriker av lycka varje gång jag kommer hem från jobbet. 

Men fortfarande är hon väldigt skygg mot andra människor. Så fort det kommer nån hon inte känner igen så far hon som ett spjut in under sängen. Jag bor i radhus men har haft henne som innekatt ända sen jag fick hem henne för jag var rädd att hon inte skulle komma tillbaka för att hon var så skygg. 

Men under året så har det hänt några gånger att hon har smitit ut och då har hon vart som en helt annan katt. Hon lyssnar inte när jag lockar utan ser mest helt förstörd och livrädd ut. Då har hon krupit omkring i grannarnas buskar och så fort det kommer en människa så blir hon så rädd att hon inte vet vart hon ska ta vägen. Det har varit mycket svårt att få hem henne dom gångerna. 

Sen är jag även ute med henne i koppel väldigt ofta och då är hon inte rädd för mig. Men så fort hon ser en annan människa så får hon panik. Vi har inte gått långt heller utan hon har bara vågat sig strax utanför tomten. Jag har uteplatsen inhägnad så hon inte kan rymma och där älskar hon att vara! Hon ligger helst där hela dagarna. 

Hon är både kastrerad, vaccinerad och ID märkt.

Mina föräldrar tycker att jag ska släppa ut henne själv så hon får vänja sig vid att bli en utekatt. Och dom säger att hon kommer komma hem när hon blir hungrig och att hon skulle må bättre av att gå ute. Men jag är inte så säker på det med tanke på att hon blir så fruktansvärt rädd när hon ser en människa att hon kanske blir skrämd så långt bort så hon inte hittar hem. Och dom gånger hon har rymt har hon inte sökt sig hem heller. 

Vad hade ni gjort för något?

[Forest]
0

Jag tror inte det är så att hon sticker så långt. Jag har vart på flera ställen där det finns skyggisar och dessa har vart vana med "matare" eller den som bor o rör sig på gården. Men livrädda för en annan som är där tillfälligt inte sticker dom sin kos för det, utan dom kommer fram när jag "faran" är borta 😉

Sommarek
1

Jag har en liknande katt (vildkatt från Kreta), och tror det kommer med tiden. Vår lilla Isis var fruktansvärt rädd för andra människor i början, men nu får de som hon "känt" ett tag klappa henne och klia henne på magen. Att ge det lite tid är nog bästa receptet.  ;)

Jag tror inte heller hon sticker långt, men frågan är hur mycket hon får ut av att vara ute om hon är så rädd när du inte är med - det får nog också ta den tid det tar.

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Uppkatten
9

Varför utsätta henne för den stressen helt i onödan? Se till så att hon har en berikad miljö inomhus. Har hon dessutom inhägnad uteplats + kan gå i koppel så är det säkert fullt tillräckligt för att hon ska få den stimulans hon behöver. Jag tycker inte att det försvarbart att släppa ut en skygg och otrygg katt i "stora vida världen". En skygg och otrygg katt mår bäst av att känna att den har koll på sin tillvaro och på vad som händer/kommer att hända (d v s att tillvaron är förutsebar).

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Whippetgerbilen
1

Håller helt med #3 !!

Dogs is my world ♥

sagan
4

Jag hade aldrig släppt ut henne på egen hand med tanke på hur hon reagerat de gånger hon kommit ut av misstag. Skygga katter kan på nolltid gå tillbaka till den skygga katten de var när du först tog in henne. Oavsett hur go och rar hon är inne med er. Så utevistelse med sele tycker jag du ska fortsätta med om det är tryggt.