Är maskros giftigt?????
Usch märkte precis att min ena katt har tuggat i sig hela stjälken på en maskros så han var helt vit och skummig runt munnen. Är detta på något sätt giftigt för katter? Vet att i alla fall maskrosbladen går att äta, men stjälken? Har för mig att den ska vara giftig???? Panik!
Nej, maskros är inte giftigt!
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Nej det är inte giftigt. Kanske på sin höjd att växtsaften kan vara irriterande.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Åh puh tack… Mamma sa alltid att den var giftig när jag var liten…!!! Nu är dock alla maskrosor uppslitna med rötterna 😂
Maskros är en medicinalört och väldigt bra för att t ex rena lever och galla men även njurar, fast blad och rötter är nog bättre än stjälken. Katten kommer att bli frisk som aldrig förr. 😉
/Sjöis
"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"

#3 Din mamma sa säkert så för att hon inte ville att ni skulle plocka dem. Växtsaften ger fula fläckar på kläder och annat tyg.
Stolt ägare till tre La permer
#4 Haha, underbart!
#5 Tror hon trodde den var giftigt. Vi fick inte ens ge det till kaninen, bara bladen :P
Finns bla maskrosolja man kan ha i mat och maskros-te ^^
Sajtvärd - Djurpyssel.Ifokus Medarb. - Vinthundar, Hundar, Stickning, Pälsvård, Nakendjur & Multikulturellt Ifokus
Kolla gärna in min hemsida HÄR!

Vi äter dagligen maskrosor så här års. Bladen som sallad och knopparna stekta i smör.Knopparna smakar ungefär som sparris.
Maskrosblad är perfekt mat även för gnagare, och absolut inte giftiga. Så visst går det att äta om t.om du vill.😃
Maskrosvin är gott😉
/Maria

Maskrossirap är också gott.