kattunge blöder ur rumpan
Har en kattunge på cirka fyra veckor som blöder i rumpan efter att hon har varit på sandlådan. Hon har precis börjat äta "vanlig mat", blandar Latz påsar med modersmjölksersättning och mosar. Jag har sett henne gå på sandlådan tre gånger, och avföringen är ljusbrun och lös. Nu var första gången jag såg blod.
Är det vanligt att de blöder i början eller borde jag kontakta veterinären?
Hur länge har hon haft diarré? Slemhinnan kan ju bli irriterad efter att dom haft diarré ett tag och vet att det kan ge små i rumpan som blöder lite. Men eftersom att hon är så liten kanske veterinären vore bäst.. vätska är viktigt också när dom är så små och får diarré!
*ge små sår
Hur verkar kattungen må annars? Var det lite blod eller mycket, klar röd eller var det mörkare "gammalt" blod? Kanske kan det vara magsår/magkatarr. Är det så att den inte tål maten kanske är maten för stark?
Av dom kattungar vi har haft har ingen bajsat blod så jag ger rådet kontakta veterinär. Så små kattungar är sköra så jag hade inte avvaktat.
Hon mår annars prima. Hennes bror har ätit samma mat och inte haft något problem, men prövade byta nu till annan babymat. Nu senast var det bara lite ganska ljust blod i avföringen, men misstänker som sse_ sa att slemhinnan är irriterad av diarrén. Jag får avvakta tills imorgon då det iaf inte finns möjlighet till veterinärbesök här på helgerna.