Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1650 ggr
Dumpuck
2014-05-19 09:12
0

Ragdoll

En bekant till mig sa att Ragdoll fick namnet för att de saknar reflexer att landa på tassarna, de bara faller och landar som de landar. 

Har även hört att ragdoll ska sakna känsel och därmed inte känner om ex. ett barn drar i pälsen, detta har jag dock för mig berodde på att de hade ett väldigt stort tålamod snarare?

Hur uppkom namnet egentligen och vad för myter finns det mer kring rasen?
Finns det fler raser som har myter kring sig att vara på ett visst sätt?
Om ja, vad för ras och myter?

Saffran0Spice
2014-05-19 09:33
4

Vet inte riktigt vart de myterna kommer ifrån - men de stämmer inte iallafall XD

Ragdoll har för det första känsel som andra katter, så de känner om barn drar i pälsen osv.
Namnet kommer utav att de blir ''lealösa'' när man lyfter dom, dom blir ungefär som trasdockor - Ragdoll på engelska =)

Bizi
2014-05-20 08:09
1

Namnet Ragdoll (trasdocka) kommer av att de ofta slappnar av fullständigt i famnen (men katter är ju individer) och där med liknar en trasdocka (ragdoll).

Men de har både känsel och förmåga att landa på tassarna!🙂

[[pimey]]
2014-05-20 09:52
1

Det är bara ren och skär myt! Vill du veta mer om ragdollen kan du kolla in vår klubb www.ragdollklubben.com

Dumpuck
2014-05-20 14:35
1

Jag misstänkte det, men det finns ju diverse saker som folk säger om olika ting så man vet aldrig. Ragdoll vet jag dock är en ras som har en del myter om sig. 

Tack för svaren! =)

Linika
2014-05-20 19:22
0

Vet inte jag det om dom kan landa på fötterna, min brukar trilla ur knät utan att reagera!! xD 

Skämt å sido, klart att ragdolls är lika mycket katt som andra katter, med allt vad det innebär, känsel, reflexer och leklust! Men namnet kommer ju just ifrån att det blir lealösa. Kan vara riktigt tungt och jobbigt att bära på ibland faktiskt ^^

OberonsMatte
2014-05-20 19:44
2

#5 Ja, min ragdoll Oberon är definitivt jobbig att bära eftersom han blir som en stor degklump när man lyfter honom. Lägger man honom över axeln hasar han ner, så det bästa sättet är nästan att bära honom som en bebis i famnen. (fast vill han inte bli buren sprattlar han sig loss)

Mina andra katter "hjälper till" på ett helt annat sätt när man bär dem. Min lilla birma behöver man nästan inte hålla i alls, han sitter kvar ändå.

Sajtvärd Katter iFokus

Linika
2014-05-20 23:29
0

Att bli buren som en bebis verkar vara Emmys favvoposition. Att ligga lite över axeln med mattes stöd kan vara helt okej med 8D

[trh]
2014-05-21 09:30
0

Min ragdoll har aldrig varit galen i att bli buren så han slappnar inte av och blir lealös ;) Han är grymt klumpig & osmidig. Kan inte hoppa upp på köksbordet exempelvis. Birman är totalt avslappnad när vi lyfter upp honom. Håller sig inte fast det minsta och hänger som en riktig trasdocka.

OberonsMatte
2014-05-21 12:07
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ragdollens rastypiska sätt att slappna av i kroppen som en trasdocka brukar också märkas på hur de väljer att sova. Så här ligger Oberon nästan jämt när han sover:

Sajtvärd Katter iFokus

OberonsMatte
2014-05-21 12:22
1

#8 Att vara klumpig och osmidig är ju också ett rastypiskt drag för Ragdoll, men eftersom alla katter är individer finns det även ragdoll-exemplar som är både smidiga och oavslappnade.

Och naturligtvis finns det individer av alla sorters härkomster som har samma egenskaper, men när en egenskap är rastypisk är det vanligare förekommande hos just den rasen.

Sajtvärd Katter iFokus

soundtrack
2014-05-21 12:32
0

Jag har en raggis som verkligen blir en trasdocka, han glider ur armarna på en om man inte håller i ordentligt. Han har dessutom svårt att landa ordentligt om han hoppar från högre höjder och är rätt klumpig av sig. Den andra är precis tvärtom, han har nog aldrig blivit sådär riktigt lealös och är väldigt smidig trots att han är mer robust än sin kompis. Ett riktigt måndagsexemplar till ragdoll med andra ord ;)

[Daisy-Moa-Elsa]
2014-05-21 22:47
0

#9 sicken mysemage