Torrfoder som alltid är framme
Hej!
Jag undrar om det är dålig att ha en skål torrfoder som alltid står framme? Vi ger våra katter Bilnax torrfoder (?) som alltid står framme, och en klick blötmat på morgonen.
elvira.horseworld.se
Så länge katten äter så gör det inget. Men vissa katter gillar inte när maten stått framme för den kan ha tappat smak och lukt. Vi har en låda med platt lock som min katt får torrfoder på eftersom hon har så långa morrhår så vill hon inte äta från en skål. Men där häller vi upp lite mat när hon vill ha. Men det är mer naturligt för katter att maten står framme så de kan gå och små äta.
Om det funkar (med tanke på katternas vikt) är det bra att de har fri tillgång till foder, men ur hälsosynpunkt är det bättre om du utökar andelen blötmat eftersom blötmat innehåller mer kött och betydligt mer vätska.
Sajtvärd Katter iFokus
Men blir de blir smått överviktiga om maten alltid står framme + blötmat morgon och kväll, vi har testat det.
elvira.horseworld.se
Om dom blir överviktiga av blötmat morgon+kväll och fri tillgång på torrfoder, så skulle jag hellre minska på torrfodret än blötmaten. Blötmat är nämligen bättre (: Man kan ju även ge bara blötmat, det gör vi härhemma.
Finns ju annars foderleksaker som man kan ha torrfodret i, då tar det längre tid att äta, och katterna äter oftast mindre. Precis som vissa människor så går vissa katter och äter för att dom har tråkigt, vilket motverkas om man lägger maten i en leksak, och att dom får kämpa lite för att få maten.
//Jessie
#3 Katter blir mer överviktiga av torrfoder, så har de problem med vikten är det torrfodret du ska minska ner på. Mina 4 katter har fri tillgång till torrfoder och får blötmat 2-3 ggr per dag. Ingen av dem är matfixerad och bara raggisen (som äter mest torrfoder) är lite väl rund (dock inte sjukligt fet).
Har katter problem med övervikt är det viktigt att se till att de rör på sig och får motion och stimulans i tillvaron, så att ätandet inte blir en aktivitet i brist på annat att göra.
Sajtvärd Katter iFokus
Kan man ge whiskas eller icas blötmat?
elvira.horseworld.se
Mjau eller Bozitas blötmat är bäst. Mjau finns på mataffärer.
Kan tyvärr inte innehållet på whiskas eller icas, men kolla om dom innehåller socker eller vegetabilier. Helst ska det ju bara vara kött och köttprodukter, precis som i Mjau och Bozitas.
Har för mig att både whiskas och icas innehåller socker eller vegetabilier, men jag är inte helt säker som sagt.
Men oavsett så är det bättre än torrfoder (:
//Jessie
Sockerinnehållet i vissa blötmatssorter är extremt minimalt och finns där bara som en konsistens-och/eller färgtillsats. Inget att bekymra sig nämnvärt över alltså. Detsamma gäller det vegetabiliska innehållet i blötmat. Det är betydligt lägre än i de allra flesta torrfoder.
Sajtvärd Katter iFokus
Mina två har fri tillgång på Applaws torrfoder. Utöver det får de blötmat 2 ggr per dag. Ragdollen på 6,5 kg får ca 250-300 g blötmat/dag och Birman på 2,7 kg får ca 100-150 g blötmat/dag. Mycket mer än så klarar inte deras magar av. Ragdollen var överviktig innan Birman flyttade in. Då blev han väldigt aktiv och är i fin form så nu är det inga problem med fri tillgång.

#8, det beror ju lite på… Det vegetabiliska innehållet då.
Inget att bry sig om: vegetabiliska biprodukter, typ att man använt alger istället för gelatin för att få till gelén.
Väldigt dåligt: majs, vete, ris eller annat spannmål, eller potatis eller liknande. Häri ingår gluten av alla slag samt vegetabiliskt proteinisolat.