Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1089 ggr
[Sandi92]
0

Nu har det hänt..

Det jag var orolig skulle hända när vår katt hade vant sig vid att gå i sele ute. Han längtar ut. Igår kväll, för första gången, så stod han vid ytterdörren och jamade och försökte få upp den. :/

Känns så jobbigt att se honom längta ut, samtidigt som det verkligen inte är nåt lämpligt ställe att låta en katt gå fritt. På dagtid kör det en hel del bilar här, plus att det bor 5-6 andra utekatter i just detta lilla området som säkert skulle skada honom.

Ni andra som går med katter i sele, längtar de också ut?

Scorpio97
0

Ett tips är att ta ut katten i transportburen, så kopplar katten inte ihop ut och dörren på samma sätt (: 

Är han kastrerad?

//Jessie

[Sandi92]
0

#1 Tror du det funkar nu när han redan vet att man kommer ut genom dörren? Borde gjort det från början. Han är kastrerad.

Scorpio97
1

Beror på. Om du i fortsättningen bara tar ut honom i transportburen, så borde han ju lära sig det (:

Och ge inte uppmärksamhet när han gnäller vid dörren. Försök lek och aktivera honom innan han börjar, men när han står där och gnäller så ska man inte uppmuntra det.

//Jessie

OberonsMatte
5

För det första avskyr katter stängda dörrar som stänger av en del av reviret, så hans beteende kan lika väl betyda att han är frustrerad över den stänga dörren (inte nödvändigtvis att han "längtar ut"). Sådant beteende ska man bara ignorera, så att det inte lönar sig att stå där och jama. Att få uppmärksamhet (både negativ och positiv) kan också vara en belöning för katten, så det får man akta sig för.

Jag tar ut mina 4 katter flera gånger i veckan, vilket de älskar, men ingen av dem tjatar vid dörren. Ok, Moltas kan bli lite rastlös och jamig, men bara när det är fint väder och bara vid den tid på dygnet som vi brukar gå ut (eftermiddag). Har den tiden passerat slutar han tjata. Jag går också alltid bara ut en gång per dag, så har de varit ute en gång vet de att resten av dagen ska spenderas inomhus (eller på balkongen).

Det gäller att skapa fasta rutiner för hur och framförallt när utevistelsen sker.

Sajtvärd Katter iFokus

jollycox
0

Jag brukar vara ute med mina katter och Simba brukar jama vid altandörren. Vi ignorerar honom inte, han jamar ett par minuter och sen går han därifrån när han förstår att vi inte ska gå ut nu. Nino tigger sig aldrig ut, om inte någon redan är ute.

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

sagan
2

Ignorera gnället och ta bara ut kisse med transportbur hädanefter. Du kan alltid ställa in den i trapphuset när han gått ur den ute. Eller skaffa en i tyg som du lätt kan bära med dig.

fvanilla
1

Som de andra sa, så avskyr katter stängda dörrar. Vet dom att något finns där bakom, så vill dom in där. Så visst längtar din katt ut, precis som min ena katt brukade längta in i klädkammaren och mitt sovrum när jag hade gäster sovande där. Det var ju en del av hans revir, så han ville ju in!

När jag fick min "klädkammarkatt" att sluta, så ignorerade jag honom. Han gick fram och tillbaka väldigt rastlöst i rundor vid klädkammardörren, jamande, ylande, hoppande och krafsande vid dörren, som han försökte slita upp, hoppande mot dörrhandtaget, allt. Till slut så glömde han bort klädkammaren. 🙂