Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 953 ggr
ClaraDuVet
2014-05-17 09:49
0

Mjau!

Hej! Jag undrar hur man kan få sin vuxna katt att sluta prata/mjaua?

Torparmor
2014-05-17 09:50
2

Varför vill du få den sluta prata?

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

tlover
2014-05-17 09:51
1

vet du varför hon jamar?

l'm back

catcult
2014-05-17 09:54
1

Det går inte. Vissa är helt enkelt mer verbala än andra. Däremot kan du försöka att inte uppmuntra pratandet genom att inte svara, tror dock att det inte har mer än marginell effekt på en katt med etablerad personlighet.

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

[hejhejhej!]
2014-05-17 10:01
1

Beror på om det är av kärlek, rädsla, understimulerande men prova o typ sätt på musik när hon är ensam hemma så kanske hon inte känner sig så ensam o hår o jamar 4ever alone:)

GråttNyttHår
2014-05-17 10:12
1

Det är ju kul när katten pratar och man får svar. Kan vara parning som hägrar eller har ont.

Den enda som kan ändra dig är du.

Squimpan
2014-05-17 10:37
2

är din katt Kastrerad/steriliserad?

min kisse låter som en galning när hon som Honkatter gör "Löper". det kan vara fruktansvärt jobbigt och de kan hålla på dag ut och dag in utan rast och ro. nu ska vi snart sterilisera henne så att det blir slut på fjanterierna! 😉

Vår verklighet är alldeles för perfekt och alldeles för vacker för att den vibration som orsakade liv i universum, skulle beröva potentiella varelser möjligheten att uppleva detta. 

ScarletMajesty
2014-05-17 15:01
1

Som de andra säger så är det omöjligt, en av mina katter är väldigt verbal av sig, vilket beror på att jag har uppmuntrat det och svarat då han har pratat. Så han har lärt sig att man pratar med människor genom att 'prata'. Är beteendet redan inlärt hos katten/genetiskt liggandes så är det inte mycket att göra än att försöka att inte ge gensvar.

Min katt pratar då han har tråkigt, då han är hungrig, eller då han bara är kelsjuk.. Man lär sig höra skillnaden på "skriken" efter ett tag.

ClaraDuVet
2014-05-18 08:07
0

Han mjauar för att han antingen vill ha mat eller för att han vill gå ut.

Men han får mat väldigt ofta och börjar bli tjock så vi vill helst inte att han får så mycket mat men han fortsätter mjaua tills han får mat.

Vi bor i stan så han får inte gå ut. Då han kommer bli påkörd.

tlover
2014-05-18 08:50
4

#8 ang maten skulle du antingen kunna ge mindre fast mer ofta (katter ska äta lite och ofta till skillnad från tex hundar) eller ge mat som kräver mer tid att äta tex Barf med ben och annat gott som tar lång tid att äta.

ang att gå ut, skaffa en sele och gå ut med honom.

l'm back

Fridaaaa
2014-05-18 10:04
0

#8 Ser inget svar på om katten är kastrerad eller inte.

Man kan ge katten ofta men i liten mängd, då blir inte katten tjock. Samt aktivera ktten med selepromenader, leksaker mm.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

jnielsen
2014-05-18 13:15
3

Att vänja katten av med att mjaua för att få mat går bara på ett sätt; fasta mattider och ignorera däremellan. Utan att ge efter! Katter lär sig väääldigt fort att matte/husse gör något när katten beter sig på ett visst vis.

ClaraDuVet
2014-05-19 12:42
0

Och ja han är kastrerad.

Torparmor
2014-05-19 13:24
1

Se det som något positivt, din katt gillar dig och vill kommunicera.

Låt dagen idag bli din bästa hittills!