Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 713 ggr
Faweye
0

Katt kräks... igen!

Hej!

Jag skrev här för typ lite mer än ett halvår sedan om mina två kattungar som kräktes. Detta visade sig ju vara spolmask och de fick avmaskningsmedel och blev bättre.

Nu har samma symptom återkommit fast bara på ena katten. Såg precis nu efter jobbet att han kräktes galla och blod. Ringde veterinär direkt som tyckte jag skulle avmaska och ge vätska och hoppas på bättre. Låter det klokt? Kan masken bara återkomma sådär över ett halvår senare? Kändes inte riktigt som att jag fick något vettigt svar av veterinären hur jag än fråga. Vätska förstår jag självklart att han måste ha. Har redan pulat i honom endel.

SannnaH
0

Jag hade tagit ett avföringsprov att skicka in på analys. Skulle aldrig ge maskmedel om jag inte var 100% säker på mask.

Är de utekatter?

Faweye
0

Jo tänkte det. Låter mysko att avmaska utan att faktiskt veta om det är en maskinfektion.

De är innekatter båda två

SannnaH
0

Var det blod sist de kräktes med? Äter han? Såg i din förra tråd att de inte gjorde det förra gången. Jättebra att du vätskar upp!

Jag som kan vara rätt så nojjig hade ringt en annan veterinär också. Om man ska tänka praktiskt är det ju billigare att kunna komma in innan helgen om det skulle vara något som behöver vård. 

Innekatter kan smittas genom att man drar med sig parasiter in med exempelvis skor och kläder utifrån, så även om det inte är lika vanligt på innekatter så är de inte immuna.

Faweye
1

#3 ne inge blod senast. Men nu när han kräktes syntes det att han tog i jättemycket, nästan så att han inte hann andas mellan kräkattackerna. Så han måste ju ha rispat sönder något som gjorde att det kom blod…. :/

När jag kom hem såg jag blod i kräkset, men senast han spydde var det som ett gult slem. Inte riktigt som gallan han spydde tidigare. Har fått i han lite mat och mer vätska och han har inte spytt på 3 ½ timme. I "vanliga" fall hade han redan kräkts 5 gånger på den tiden.

Hoppas han bara hade fått i sig nåt dåligt och att det försvinner nu. Han verkar då kryare :)

Tog tempen på han också. Båda veterinärerna jag pratade med sa samma sak om att jag ska åka in om han hade feber, vilket han inte hade. Han har blivit lite bättre nu, men mår han inte alls bättre imorgon kommer ja åka in.

[Forest]
2

4 det är inte så att du har växter som katterna tuggar på? En jag känner hade 2 katter som alltid tuggat på alla gröna växter trots att dom köper kattgräs och tar in så här års gräs så var det ointressant, hur som helst dom visste inte om att flera av deras växter var giftiga ena katten spydde blod och galla som en tok. Den vart bra men växter har dom inga levande längre utan dom har plastväxter. Tänkte att man även får spana på har katten fått i sig något mindre bra? Kan den äta och behålla maten/vatten?

Faweye
1

#5 har kollat runt på växter. Men det är bara den friska katten som käkat blommor. Har plockat bort alla nu utom räckhåll.

Han åt precis lite så jag tror han tillfrisknar nu :)