Leksakstips
Nu har sambon bytt jobb och jobbar heltid, jag pluggar på heltid och ska jobba i sommar. Det innebär att katterna sedan två veckor tillbaka är ensamma mycket mer, och jag märker att de behöver mer aktivitet på dagarna.
Jag behöver tips på leksaker som kan roa dem när de är ensamma. Smågrejer tex clips till brödpåsar går bort då barnet kan sätta det i halsen om han hittar dem. Allt som går att tugga sönder, dvs leksaksmöss, plastbollar med pinglor, tyg, garn, läder, fjädrar osv går bort då ena katten äter upp/tuggar sönder sånt.
Helst ska det inte enbart vara aktivitetsleksaker som ska innehålla torrfoder, Pojken smäller upp som en ballong om han får torrfoder…
Någon som har något förslag? Myntabollar och Boinkar har de..
Här hemma har vi en kattunnel från ikea som katterna älskar, speciellt hanen som gillar när man tar en penna och petar på tunneln så jagar han den tills han somnar nästan. Han kan leka med den själv också eller med vår andra katt då. Det är egentligen en barntunnel som heter BUSA men vår ena katt är så stor att han inte gillade att gå igenom vanliga kattunnlar. Dock kan det bli jobbigt på natten när katterna leker med det men det löser sig genom att man krymper den i förvaringsstorlek så kan katterna sova på den istället, då den blir som en liten mysig korg. Sen kan jag också rekommendera cat it senses speed circuit om ni inte redan har det. Det är en leksak som katterna kan leka själva med.

Papplådor! Världens bästa leksak ;)
Ah! Kattunnel! Det hade jag glömt! Vi hade en sån förr, men den fick inte plats i lägenheten så den kastades.
Tack för tipsen!!
Ja, åh kartonger är sååå kul!
Köp bollar som är till hundar, brukar finnas små versioner. Dessa bör de inte kunna tugga i sig. Har ni provat Kickeroo (http://www.zooplus.se/shop/katt/kattleksaker/kattleksaker_med_kattmynta/250783) Min katt älskar sin!
Har du kollat något på interaktiva leksaker annars? De är oftast lite större och behöver inte involvera mat eller godis. http://www.zooplus.se/shop/katt/kattleksaker/interaktiva_kattleksaker
Den här är jag själv sugen på: http://www.zooplus.se/shop/katt/kattleksaker/interaktiva_kattleksaker/250814

#4 vi har några bollar, men de visar inget intresse för dem. Kickeroo är i tyg, så den går bort, vi har en liknande av ett annat märke som han visserligen inte ätit upp, så det är nog värt ett försök… Kartonger ska jag sätta fram när vi åker imorgon…
Avisstja, segt. Min katt har dock haft sin i över ett år och den är inte trasig alls och då klöser och biter hon i den väldigt flitigt.
Kör med kartonger, svinkul! Annars, som sagt, interaktiva leksaker :)

Den här leksaken leker min katter ofta med. Det är en leksak som de inte har tröttnat på http://www.kissekatt-webshop.se/aktivering/cat-it-senses-play-circuit.html
Sen finns den här också http://www.kissekatt-webshop.se/aktivering/kattleksak-petstages-tower-of-tracks-2.html som katterna älskar!
Kartonger är ju också jättepopulära speciellt om man lägger i några bollar i kartongen. Det finns leksakbollar för katter i hårdplast som de inte kan tugga sönder :)
Hänga en leksak med snöre från taket som är okej för pojken att leka med. Sen sätter man ett gummiband i övre delen så att det går att dra med sig saken men att den studsar tillbaka när katten råkar släppa den. Det kan hålla katter sysselsatta länge. Bra är krokar i taket som inte används för att hänga upp en lampa eller i en dörröppning. Leksaken bör inte nå ända ner i golvet för då har inte gummibandet någon effekt. Om det nu finns något att hänga i snöret för herrn, eller om snöret ens är ok? 🙂
#8 bra tips! Då blir det som såna leksaksmöss på snöre! Ska knyta upp något imorgon innan jag åker! Idag har de haft helkul i ett gäng kartonger som åkte fram. Snart ska jag beställa hem lite kattgrejer, då beställer jag nog en sån cat it senses … Det är lite synd om Nina, feftersom Pojken är som han är så har vi aldrig leksaksmöss (tex) framme, och hon älskar såna! Men det går inte, i början åt han bara svansarna men nu krossar han dem och tuggar för att tugga i sig pälsen och jag är livrädd för att han ska få i sig plasten….

På grund av skaderisken hade jag aldrig lämnat katterna ensamma att leka med ett snöre. De kan gnaga av det och äta det eller ännu värre, trassla in sej i det o bli hängande!
#10 nu när du säger det, undrar om inte en av mina vänner berättat för mig att hennes katt fastnade i en sån leksak… Med tassen eller huvudet, jag minns inte, men hon var hemma så det gick ju väl!

Min ena katt blev hängande i en tass i ett persiennsnöre (som jag hängt upp för dåligt). Han hade panik när jag kom springande som tur var var det en dag jag var ledig och hemma, vem vet hur länge han hade blitt hängande annars?
Så jag säger klart NEJ till lekar med snöre utan uppsikt!
#13 Problemet med vippor och spön är att Pojken äter dem. Har testat alla möjliga, med fjädrar, små nallar, läderremmar m.fl. Men han äter upp leksaken i änden av pinnen.
#13 Mysticangelkatteri. Vilken jättehärlig bild du lyckats ta! Och vilken fin katt!! Hon flyger ju!
"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen
Svårt att hitta något åt dina katter att leka med om han tuggar i sig allt. Kan du inte hitta något som han får tugga på och lägga fram? Tänker mig ett tuggben för hundar som inte går att bara svälja utan måste tuggas på och inte gör ngt att han tuggar?
Min hane kan få en köttbit med ben. När han tuggat av köttet brukar han leka frenetiskt med benbiten som är för stor för att äta upp. 🙂
Snöre med gummiband brukar inte vara farligt då man hänger det högt och då kan de bara hoppa efter det men det studsar tillbaka när de ska byta grepp och då flyger leksaken tillbaka. Men som sagt, det är nog bra att inte ha snören framme när ni inte är hemma. Tänkte inte så långt då mina katter inte äter på något. Jag har väl tur.
Det är definitivt lite bekymmersamt med hans tuggande. Suck. Idag kräkte han upp en svart hög; visade sig att han tuggat i sig av en liggfilt som ligger i garderoben där han brukar vara.. De har haft den filten länge och han har aldrig tuggat på den innan, men så är det ibland.något han haft /har funnits länge kan plötsligt locka honom att tugga på.. Jag tror att vissa material och "konsistenser" får honom att bete sig som om det är hans byte och vissa material verkar vara mysiga att bita i.. #16 tror du man kan ge togkade grisöron och liknande??
Jag har en leksaksräls med blinkande boll (som jag fick på köpet en gång när jag beställde mat). Mina äldre katter bryr sig inte om den alls, men min yngsta katt Ruben gillar den skarpt och leker med den en stund varje dag, särskilt på natten så det låter som om någon spelar biljard i vardagsrummet där den står… http://www.zooplus.se/shop/katt/kattleksaker/interaktiva_kattleksaker/250823
Sajtvärd Katter iFokus
#18 Det var en sån någn här i tråden tipsade om tidigare, den ser bra ut, perfekt grej som jag hoppas kan aktivera dem på egen hand!
Hur är den att använda för katter i olika storlekar? Spelar det roll? Jag har ju en stor katt och en liten.
#19 Jag vet faktiskt inte… I början trodde jag det eftersom Ruben har betydligt mindre tassar än min stortassade ragdoll och skogisarna, men då och då har jag faktiskt sett även Oberon dribbla lite med kulan genom de större hålen så det beror nog bara på intresse.
Sajtvärd Katter iFokus

Jag köpte den här http://www.grizzlyzoo.se/kattleksaker-Karlie/kitty-roundabout-kattleksak/ buget varianten och faktiskt alla 5 katterna (Sphynx, Bambino, Ragdoll och Nors skogkatt) leker med bollen genom hålen :)
Så jag tror absolut en bollbana funkar för katt med större tassar också!
Pingisbollar är väldigt populära hemma hos mig. Studsar och låter lite när de hamnar på golvet. Katterna kan flyga runt hela lägenheten och dribbla med bollarna utan att tröttna. Pingisbollar går ju heller inte att tugga sönder. Kartong är ju alltid roligt. Något man kan göra med exempelvis en skokartong, är att göra håll i den flera stycken på alla sidor utom botten. Sen lägger man i en bjällerboll eller liknande i. Hålen ska vara så pass små att bollen inte kan komma ut, men tillräckligt stora för att katten ska få in tassarna. Hålen ska vara placerade så att katten både kan se och nå bollen, utan att kunna få ut den. Så kan man byta bollen mot något annat roligt ibland. Min äldsta tjejs favorit"leksak" är en julgransmatta i säckväv. En reklamgrej från Royal canin som jag fick med hennes "startpaket". Hon brottas med den, kryper under den och springer och hoppar på den så att den glider iväg. När jag vill interagera i leken gömmer jag något under den som hon jagar. Oftast en lite större blinkande boll som lyser igenom mattan.
@Mpajunen på Instagram