Tandsten
Olika katter har olika lätt att bilda tandsten. Min veterinär rekommenderar att man borstar tänderna på katten med hjälp av en liten "fingertuta" för att hålla borta tandsten. Min egen ena katt går inte att hålla/lyfta/bära så där lär jag inte lyckas med detta. Den andra katten tänkte jag börja träna tandborstning med till sommaren. Med lite tålamod kanske det går :-) ?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#1 får börja lära henne tandborstning då, detta blir intressant 😃
#2 Vi ser fram emot bilder och uppdatering om detta 😃! Själv har jag köpt "utrustningen" men inte kommit längre än så… Men självklart ska jag ge det ett ordentligt försök!
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Har du testat annat rått? Köttbitar? Kycklinghjärtan? Allt som ger lite tuggmotstånd är ju positivt och förebyggande, även om det kanske inte tar bort tandsten helt. Testa att koka köttbitar/hjärtan för att se om hon lär sig. De brukar vara himla envisa dessa små pälsbollar…!!!
Min hona som är 2 år får väldigt lätt tandsten och kan man inte få en katt att äta kyckling vingar så är det daglig tandborstning som gäller, ser man att det håller på att formas tandsten så kan man försöka skrapa bort med nageln, som tur är för min del att min hona är ganska snäll när det kommer till tandborstning.
Jag rekommenderar att man använder petosan för det smakar iaf gott för katten, och jag använde samma teknik för tandborstning som för kloklippning, när katten är avslappnad och myser så har jag lyft på läppar och petat lite runt lite försiktigt på tänderna och belönat med godis och repeterat under en tid innan jag började testa att borsta med en liten duk på fingret med lite petosan.
Katten kommer antagligen aldrig gilla att få tänderna borstade, men man kan få katten att acceptera det iaf.
Medarbetare på Datorspel I Fokus
Nu är Stella Fideli hemma och sover ruset av sig 😉 Pigg för att ha varit sövd tycker jag, lite gnällig så bara. Veterinären trodde först att hon kanske hade FORL men som tur var visade det sig inte stämma så nu har hon rena fina tänder igen och kom hem med lika många som hon åkte iväg med 😉Har även köpt ett tandborstkit.
Blev även mycket glad att höra att veterinären inte tyckte hon var överviktig alls vilket jag tyckt så behöver bekymra mig med att få ner henne mer i vikt 👍
Blir mys och en burk med favoritmaten ikväll ❤️
Min hona har väldigt lätt att få tandsten.
Min veterinär rekommenderade de här det funkar bra som komplement.
http://animail.se/planet-pet-dog-duck-strip-100-g.html
Eftersom hon är en så lugn katt har jag bett veterinären att visa mig hur jag skall göra så jag kan nu rensa tandsten själv på henne. Om jag låter det bygga upp måste jag däremot in med henne för en djupare rengöring.