Läte *video*
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vad kan detta läte kallas för?
Här hade katten Loke precis sett en skata utanför fönstret, så det har något med jaktinstinkter att göra antar jag? Katterna här hemma brukar även låta så när det är en husfluga som dom ser/jagar/lurpassar på.
Lätet är egentligen högre och mer intensivt, men ni vet hur det är när kameran åker fram, man får aldrig med det man egentligen ville.. :P
Tacksam för svar!
Jag vet faktiskt inte om lätet har något officiellt namn, men jag kallar det för tjattrande och/eller tandklapprande.
Sajtvärd Katter iFokus
Sådär gjorde min honkatt igår när hon såg några fåglar utanför fönstret, vet inte vad det heter alls och inte heller vad det har för funktion.
Min äldsta brukar låta så ibland. Jag brukar kalla det att dom kvittrar. Jag har läst att dom imiterar hur djuret låter när dom tuggar på det. För dom klapprar med tänderna, som att dom tuggar, och ljudet är bytets ljud. typ. Har ingen aning om det verkligen är så.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Jag har hört och läst lite olika teorier om vad beteendet betyder. En förklaring är att katten försöker locka till sig bytet den ser genom att härma det (vilket jag tycker låter väldigt långsökt).
Den andra (och troligare) teorin är att beteendet är en sk. tomgångshandling som uppstår p.g.a. stark "instinktsretning + frustration" när katten ser oåtkomliga byten. De vibrerande käkrörelserna är desamma som i det dödande bettet när katter borrar in tänderna mellan kotorna i bytets nacke.
Att katten ibland "kvittrar" högljutt i samband med den hackande käkrörelsen är förmodligen bara för att den är så spänd och frustrerad att den inte kan hålla tyst. Katter som lyckats fånga ett byte kvittar inte, och om den har möjlighet att fånga ett byte kvittrar den inte heller. En erfaren jägare vet att man måste hålla tyst för att ha möjlighet att fånga ett byte.
Sajtvärd Katter iFokus
Tack så mycket för era svar! :-D