Träd till katt?
Jag och sambon funderar på att göra ett hembygge till vår kommande kattunge. Vi tänkte inkludera ett riktigt träd, alltså typ en relativt tjock stam 1-2 dm. Vad ska vi tänka på? Kan vi använda ett riktigt träd för det första, den finns väl kryp i det antar jag ?
Någon annan som gjort liknande?
OBS! Inga spydiga kommentarer om att vi är snåla eller dåliga kattägare, vi gillar att vara kreativa. Jag har gjort både hemmabygge till hamster och råttor och jag lovar att hemmabygga kan många gånger vara mycket dyrare än att köpa någonting klart.
Är det färskt är det nog inte så mycket kryp i det (men det måste ju torkas innan ni använder det) eller om det är sånt där grått torrt trä som spolas upp på stränder.
Värst med kryp är det ju på fuktiga/blöta stockar men lite kryp kommer det ju finnas i alla slags stockar lite kan kanske dödas däremot om du har en stor nog frys att lägga den i (däremot kommer nog inte allt att dö men man drar nog in endel på andra sätt också).
Vår katt är en utekatt så hon har inget klösträd inne eftersom hon föredrar träden ute så dom gillar ju sånt, både med och utan bark gillas av vår katt.
l'm back
Hur ska vi torka trädet då?
Vi hittade ett ställe där kommunen sågat ner 2-3 träd. Tror du man får ta en "liten" gren där bara?
Grenen är för liten för att kunna användas till brädor, det är isåfall om de ska skicka det till pappersfabriken, men det handlar ju om så lite. Vi tänkte bara ta 170 cm av en relativt tjock gren. Kan man torka det på vinden? Vi bor i lägenhet och katten kommer om en månad.
#2 du ska fråga innan du tar av nån annans träd, men är det kommunen är det väl inte så svårt att få reda på var du ska fråga (dvs ringa kommunväxeln)
Den kanske är tänkt till ved på olika vindskydd som kommunen har tex.
bästa stället man kan torka ved på (vilket det ju i princip är) är där det är soligt, blåsigt och helst inte så blött så om du har balkong skulle det vara mycket bättre.
Den torkar snabbare utan bark så ska den ändå vara utan bark så barka av den innan ni börjar torka den men att bara barka av en strimma på längden hjälper mer än inget (ni kan ju vända det mot baksidan).
Däremot hinner det nog inte torka på en månad bara eftersom den är så lång och oklyven, vanlig ved torkar inte på så kort tid ens och det är kortare och kluven (oftast)
l'm back
Måste den torka då? Vad händer om vi inte torkar det innan?
Tänkte ringa kommunen imorn och fråga :)
#4 då kommer det antagligen att mögla, ev kommer det att börja växa annan svamp där.
edit: och den kan ändra storlek/form också så är den fastspikad el liknande så kan det förstöra det.
l'm back
Vad krångligt allt blev :/
Vi har ingen balkong (vi har fransk balkong)
#6 fransk balkong är väl en dörr och sedan ett räcke direkt? för då borde du ju kunna binda fast stocken ordertligt och låta den torka där.
annars är sånt där grått virke på flod/sjö/havsstränder torrt eller näst intill torrt redan.
Annars kanske det finns nån i närheten som har nån liten stock som redan är torr? (vi gör så med vissa stockar som är tänkt till orv och liknande)
l'm back
#8 det går men det tar längre tid och det är ju större risk för mögel osv då
l'm back
Hmm, jag får fundera på det ordentligt :)