Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1317 ggr
jhnajnsn94
2014-05-08 11:20
0

Kattkompis?

Hej igen! Skrev ett inlägg för ett tag sedan om min kisskatt Sessan. Hon är nu kastrerad och mår väldigt mycket bättre men jag vet att många av er tipsat mig om att skaffa en kompis till henne och nu är de nämligen så att en vän till mig har en kisskatt som precis fått en kull med kattungar och jag har blivit erbjuden att ta en av ungarna från den kullen.

Jag har läst omkring lite och googlat och som jag fattat det är de väldigt olika hur katter reagerar på att man tar hem ett till litet busfrö,  min Sessan är nu cirka 8 månader säkert närmare 9, hon är social och busig men samtidigt gosig på sina egna villkor. Hon är väldigt öppen skulle jag säga, hon anpassar sig lätt, redan efter två dagar här i vårt hem så var det som att hon bott här hela sitt liv.

Vi jobbar en del, min sambo jobbar heltid och jag jobbar kvällar samt  helger ibland. Till sommaren kommer vi båda jobba heltid, jag dagtid och min sambo jobbar 13-21 som vanligt.

Jag vill såklart de bästa för min Sessa, vill att hon ska må så bra som möjligt och skulle hon må ännu bättre med en kattkompis så är de såklart hon ska få en men jag är samtidigt rädd att de kan bli raka motsatsen, typ att hon vill ha oss för sig själva eller vad man ska säga?

Vi bor just nu i en lägenhet på 70kvm, stora luftiga rum och stor balkong som jag tänkt öppna upp när de blir varmare ute och ställa dit ett katt-träd så hon även kan vara där ute om hon skulle vilja.

Så småningom (förmodligen mot vintern) ska vi börja kika på hus och då kommer Sessan även få möjlighet att vara ute.

Men vad tycker ni? Låter det som en bra idé att skaffa en till familjemedlem eller bör jag vänta?

alla tips mottages med tacksamhet som vanligt! :)

Maria
2014-05-08 11:27
2

När vår katt Moritz var 8 månader så skaffade vi en kattkompis till honom. Ytterligare en liten kille på 12 veckor. 

Det gick alldeles utmärkt och det tog några dagar med lite morr och fräs men sedan dess var de bästa kompisar.

Jag tror katter mår bra av att ha en "artfrände" när de är ensamma en del.

/Maria

nakenkatt
2014-05-08 11:30
1

jag tycker du verkar ha alla förutsättningar för att katterna kommer må jättebra. Det är ju som du tänkt klokt att ta en kattunge som andra katt då det ofta är ett vågspel att sammanföra vuxna djur.Och din katt är ju en unge fortfarande vid 8 mån.De kommer att ha sällskap av varandra. och när ni jobbar dessa tider finns ju ofta någon hemma av er.De kommer att ha stor glädje av varandras sällskap, men det kan ju ta lite tid  att vänja sig för katt nr ett. det bästa är ju att planera in kattungen när någon finns hemma första dagarna. lycka till.

jhnajnsn94
2014-05-09 00:50
0

#1 okej vad mysigt de låter! :') bör man ha en katt av samma kön eller spelar de ingen större roll? Sessan är hona och kastrerad, nästa kisse kommer också att få genomgå op när tiden är inne osv :)

jhnajnsn94
2014-05-09 00:53
1

#2 vad glad jag blir! :) ja jag hoppas hon tar det som en klackspark precis som mef allt annat, hon har haft de lite struligt innan hon kom hit och jag vill att hon ska känna massor med trygghet och att hon får känna sig älskad min lilla tok :) ja man får nog se till att ta de på en helg eller något så man kan vara hemma med dem..

nakenkatt
2014-05-09 09:32
2

Jag tror könet spelar mindre roll med en kastrathona. jag rek. mina kattköpare att de bör kastreras vid 6 månaders ålder, jag tycker det är bra.Finns de som kastrerar kattungar också, där går väl åsikterna isär lite grann. men jag tycker 6 månader är bra.

jhnajnsn94
2014-05-09 10:07
2

#5 Okej så då bör jag alltså kunna ta en till hona?

Sessan opererades när hon var ca 7mån, skulle aldrig göra det tidigare än 6mån när de är den ålder som rekommenderas av vet t.om.. :)

nakenkatt
2014-05-09 10:59
0

Ja två tjejer är ju trevligt absolut. jag har fyra tjejer och två killar just nu.

jhnajnsn94
2014-05-09 12:04
0

#7 vad mysigt! :) ja den vi är intresserad av är förmodligen en hona, bara 3dygn gammal just nu dock haha :)

kondisk
2014-05-09 13:26
1

Enligt min erfarenhet så spelar könet ingen roll sålänge de är kastrerade :)
Jag hade en honkatt och skaffade en hankatt, gick hur bra som helst :) Nu har jag dock 2 honor och 1 hane, fungerar perfekt :)