Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 1981 ggr
Tismu
2014-05-04 10:49
1

Färgbenämning?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skulle önska få hjälp med en ungefärlig färgbenämning även på denna kisse. Tack på förhand Li

Tismu
2014-05-04 10:49
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

bild 2

-Cissi-
2014-05-04 10:53
0

Tabby

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

IceJossan
2014-05-04 11:33
4

Cool katt! Färgen heter svartsmoke. Alla katter har två lager färg. Det undre lagret har ett slags mönster. Det övre lagret är antingen utan mönster (då är katten omönstrad) eller med mönster då är katten mönstrad). Vanligtvis har omönstrade katter starkare täckfärg (det övre lagret färg), men ibland är den svagare och då syns det dolda mönstret igenom. Man kallar det för spökmönster eller spökmarkeringar eftersom det är.mönster som "syns men inte finns". En svartsmokekatt ser helt oftast helt eller nästan helt svart ut och har vit underull. Din katt har extremt svag täckfärg så den döljer inte hans dolda mönster. Din katts dolda mönster är tabby, men tittar man på hakan, kring ögonen och under svansen så ser man att han inte är mönstrad. En mönstrad svartsmoke katt har ljust på de partierna och färgen heter då istället svartsilvertabby. Du har en ganska vanligt färgad kisse fast med mycket ovanlig nyans :) En riktig läckerbit!

OberonsMatte
2014-05-04 11:33
0

Ja, han är svartsmoke och vit, dvs ns 09.

Sajtvärd Katter iFokus

Tismu
2014-05-04 19:57
0

Han ser lite brun ut på vissa partier i verkligheten, inte så där riktigt svart, man kan se det lite på första bilden. Heter färgen ändå svartsmoke?

OberonsMatte
2014-05-04 21:07
1

#5 Svart och brun är samma färg inom färggenetiken och betecknas n.

En tabbymönstrad svart katt brukar t.ex. kallas bruntabby istället för svarttabby.

Din katt är svartsmoke och vit, men eftersom han har ett så tydligt spökmönster kan det vara lite vilseledande om det står så i id-registret, så där skulle jag nog uppge färgen som svartsilvertabby och vit.

Sajtvärd Katter iFokus

cattisa
2014-05-05 21:17
0

Jag ber om ursäkt att jag knycker tråden, men jag blev så nyfiken på OberonsMattes svar att "Svart och brun är samma färg inom färggenetiken".

Jag trodde att jag hade en svart och vit katt tills för några veckor sedan. Då upptäckte jag att utomhus i vårsolen är hon mer mörkt brun nästan lite rödbrun. På insidan av framtassarna är hon mer mörkbrun än svart. Det syns faktiskt inomhus i god belysning också om man tänker på det. Ändå skulle alla som ser henne säga att hon är svart och vit utan att tveka.

Men visst kan jag väl fortsätta att beskriva henne som svart och vit? Hon är väl inte sköldpaddsfärgad?

Jag fick hem katten vid nyår 1½ är gammal

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

OberonsMatte
2014-05-05 21:48
2

#7 Att svarta katter kan se bruna/rödbruna ut ibland beror ofta på att pälsen helt enkelt har blivit solblekt. En annan förklaring är att katten har framträdande rufism. Rufism är en rödbrun pigmentering som ger den genetiska färgen en varmare ton, ibland väldigt tydligt, men den påverkar inte kattens genetiska färgbenämning.

Särskilt mönstrade svarta katter (bruntabby, bruntigré och brunspotted) kan ibland p.g.a. rufism nästan se sköldpaddsfärgade ut, dvs som om de även har röda inslag i den svarta/bruna pälsfärgen.

Rufism framträder ofta tydligare ju äldre katten blir.

Sajtvärd Katter iFokus

cattisa
2014-05-06 18:48
0

Tack för svaret OberonsMatte! Då kan jag tryggt fortsätta säga att jag har en svart och vit katt. Och om någon säger att hon är brun kan jag bortförklara det med Rufism. Skönt. Det hade känts lite konstigt att beskriva katten som sköldpaddsfärgad! Skrattar Men det är spännande med kattfärger!

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen