Är min brors katt ledsen?
Min bror har nyligen behövt avliva (p.g.a. sjukdom) en av sina två katter som var syskon. Hon som gick bort hette Lara och hennes bror heter Tyson.
Lara trivdes nästan bara inomhus medan brorsan utforskade världen både korta och långa vändor. Ibland kom han inte hem förrän 2 dygn senare.
Men ända sedan Lara gick bort för ca en vecka sedan har Tyson hållit sig inomhus. Utöver det så betér han sig som vanligt. Äter och dricker som han ska och myser som han ska.
Jag undrar om någon har erfarenhet utav detta; att ena katten i skaran går bort och den andra betér sig på ett annorlunda sätt efteråt?
Vad säger ni om detta?
Ja. Ha inte bråttom utan låt det gå en tid, så märker ni om Tyson saknar en kompis. Men det kan också vara så att han har fått större plats hemma/inne när Laura inte finns och därför blivit mer innekatt. Vi har under årens lopp fått båda reaktionerna på olika katter. 🤔
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
Jag vet inte, men vi har alltid haft två katter och vi har alltid uppfattat det som att den kvarvarande när en av dem dött på något sätt har sörjt och åtminstone iaf saknat den som nyss försvunnit. Då har de ändå aldrig varit släkt eller heller sådär riktigt supertajta. De har typ nästan alltid varit tillsammans men 2-10 meter ifrån varandra om ni förstår vad jag menar då. Och även gett varandra en omgång smörj då och då, inte alltför sällan heller. (Utekatter, vi bor väldigt lantligt, nästan i skogen - så de hade lätt kunnat undvika varandra nästan helt om de velat. )
Men den kvarvarande har betett sig underligt och rastlöst, gått omkring och pipit frågande, verkat moloken och inte varit sig lik helt enkelt, så vi tror definitivt att de sörjer eller åtminstone saknar
Hur gammal är katten?
Är han kastrerad?
Det är inte normalt för en kastrerad katt att frivilligt hålla sig borta från sitt kärnrevir (hemmet) i över ett dygn. Att han gjorde så tidigare kan ha berott på att han och den andra katten inte alls kom särskilt bra överens.
Sajtvärd Katter iFokus
Jag skulle snarare säga att katterna inte trivdes så bra med varandra och därmed höll avstånd från varandra. Det behöver inte ha varit så att de var "fiender" och avskydde varandra, utan kan helt enkelt ha varit så att de inte passade så bra ihop. En katt valde då att bege sig ut på strövartåg eftersom reviret inte var så trevligt som den önskade. Nu när denna "otrevlighet" är borta så trivs katten bättre hemma.
Så katten verkar snarare "glad" åt att den andra katten är borta… Om den var ledsen hade den snarare gått runt och jamat och letat och kanske blivit passiv.

Tack för alla svar!
Katten är kastrerad och är ungefär 4 år gammal.
Jag har svårt att tänka mig att de inte gillade varandra, men tar absolut infon till mig. Man vet ju aldrig! Detta är något vi aldrig kommer få ett rikigt svar på kan jag tänka 🙂