Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 896 ggr
LisaKanin
2

Varför oregistrerade ungar?

Jag funderar på dessa annonser man ser på Blocket där det står "båda föräldrarna har stamtavla men ungarna är inte registrerade". Då menar de alltså att båda föräldrarna är av samma ras, antar jag, annars förstår man ju varför ungarna "inte är registrerade". Men varför registrerar man inte ungar som båda har renrasiga registrerade föräldrar annars? Lathet? Kostar det pengar?

Allumania
4

Ev. Har föräldrarna sjukdomar, färgfel eller något annat som inte hör rasen till. Eller så är de helt enkelt lämpade för avel. Orsakerna är många. Att köpa en sådan kattunge är en stor risk…

Allumania
2

Menade inte lämpade för avel*

SannnaH
7

Som skrivet ovan så är anledningarna många.

Finns de som skyller på att det är för dyrt att registrera, men en registrering kostar 300 så det ska man inte tro på.

Du måste vara medlem i en kattklubb för att kunna registrera. Kanske är man inte med för att man inte vill följa deras regler, till exempel om krav på vaccinering och chip, eller så har man kanske till och med blivit utesluten ur en.

Många gånger tror jag dock det handlar om ren okunskap samt att dessa personerna endast ser ett sätt att tjäna lätta pengar. För "alla andra" gör ju på det sättet.

LisaKanin
10

jaha där ser man Var bara nyfiken, planerar inte att köpa en sådan unge. Antingen renrasigt enl alla konstens regler eller huskatt enl alla konstens regler för mig:-). Litar mer på en säljare som säljer el omplacerar en ren huskatt som är idmärkt o vaccinerad än någon som går ut med någon rasröra och högt pris.

[Emma--]
2

En jag såg hade först tagit en kull och kunde registrera första kullen utan stamnamn. Sen under andra kullen så ville personen inte bli uppfödare längre, och ville därför inte heller skaffa stamnamn. 

Det var det svar jag fick, men samtidigt tycker jag det var konstigt att kullen togs ändå. Dom såldes inte mycket billigare så det var egentligen samma arbete bakom (vad hon sa) men det följde ingen stamtavla. 

Men man ska nog vara beredd på att det är något problem bakom, då det trots allt krävs att man följer vissa krav inom raskattsavel.

Silvestris
2

Ja, det kostar några hundralappar att registrera kattungar men den summan lägger man ju in i köpesumman så pengarna kommer tillbaks. Pengar är alltså inte ett vidare bra argument. 

Att man inte får regga avkommorna är mer troligt eller att man helt enkelt inte bryr sig vilket antagligen är mest troligt (förutom scenariot att föräldrarna faktiskt inte är renrasiga, iaf inte reggade).

fvanilla
7

Det kan också vara så att föräldrarna inte är av de inte är raserna som uppfödaren skriver att dom är.

Jag har sett folk som har köpt t.ex "norsk skogkatt utan stamtavla", och så visar det sig att ingen av katterna var rastypiska öht och såg ut som vanliga huskatter. Finns ju även på t.ex Blocket "maine coon utan stamtavla" och så är det korthåriga kattungar. Hur är det ens möjligt om föräldrarna nu är maine coon-katter som uppfödaren påstår?

Och sen så kan ju uppfödaren vara helt korrekt ang. de påstådda raserna, dock använder katter i aveln som har avelsförbud, och kattungar efter en katt med avelsförbud får inte registreras. Avelsförbud får katter som bär på någon sjukdom eller missbildning som kan vara ärftlig och t.om dödligt! Såklart bryr sig inte dessa Blocket-uppfödare om det utan vill tjäna pengar och har alla sorts ursäkter varför dom inte har registrerat avkommorna.

Så kort och gott: lurendrejeri.

Eine
2

#4 Rasröra.Underbart ord 😂

Djäknens Cornish Rex,German Rex och Turkisk Angora

LisaKanin
2

#8 haha… ja många annonser där det står perser/maine coon/ragdoll/bondkatt tex. Verkligen rasröra 😂.

Proktologi
1

Att folk medvetet parar katter som är oreggade eller ens parar huskatter medvetet är inget annat än BYB (backyard breeding) och fullkomligt oseriöst på alla håll och kanter. Syftet är oftast "men hen har så fin personlighet/täckning/färg så jag vill ha en unge efter denne" eller så vill dom bara "tjäna pengar"

Se*Ocarinas
www.ocarinascattery.webs.com
www.cuntcat.blogg.se