Katter iFokus

Katter

Etiketterbildtrådarvideoklipp
Läst 10794 ggr
Jessicahagstrom94
16

Bildtråd; maskade katter

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tyckte det fattades en tråd för våra maskade älsklingar.😊

Lägg upp så många bilder ni vill, skriv gärna vilken färg katten har på maskningen, vad katten heter och lite till om ni vill :)

Oskar är chokladmaskad med vitt (vita tår) och blev 4 månader gammal i tisdags. Han är huskatt.

VildaVittra
1

Inte den blekaste aning vad deras maskning heter, men håll till godo.

Först ut är en ljusgrå med en mörkare grå mask.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

VildaVittra
1

Nästa är det inte så säkert att det syns ordentligt på bilderna, men han är grå, med en något mörkare mask.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

VildaVittra
2

Sist ut är mamma katt, hon är svartröd på sommaren, med en svart mask.

Gerro
6

Min Sune❤️

kattig
5

Tardis <3

Nerdysiamese
8

Min lilla Mystra några dagar efter vi fått hem henne, sittandes på sambons axel, hon är något av en axelkatt den lilla muppen.
Hon är en brunskölpaddsmaskad siames.

Medarbetare på Datorspel I Fokus

Nerdysiamese
4

Cyric är en rödtabbymaskad siames, hans maskning är dock lite svårfångad på bild.
eller, ja, hela han tenderar till att vara svårfångad på bild..

AgnetaB
6

SE*Simplicity Lynx Benito är en Neva Masquerade(syskonras till Sibir) o han är rödtabbymaskad.

AgnetaB
6

SE*Simplicity Lynx Blazer är en bror till ovanstående. Han är väldigt ljust maskad då han är silver också, alltså rödsilvertabbymaskad.

Kvitter
4

Yuki är en blåmaskad siames tjej

Och Troll är också blåmaskad, colorpoint, ragdoll kille

Mewz
6

#1 #2 och #3 är ju iofs mest troligen inte maskade katter men fina ändå :) En maskad katt är siam/tonkanes eller burma-maskad.

Här är min (idag enda) maskade katt. Hon är svartsköldpaddstabby tonkanes-maskad.

Real stupidity beats artificial intelligence every time

MonicaLagerquist
3

Det här är min lilasköldpaddsmaskade harleqin fröken Tamara Magic Star.Hon kom till Sverige för en dryg vecka och bor än så länge hos en av mina söner.Men förhoppningsvis flyttar hon hem till oss om cirka två veckor.Tamara är en cornish rex fröken född i mars.

Stolt ägare till tre La permer

MonicaLagerquist
3

S*Blå Katten Blue Bell är en brunsköldpaddtabbysmaskad La Perm.

CharlieTheCat
22

Min är avmaskad..

VildaVittra
1

#11 Öhh, jo.

Belimas
16

Med största sannolikhet inte.

Katten i inlägg #1 är förmodligen frostad/har s.k. fever coat och kommer mörkna med åldern, katten i inlägg #2 har troligtvis samma sak men i mildare grad och katten i inlägg #3 är bara väldigt solblekt, ovanligt mycket i och för sig. Men ingen av dom tre har någon antydan till att vara maskade även om du tror det.

VildaVittra
0

#16 Nej, dom är maskade. Skulle sommarpälsen vara solblekt skulle mamma katt inte ha kolsvarta öron, ansikte, svans och tassar. Eller har hon smetat solkräm där?

oh-la
10

#17, en maskad katt är ljus på kroppen och har ett mörkt ansikte, samt blå ögon. genen för maskning ger också blå ögon. kattmamman har gula ögon vad jag kan se, vilket maskade katter inte har.

ungarna, och främst den första, ser ut som en solklar frostning. men väldigt fina hela gänget :)

#0, min ena birma kommer här

oh-la
5

och mitt andra lilla skrot, dock som liten fis :)

VildaVittra
2

#18 Och blåögda kan inte få brunögda barn? Den nivån på genetiken? 😃

Förlåt att jag som inte har snofskatter hade mage att påstå att mina maskade katter är maskade.

[Djupdal]
5

#17 Att mamma katt är maskad betyder ju inget om inte pappa katt också bär anlaget. :)

I trädet sitter en siamesmaskad blåpadda.

oh-la
24

#20, man behöver inte ha "snofskatt", (vad det nu är) för at ha en maskad katt. mig veteligen är exempelivs katten i #0 en maskad huskatt. jag försöker inte läxa upp dig och dina fantastiskt fina huskatter, och tycker det är trist att du anser att mina katter skulle vara ¨något "snofsigt". en katt är en katt är en katt, oavsett.

och nej, det är inte den nivån på genetiken heller. generellt kan man säga att blåögda föräldrar inte kan få brunögda barn, men genetik för människors ärftlighet av ögonfärg är inte riktigt så enkel. den är så pass komplicerad att den inte är fullt kartlagd än.

på katter med maskning är det däremot mycket enklare. de anlag som gör en katt maskad ger också blåögdhet samt en ljus kropp. en mörk (brunsvart) gulögd katt är inte maskad.

oh-la
9

här kan du läsa lite om genetiken bakom maskning hos katt. det är utdrag ur Ylva Stockelbergs bok om genetik.

http://www.sverak.se/sverak/Om_SVERAK/Artiklar/genetik.pdf

sida 8 berör just maskning.

VildaVittra
2

#23 Tack men mina kunskaper är mer än goda, då jag började intressera mig för genetik redan som barn då jag är ett brunögt barn till två blåögda föräldrar.

Jag kan tillräckligt för att säga att katternas maskningsgenetik inte är kartlagd överhuvudtaget, då det i största mån forskats på raskatter där den genetiska variationen är så pass begränsad att det man kommit fram till enbart kan stå för just de raserna.

Mewz
22

#24 Jo, man har identifierat albinoanlagen cb och cs som ger maskat. Samma hos alla katter oavsett ras eller ickeras 😉
Har inget med människors ögonfärg att göra.

Så nej, dina katter är inte maskade, men vill du veta så finns det DNA-tester :)

Thatgirl
23

#24 Men dina katter är INTE maskade😂Är det svårt att förstå eller?

Don't just sit there and hope to become something, fight for it.

oh-la
25

genetik skiljer sig inte mellan raser, och gener ärvs oavsett inavelsgrad eller genetisk variation. arv är lika, oavsett art, och även undantag i arv kan förklaras (exempelvis brunögdhet hos barn till blåögda föräldrar). genetik mellan varianter i samma art skiljer sig inte. det är som att säga att barn till mörkhyade ärver andra former av egenskaper än barn till ljushyade.

själva defenitionen av en maskning är färgad svans, öron, ansikte och tassar, och en ljus kropp. att säga att det är en "huskattsmaskning" som dina katter har, eller en specialmaskning som huskatter får, är som att säga att min katt är visst röd, den svarta färgen är bara min katts variant av röd.

huruvida genetiken bakom maskning är kartlagd eller ej har inte med diskussionen att göra. frågan är, är din katt blåögd? föddes din katt vit? har den en ljus vit/cremefärgad kropp och tydligt maskade drag i ansikte, på svans och på tassa`r? det ÄR nämligen defenitionen av en maskning, precis osm att defenitionen av en vit och svart katt är att den ska vara vit och svart, eller att en korthårig katt rimligtvis är korthårig.

VildaVittra
2

#27 Okej, enkelt förklarat. Om jag vill baka sockerkaka, så vet jag att smeten sväller när jag tillsätter bakpulver i smeten.

Men hur vet jag att smeten inte sväller utan bakpulver om jag inte testar det?

På samma sätt tror vi oss veta hur masker ärvs, men så länge vi bara utgår ifrån en liten stängd population där andra variationer inte förekommer, så kommer vi inte kunna bevisa det vi tror oss veta då vi inte testat hypotesen/teorin.

#25 Läs genetik, och då menar jag vuxenvarianten. Då kommer du få lära dig att forskningen gått framåt sedan en gubbe lekte med ärtor.

Thatgirl
24

#28 Men man ser ju klart och tydligt att dem inte är maskade. Är det så viktigt att dem är maskade? Du älskar dem väl ändå? Ja, jag trodde väl det. Så acceptera att dem inte är maskade, för det är dem inte.

Don't just sit there and hope to become something, fight for it.

oh-la
26

#28, fast i ditt fall är det snarare att jämföra med att jag ska bara en sockerkaka, och slänger ihop en bulldeg och vägrar kalla det bullar, utan det är minsan sockerkaka.

åter igen, defentionen av av maskad katt är en katt som föds vit, mörknar i ansikte, på öron, svans och tassar och har blå ögon. DET är en maskning. jag kan säga att min katt är svart med vitt hur mycket jag vill, säga att det är en variant av svart med vitt på min ras, och att det inte spelar någon roll att hon har vit färg, hon är minsan svart med vitt.

låt oss skita i genetiken bakom. för vi behöver inte ens blanda in det. låt oss bara checka på listan över saker du ska kunna svara ja på för att din katt ska få kallas ett visst mönster i exempelvis ett huskattsbevis.

är katten blåögd?

har katten ljus/creme/gräddfärgad kropp?

har katten en annan ansiktsfärg, svansfärg, tassfärg och ögonfärg?

föddes katten vit?

det är nämligen själva defenitionen av en maskad katt.

Jessicahagstrom94
9

Oj här blev det diskussion i min lilla tråd ser jag.. tråkigt.😕

Mewz
8

#28 Trevlig attityd och ja, med närmare 20 år bakom mig som aktiv uppfödare anser jag mig nog ha rätt bra kontroll på KATTERS genetik.

Nerdysiamese
3

#30 håller generellt med dig men en kattkan genetiskt sett kan ju vara maskade utan att ha en annan färg på ansikte,tassar, osv, foreign white är ju ett exempel på det, dom är ju dock fortfarande vita med blå ögon men det behöver inte vara en synlig maskningsfärg

Belimas
11

Öhh, nej.

Det är dom INTE, hur mycket du än tror det. I så fall har du helt klart missat något när du läst om genetik. Men du tror ju alltid att du har rätt om allting oavsett vad andra säger så du får väl fortsätta tro det, vi som har mer koll på maskning hos katt vet bättre -.-'

Och försök inte få mig att framstå som dum (kommentaren om solkräm), du gör bara dig själv till åtlöje.

oh-la
4

#33, då får jag dra tillbaks i den frågan, jag är inte sämre än så 😃antar att det är den vita färgen som gör skillnaden där, som "täckande anlag". jaja, vi behöver kanske inte kapa tråden om det, men då ta jag tillbaks det i alla fall :)

känner att jag drar mig ur diskussionen, av hänsyn till dig #31, hoppas vi får se fler bilder på vackra maskade små kattisar 😍

[Djupdal]
20

#28 För enkelhets skull tycker jag vi bestämmer att du i din "avel" på en solkrämsmaskad hona och grannens omaskade hankatt, alternativt flera omaskade/maskade hankatter till samma kull, har fått fram råttfångarmaskade ungar.

Tycker att de självklart ska få vara med i bildtråden bland andra mera traditionellt maskade snofskatter och huskatter, om inte annat för att fungera som inkörsport till vuxengenetiken, och att bildtråden av respekt till TS och vansinnigt sötögde lille Oskar får fortsätta vara just en bildtråd.Skämtar

Jessicahagstrom94
4

#36 Oskar tackar så mycket för komplimangen! ;)

Snälla låt det här få fortsätta vara en bildtråd nu.

HagensYeats
8

Här är min maskade kisse! :) Eivor är en ragdollflicka! :)

Gunki
5

Inte är ALLA maskade katter blåögda - det är bara att gå in på burma i fokus och kolla - och inte behöver kroppsfärgen va särskilt ljus heller.

MonicaLagerquist
4

#39 Alla siam-maskade katter är blåögda.Med mer eller mindre bra ögonfärg.

Tonkanes-maskade katter har gröna ögon och burma-maskade katter har gula ögon.
Siam maskade katter har EMS kod 33

Tonkanesmaskade katter har EMS kod 32

Burmamaskade katter har EMS kod 31.

ElinaPersson
14

Bengaler är knappast en ras man kallar maskade men snöbengalerna är ändå framavlade med bland annat siames som är maskad!

Bjuder på min fina Milo ändå ❤️

S*KungsgardenCats Origin of Zakouma
S*KungsgardenCats Qiss Me Prince Milo

Magic Nicki
4

Här kommer min blåskölpadd-maskade birma

Magic Nicki
3

Den bilden var kanske lite blek.. Här kommer en till

Millchan
1

#41 Men guuuhhhh så kopiöst fin 😍vill haaa,,,,😃

www.hagbergschinchilla.se
SCAF Utställningskommittémedlem 

Sarah-S
9

För att visa upp en äkta brun burmamaskad katt (till skillnad från den solblekta katten i #3) kommer här Fisen

I'm only responsible for what I say, not for what you understand

Sarah-S
6

Brun burmamaskad burma, Ella

Sarah-S
7

Brun burmamaskad burma, Ed

Gerro
3

Vackra burmor! 😍

Sarah-S
2

Och så kan jag väll bjuda på en kattunge tillsammans med en vuxen som jämförelse till bilden i #1 och #2

[jnfr]
0

#38 Åh, Eivor! Vilket fint namn på en fin katt. Hon ser precis ut som en Eivor.

MonicaLagerquist
17

Stella 13 veckor.Stella är en bruntabbysilvermaskad cornish rex dam.

jollycox
1

#51 Ååh ge mig! ❤️

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

MonicaLagerquist
6

Stella när hon tagit sin EP titel.

Jessicahagstrom94
3

Hade inte en aning om att maskade katter kunde ha annan ögonfärg än blå. trodde alla maskade katter hade blå ögon :) där fick man så man teg.

HagensYeats
0

#50 Hihi ja Eivor passar henne jättebra. :)

Sarah-S
3

#54 Precis som det tidigare nämnts i tråden finns det ju tre olika maskanlag hos katt och alla har de sin specifika ögonfärg som följer anlaget

Siammaskade katter (siames, birma, ragdoll är de raser folk oftast tänker på) är blåögda. Många tror även att maskad katt = siammaskad men så är ju inte alltid fallet 😉

Tonkanesmaskade katter har en mer aquanyans (flera raser kan vara tonkanesmaskade som tex devon rex, cornish rex, sphynx)

Burmamaskade katter har gula ögon, typexemplet är kattrasen burma där ALLA katter som föds är just burmmaskade. Men även cornish, devon, sphynx mfl kan vara burmamaskade

Jessicahagstrom94
0

Där ser man :) jag har mycket att lära mig inom genetik och sånt.. :)

Måste säga att jag ändå föredrar de blåögda skönheterna.

Myrrami
7

Ragdollen Beetle när han var mindre

Jofinen
7

Min lilla ragdoll Toto, 16 veckor!

Jessicahagstrom94
1

det är verkligen vackra katter ni kommer med :) Oskar har lite konkurrens i att vara vackrast ser jag ;)

Niiinah92
6

Sizzi, huskatt

cosmonita
4

Milton som är rödmaskad. Av rasen cornish rex.

MonicaLagerquist
1

Finaste Milton ♥

Nerdysiamese
8

Lägger upp en bild på min chokladtabbymaskade hona Isis som tyvärr inte levde längre än åtta månader men hon var otroligt älskad av många under den korta tid hon fick vara med oss.
Här kommer min lilla fjant som bara kunde tuta istället för att jama:

Bellbooh
2

Det här är Cisco. Chokladmaskad tabby :)

mimåne
5

Det är roligare att läsa tidningen nuför tiden, även om man inte får så mycket läst med baloo i närheten.

Min älskade brunmaskade birma.

Medarbetare på akvariefisk ifokus

Caifig
1

Min rödmaskade (ev tabby) birma som blir 6 månader på fredag!

Caifig
2

Min andra 6 månaders blåtabby birma. Lite gul bild… Kameran på telefonen är kass! 😕

mimåne
0

Vad vackra birmor du har Caifig!

Caifig
0

Åh tack! För fina för sitt eget bästa, svårt att låta bli dem 😃

Millann
5

Min katts dotter (ägs nu av min syster) Huskatt. Vete fan va denna maskning heter (om d nu är d) haha. Är inte så duktig på hela färg grejen ;)

mimåne
2

#70 Ja det tycker jag också om min egen lilla birma, vilka juveler till katt det finns!

HagensYeats
2

#71 Färgen heter brunsköldpadda. ;)

[trh]
6

Enzo med tungan på vift, en blåmitted ragdoll som blir 5,5 månad på söndag :)

Jessicahagstrom94
2

#74 Jag - älskar - din - katt!!!!

Gud vilka stiliga katter😍

Oskar har ju hunnit bli så gott som sju månader gammal nu (6e nov.) och ser lite mörkare ut än på min första bild i #0, kan lägga upp en ny åt er som inte har hittat till hans bildtråd inne på huskatter.🙂

[Hen]
3

Fina katter allihopa! Oavsett exakta titlar. <3 Jag funerar på att starta en tråd för katter med prickig mage. Det tycker jag är så himla fint :)

(Varför är det så viktigt för människor att tala om för varandra att "det är minsann så att". Jag ser en hel hög med katter som har härliga färger i ansiktet! :) Vi kattmänniskor borde hålla ihop för att höja alla katter status istället för att kivas om vem som är vad hela tiden… Tänk på varför behovet finns där? Är den personliga stoltheten hotad? varför så viktigt med ord?).

jollycox
3

Min kompis katt Smilla. Lite lätt skelögd :)

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

[trh]
0

#75 åh tackar :) Oskar är ju så fin han med! Precis som alla andra katter här inne :)

Jessicahagstrom94
0

#78 Ja absolut! Men så finns det några katter som man fastnar lite extra vid :) Oskar tackar🐱

Millann
0

#73 tack så jätte mkt! :) Har en liten fråga, är det något speciellt med de blåögdas ögon? För när min syster va till veterinären med den katten sa de att hennes ögon var annorlunda och var inte som vanliga katters, har för mig de sa att de i mitten, pupillen alltså, var bredare på bredden än va de skulle vara. Någon som hört samma om sin?

Joohannah
4

Min fina S*Raggarungarnas Pasqua, hos oss kallad Quattro.

Ragdoll 8 månader, Brunmaskad Bicolor :)

OberonsMatte
3

#80 Ja, att pupillen är bredare på blå ögon beror på att det blå ögat saknar tapetum lucidum, dvs en hinna som reflekterar ljus genom näthinnan. För att kompensera bristen på extra ljusförstärkning blir det blå ögats pupill större än det gula ögats.

Jag har dock för mig att dettta med tapetum lucidum inte gäller maskade katter utan bara t.ex. helvita och odd-eyed.

Sajtvärd Katter iFokus

Ina00
1

Walter är en bruntabbymaskad ragdoll

Uriel
1

Tack för en kul och intressant och lärorik tråd!

Jag vill bidra med en bild på min Clint. han är en bruntabbymaskad La Perm

Uriel
7

Här kommer en bild på en omvänd maskning. Denna katt finns i Polen och ingen vet faktiskt hur denna mutation uppstått. Den lämnades in på ett katthem sedan ägaren gått bort.

Gerro
0

Häftigt!

[Mustangcab]
0

# 85 Den vara häftig  såvida den inte är photoshoppad😃

AgnetaB
3

Nya bilder på SE*Simplicity Lynx Benito som 8 mån så får ni se hur maskningen utvecklats.

AgnetaB
3

Även på S*Simplicity Lynx Blazer som tog nästan 5mån innan han började få lite färg i ansiktet pga att han också har silver som ljusar upp det röda. Han var ju vit i ansiktet med bara lite färg på öron o svans.

iidae
1

Chanel samma dag jag hämta henne och Chanel nästan 5 månader :)

Sarah-S
3

S*Mad About Amazing Crunchy Caramel, chokladmaskad burma

Sarah-S
3

Stjärnviks Divine Athena, blåmaskad burma

[trh]
4

Älsklingarna Ralf, 5 månaders brunmaskad Helig Birma & Enzo, 10 månaders blåmitted Ragdoll.

Jessicahagstrom94
3

#93😍😍😍😍

Här har vi Oskar igen, på bilden 11 månader gammal och i verkligheten 1 år den 6e april!

Han blir bara vackrare hela tiden!

Susedalens
5

Vilka fina kissar, jag måste visa min birma Stikkan som är en chokladmaskad gentleman på snart 15 år.🙂

[Mustangcab]
0

# 93 Oj vilka ögon så vackra😃

Nerdysiamese
3

Min Mystra nästan 2 år gammal men fortfarande lika mycket av en axelkatt

Nerdysiamese
3

Och Cyric nu lite över 1 år gammal, och fortfarande en blekfis

cattisa
0

Åh, vad fina de är!

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

cattisa
0

Åh, vad fina de är!

"Tur har man kanske varje dag, otur mera sällan". Valfridus I. President i republiken Åsen och Fristaten Holmen

Marvel-lous
4

Min lilla Moya. ❤️

Uriel
1

# 87

Jag trodde också först att bilden var fotoshoppad, men det är den inte. Det senaste är att fler katter hittats i samma område som denna katt kommer ifrån med samma mutation.Här kommer lite fler bilder på den omvänt maskade katten.

Uriel
1

En till bild:

Uriel
2

Sista bilden:

Gerro
0

Vilka vackra katter alla har! 😍

Saknar min lilla choklad mask …

Flumbarn
0

Ärligt talat har jag ingen aning om vilken färg Moltas har. Någon som vet?

Han har en vit prick vid munnen, vit mage och vita strumpor på benen varav frambenens är lite kortare. Han är en bondkatt på 18.5 år. Ganska långhårig och övriga pälsen är svart.

Någon som vet? :D

En katt kan ge så mycket kärlek bara genom att titta på dig.

Personlig blogg: www.citronmuffinsens.blogg.se

Sims/spel-blogg: www.annasims.blogg.se

MonicaLagerquist
1

Moltas är svart med vitt.

Hanna
0

#106 Vad lik min avlidna kisse han är! ❤️😢

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.