Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1525 ggr
mikaelala
2014-04-28 20:58
0

Felifriend

Hej!

Min fråga är om Felifriend inte finns att köpa längre? Kan inte hitta det någonstans.

Har ingen större kunskap om det heller, bara en fråga då jag har en katt som brukar bråka om det mesta!

Har provat feliway vid t.ex flytt osv och det har gett bra resultat. Därför jag undrar över just Felifriend!

Uppkatten
2014-04-28 21:45
0

Tror inte Felifriend säljs längre…? Testat det vid några tillfällen på skygga katter, tyckte inte att det hade någon märkbar effekt. Vad menar du med att din katt "brukar bråka om det mesta"?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Ellenfyrkant
2014-04-28 22:03
0

Varför inte fortsätta med feliway? :)

Mvh Ellenfyrkant

mikaelala
2014-04-28 22:40
0

Han gillar inte att bli kammad osv. Aldrig gillat det. Likadant med badning och klippa klorna, ja såna där saker. Trots att han varit med om allt detta sedan han var liten.

Så fick jag upp felifriend på någon sida, men hittade inte någonstans man kunde köpa det! Därför jag frågade, om det säljs eller inte! :)

Jag använder feliway, när det behövs! :)

jnielsen
2014-04-29 07:34
0

Att en katt reagerar så på dessa saker är nog supernaturligt och om du redan försökt med belöning, olika tekniker och hela den biten så är det kanske inte så mycket kvar att testa. Jag vet inte vad felifriend är men feliway använder du för att få katter trygga, att det skulle hjälpa till med kloklippning och bad på en katt som i övrigt är trygg, det kan jag inte tänka mig… Feliway fungerar bäst i den form där du har en liten adapter i väggen, sprayen blir inte lika effektiv och adaptern ska sitta i alltid..

annzoo
2014-04-29 11:12
0

#3 feliway är väl långtidsverkande? iaf om du har adaptern i vägguttaget att dutta lite då och då med felispray gör inte mkt verkan.

har du testat zylkene?

mikaelala
2014-04-29 13:45
0

Ja precis! Jag har använt feliway adaptern t.ex vid flytt och så. Nej men en del katter är väl bara mindre glada för dessa sakerna. Zylkene har jag inte provat, hur använder man det? Använder man det vid de tillfällena eller alltid?

Uppkatten
2014-04-29 18:16
1

#6 Zylkene kan användas tillfälligt t ex inför ett veterinärbesök eller för långtidsbehandling (några månader, vet inte exakt hur länge men min veterinär nämnde typ 3 månader). #4 Felifriend gnuggade man in händerna med, sedan väntade man en kort stund så att alkoholen avdunstade, och sedan skulle man hålla händerna en bit framför katten under någon minut innan man började hantera katten. På så sätt skulle man underlätta kontakten mellan katten och den person katten mötte/hanterades av, och öka kattens tolerans när det gällde hantering. Felifriend luktade apa, tyckte jag, och jag märkte inte att katterna reagerade alls på det. När det gällde mina skygga katter var det därtill "omöjligt" att hålla händerna 20 cm från deras ansikte i en minut… Men jag har också läst att andra upplevt att preparatet fungerat.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.