Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 4258 ggr
lila82
0

matcha kattnamn?

Hej! Mitt första inlägg på katt ifokus  🙂

Har en huskatt som heter Lila och har precis skaffat en kompis till henne, funderar på att döpa om honom till ett annat färgnamn 😎 Tänkte det vore kul om namnen passade ihop!

Vad säger ni, har ni gett era katter matchande namn?

Gerro
1

Tycker att det är en häftig idé! :)

Jag har haft namn som passar. Vi hade två katter som hette Legolas och Aragon, dock döpte vi om dom då namnen var för långa haha.

Afturelding
1

Matchar gör de inte men det är samma tema. Båda två har namn efter karaktärer i fantasybokserier.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

lila82
0

Så vad heter dina två? 🙂

Själv funderar jag på Grön…

jollycox
2

Mina två katters namn matchar inte. Eventuellt kommer nästa katts namn matcha med någon av nuvarande katters namn, mest om det blir en hona. Min ena heter Nino från filmen Amélie från Montmartre och eventuellt kommer nästa katt, om det blir en hona, heta Amélie. Min andra katt heter Simba och eventuellt kommer nästa katt, om det blir en hona, heta Zira(också från lejonkungen). Men namnet ska ju kännas rätt till katten så det kanske blir något helt annat. :P

Om man får ge färgnamnförslag så säger jag Indigo. :)

"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin

Afturelding
1

#3 Charlie och Esmeralda/Esme. Charlie är från en av Weasleysyskonen i Harry Potter (han är röd och semiånghår så det passade bra) och Esmeralda heter en av häxorna i Terry Pratchetts skivvärld, "Mormor Vädervax" kallas karaktären också.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

Scorpio97
1

Vi kom aldrig överens vad småkatterna skulle heta, så det blev Killen/Lillkillen och Tjejen/Lilltjejen (; Så dom matchar ju helt klart. 

Dom två äldre heter Molly och Sotis (Sotis dog dock för några år sedan).

//Jessie

Nenujap
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Mina tjejer har båda namn från lejonkungen. Min första tjej heter Undara i stamtavlan. Jag gillade inte det namnet så mycket och ville ha ett nytt. Jag har en bror som är funktionshindrad och ville att katten skulle ha ett namn som han kunde relatera till och uttala (han tycker mycket om lejonkungen). Då den lilla Undara visade sig vara en riktig prinsesstjej, blev det Kiara. Passade henne perfekt,brorsan kunde säga det och det liknade även hennes namn i stamtavlan. Kiara visade tecken på ensamhet och jag ville att honskulle ha en vän. Så det blev en tjej till. Hon heter Lasaralin i stamtavlan. Tyckte det var ett krångligt namn och jag ville verkligen att det skulle matcha Kiara. Tyckte dock inte om de andra tjejnamnen i lejonkungen. Lösningen: Google translate. Sökte fina ord på swahili. Min första tanke var "vän", eftersom nykomlingen skulle vara en vän till mig och Kiara. På swahili heter vän Rafiki, likt apan i lejonkungen. Alltså ett namn som funkar på alla plan. Så var det bestämt! Mina tjejer heter Kiara och Rafiki.

@Mpajunen på Instagram

Niiinah92
0

Mina tre har alla tilltalsnamn som börjar på S men det var inget jag tänkte på när jag valde namn, de bara blev så. Spencer heter Shawn Spencer Reid Åke och mina damer heter Sizzi och Stella. Jag är vrålnöjd med både Spencers och Sizzis namn men Stella är jag inte nöjd med av nån anledning, hon hette Maja Svanslös när jag adopterade henne och döpte om henne till Stella men nu 2 år senare önskar jag att jag kunde byta igen. 

Jag gillar namn som passar katten i fråga sen spelar det inte någon roll om de matchar namnen på de andra 🙂

Nerdysiamese
0

Mina heter Mystra (gudinnan av magi) Cyric (guden av lögner) båda är gudar i samma rollspelsuniversum (forgotten realms) så dom har matchande namn. om du ska matcha med Lila så kan du välja Gul som är lilas kontrastfärg ;)

Medarbetare på Datorspel I Fokus

lila82
0

#4 Indigo var en bra idé! Gul också 🙂

Tänkte först på Grön eftersom han har gröna ögon, men det har Lila också…

Tänkte spara namnet Blå tills den dag jag skaffar mig en birma 😉

SannnaH
0

Min första katt hette Orange, ni kanske kan gissa hur hon såg ut? ;)

Sjuttan
0

Sixten o Stina  matchar väl okej.     Aa

"Jag är inte tillräckligt ung för att veta allting".
Oscar Wilde.

[trh]
1

Mina katter heter Enzo (i stamtavlan Gillmore) & Ralf (i stamtavlan Samir). Tänkte egentligen matcha, hade det blivit en tjej hade hon nog fått heta Enya. Eros tyckte vi var fint, tills vi snubblade på det ful-söta namnet Ralf vilket helt matchade vår lilla birma-buses personlighet. :)

Allumania
0

Jag matchar mina djurs namn med bokstaven O. Kattorna heter Kaos och Uno. Hunden heter Rambo. Nästa hund vi skaffar ska heta Ove/Owe. :P

ElinLindberg
0

Kul och matcha:) Döpte våra hanar till Pascal och Lux (SI enheter för tryck respektive ljusintensitet) när Pascal dog:( blev det svårare men våran nya flicka fick heta Decibel (ljud) :)

ElinLindberg
0

Kul och matcha:) Döpte våra hanar till Pascal och Lux (SI enheter för tryck respektive ljusintensitet) när Pascal dog:( blev det svårare men våran nya flicka fick heta Decibel (ljud) :)

Clifftan
0

Vi matchar också, första katten fick namnet Baileys då hennes fläckar hade den färgen och andra katten fick namnet Midori bara för att ha samma tema, så båda är döpta efter likörer.

Appelkakan
3

Här matchas det också! Katterna är bröder & har fått sina namn efter tv-spelslegendaren Shigeru Miyamoto som de delar födelsedag med, men kallas Sigge & Yamo till vardags.

Indigo som någon föreslog tycker jag är fint! Annars kanske Purpur? Det är ju en typ av lila + att spinna heter ju purr på engelska, så det blir ju lite "kattigt" dessutom? Purrpurr!