Hårboll?
Hejsan!
Jag har en liten kattunge på 16 veckor, en maine coon. Ganska långhårig. Han gör konstiga hostljud, hållt på en vecka. Jag tror det är en hårboll. För varje gång efter han tvättat sig gör han dom ljuden.
Varje gång ser det ut som han ska spy upp den, men det gör han inte!
Vad ska jag göra?
Hejsan :)
Grattis till kissen men beklagar bekymret.. Jag föder själv upp semilånghårig kattras och hårbollar brukade höra till vanligheten förut. Dock höll de aldrig på såpass länge som du beskriver eller så unga.
Det finns några viktiga saker som du måste ta reda på;
1. Bajsar han som vanligt? Om inte, kan de då vara stopp i tarmen?
2. Kan han svalt något olämpligt?
Nu kan ju inte jag se katten, men om du själv bedömer att han är helt sig själv och inte allmänpåverkad så skulle jag skynda och köpa en pasta som heter Bezo-Pet och tillverkas av Vetoquinol som är ett av de främsta och bästa djurläkemedlen i världen. Vad som skiljer denna "hårbollspastan" från andra på marknaden är att den _inte_ innehåller paraffinolja utan är istället sammansatt av olika typer av fetter. Du kan dels använda den för som i detta fall bli av med hårbollen och då ger du enligt anvisning på paketet. Och sen hade jag rekommenderat dig att fortsätta att ge honom underhållsdosen så han inte får fler i framtiden :)
Varför du skall undvika att använda en kattmalt med paraffinolja är för att den lägger sig som en hinna runt tarmen och försämrar näringsupptaget markant - så hittar du inte Bezo-Pet hos vetten så beställ den på nätet. Katterna ääälskar den och tycker det är som godis! =)
Lycka till