Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 8156 ggr
AkaiTsuki
2014-04-10 00:58
0

La Perm, allergivänlig?

Är det sant att La Perm är hyfsat allergivänliga eller är det bara ett säljknep?

Älskar katter men är allergisk mot dem 😕

(Hos kaniner så sägs det att rexkaniner är allergivänliga, vilket inte är sant!)

//Joanna

Cahira
2014-04-10 01:05
2

La Perm har fortfarande Mjäll och salivproteiner som de tvättar sig med så tyvärr är det ingen garanti. 

Jag är allergisk mot katter men tålde min burma utan problem så är väldigt individuellt vad man tål och inte så du får testa åka till en uppfödare och sniffa. 😉

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

AkaiTsuki
2014-04-10 01:23
2

Får ta och göra det! Har alltid trott att jag vart mest allergisk mot korthåriga katter men jag reagerade på min kompis norska skogskattunge, reagerar jättemycket på just denna katt :/ 

Får ta och "boka" en "snifftid" 🐱

//Joanna

[[pimey]]
2014-04-10 06:41
0

Sibiriska katter är allergivänliga då de saknar proteinet msn är allergisk emot

MonicaLagerquist
2014-04-10 08:07
9

Jag är allergisk mot katter. Tål mina egna katter bättre än andras.

När jag får hem en ny katt måste jag alltid öka på medicineringen och när jag har kull är jag oftast sämre.

Tål mina La oermer bättre än vad jag tål mina cornishar.

Jag blir lite ledsen när vissa raser saluförs som allergivänliga.

Tyvärr finns det bara en sorts  katter som alla allergiker tål och de är porslinskatter som diskar regelbundet så att de inte är dammiga.

Stolt ägare till tre La permer

AgnetaB
2014-04-10 14:08
5

Gällande Sibirisk katt o allergi så är inte ALLA allergivänliga utan det är individuellt o allergi är också individuellt. Det finns många allergiker o även sådana uppfödare som har sibirer men finns också sådana som ej kan ha. Vi har speciella testhem för allergiker så man kan testa hur man reagerar o helst flera gånger. 

Man ska ej räkna med att man ej behöver medicinera men med medicin kan man kanske ha katt som vore omöjligt annars. Testa inte under pollensäsongen.

AkaiTsuki
2014-04-10 16:03
0

#5 Vad är det för testhem som man kan besöka?  Finns det utbrett i Sverige? 🙂

//Joanna

MonicaLagerquist
2014-04-10 16:16
0

#5 Jag har haft många familjer och par här på allergibesök,

Fungerar det bra så kan man få testa att låna hem en katt.

Tyvärr så reagerar de flesta .

Stolt ägare till tre La permer

Cahira
2014-04-11 00:09
0

Största problemet är väl inte att djur salugörs som allergivänliga utan snarare att folk tror allergiVÄNLIG betyder allergifrigaranti. Bara för att det är snällare mot allergiker betyder inte att det är allergifritt.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

AkaiTsuki
2014-04-11 11:50
1

Mjo rexkaniner säljs ju som allergivänliga men de är veeerkligen inte det, har inte träffat en så fälligpälsig ras med så korta hår (lite OT men ändå inte)

Jag får helt enkelt pröva med olika katter tror jag 😊

//Joanna