UVI
Kan en katt ha uvi utan att visa andra beteende problem än att kissa på andra stället utom i lådan?
Urinprov är taget men enligt veterinären inge kristaller eller bakterier. ska be att få journalen då de stack han flera ggr i blåsan innan de stack rätt :( Om de skulle funnits blod i urinen kan de väl kommit från alla misslyckade stick i blåsan men även från möjlig urinvägsinfektion.
Han går nu för andra ggn på metacam men de hjälper inte. Han har inte brist på lådor eller sandmaterial. Han har nu fått en feliway installerat. Kan de ändå vara uvi och vad isf brukar man behandla de med?
Är han kastrerad?
Feline Ideopatisk cystit?
fertil hane, och ja jag vet att dessa kan revirmarkera men detta har ekskalera den sista tiden och jag tycker beteendet är förändrat trots att inget har förändrat i hemmiljön. De första 3 åren har han inte kissa nämnvärt, trots flertal löpkatter som skrikit utanför dörren. Nu kan han tex kissa ner hela transportburen då man åker någonstans, försökt kissa på människor och detta har han aldrig gjort förut.
Något är fel eller att han är missnöjd men vad? Han är en ovanligt lugn hane, en stor nallebjörn. Fick tom beröm av kardiologen då vi HCM scannade han i veckan. Men har nu fått smeknamnet kissnisse :P
Han har inga problem att kissa då han tömmer hela blåsan, det är ju bara de att han inte "träffar" lådan när han kissar den mesta tiden. Bajsa gör han alltid i lådan. Vi rensar hans lådor 3ggr/dan så de märks ju ganska fort då han inte använder lådorna.
Utan tvekan revirmarkering. Det kan bli värre även om det fungerat bra innan.
#4 Jag tror att det är något mer…Du vet den där speciella magkänslan när något inte stämmer… sist han var så här var när hans "flickvänn" hade rymt och hade bosatt sig under hans inhägnade uteplats. han försökte tala om de för oss för när hon blivit infångad slutade han gasta och kissa.
Ja då får du nog fundera vidare om du tror att det beror på något annat. Dock tror jag inte att han har UVI om det inte är bakterier i urinen. Men däremot Felin Ideopatisk cystit. Då kan dem ha blod i urinen utan bakterier. Men kissar lite och ofta. Så inte heller det stämmer med din kisse. Hoppas du hittar orsaken.
Felin idiopatisk cystit – FIC
Felin idiopatisk cystit (FIC) innebär att en inflammation uppstått i blåsväggen. Detta kan vara lokalt utlöst (p.g.a. en retning i blåsan) eller centralt utlöst (p.g.a. stress). Det är viktigt att utreda grundorsaken till FIC, det vill säga om den med medicinsk eller psykisk.
En katt med FIC kissar lite och ofta, många gånger blodblandad urin. Katten skriker ofta i samband med urinering och kan kissa på flera olika ställen.
Behandlingen görs med glukosaminglykaner (Cystease) och antiinflammatorisk medicin (Metacam). Vid stressutlöst FIC används feromoner (Feliway) och vid svåra fall även antidepressiva medel (Saroten) för att sänka kattens stress. Det är även viktigt att öka kattens vattenintag.
#6 förra ggn de tog urinprov från blåsan sa de iaf att han hade lite koncentrerad urin och lite kristaller men borde inte orsaka något. Fick metacam då och rådet att han skulle dricka mer. Jag köpte en vattenfontän som han älskar att dricka från.
Om du inte ger kissen blötfoder så kan det vara bra att göra det. I alla fall hälften av dagsransonen, helt hela given. Så kan du styra hur mycket vätska han får i sig. De katter dricker själva om de enbart äter torrfoder är för lite.
Det är förmodligen FIC och ingen UVI om det inte finns några bakterier i urinen. Tog de ett sterilt prov och odlade detta så är det ingen UVI.
Prova att ge Cystease men be om att få göra ett ultraljud på blåsa och njurar först så det inte är något fel på dessa.
Jag har själv en katt som hade en UVI för ett år sen men fortfarande har blod i urinen men inte går och kissar mer än 2 gånger per dygn numera. Henne har jag gjort dessa ultraljud på samt tagit blodprover på njurar och lever och allting är OK förutom att hon har spår av blod i urinen inga spår av kristaller eller dylikt.
Ge katten blötmat också och inte enbart torrfoder.
#9 de tog med kanyl från blåsan båda gångerna men sista gången använde de honom som provdocka och stack 3-4ggr. De var någon som aldrig/sällan tagit urin på de sättet förut. Så jag vet inte hur "sterilt" sista provet var.
# 10 Men var det några bakterier i urinen och odlade de urinen?
I trådstarten står det att det inte fanns bakterier i urinen. Om det var en oerfaren person som tog provet hade jag varit mer orolig om de hittat bakterier, då kanske provet hade förorenats med bakterier från något annat ställe än urinen. Då hade provsvaren visat UVI fast det inte var så. Finns det däremot inga bakterier är provet sterilt.
Har också varit med om att vårdpersonal inte haft så mycket praktiskt erfarenhet. Det är inte roligt när det händer, men samtidigt får man tänka på att alla proffsiga veterinärer, läkare, sjuksköterskor och djursjukskötare har börjat från noll.
TS kan det inte vara psykiskt? att något stressar honom/gör honom orolig? har nåt ändrats i hemmet, har det flyttat in en okastrerad hane nära er som han kan känna lukten av?
För är det inte urinproblem kan det ofta vara nåt som stör katten eller gör den orolig :)
Ang stickandet, har katten liten blåsa kan det bli väldigt svårt att komma igenom väggen och man får trixa och sticka om och hålla på för att få nåt urinprov så säkert det som hände, min katt har haft urinproblem i 1 år nu så har vart några såna svåra stick för oss också ;)
Varför är han fortfarande fertil? Kan ni inte kastrera honom och se om det är det som är problemet?
# 14 Förmodligen pga att hen är uppfödare.
#13 det enda jag kan komma på är att jag tror vi ha råttor/möss eller något i taket i trapphuset..lät som något fick en rivstart på takplattorna när jag gick ut ved hunden för någon ecka sedan.Men inget de ens verkar vilja kolla upp då jag "felanmälde" de. De kanske är något där som han hör? Annars kan jag inte komma på någon förändring.
#14 jag är uppfödare =) Svårt att ta kull utan en fertil hane. Att han revirmarkerar har jag inga problem med utan att hans beteende har eskalerat och inte känns normalt.
När vi får in liknande fall hos veterinären där jag jobbar så brukar vi rekommendera att man testar ett relativt nytt foder Hill’s™ Prescription Diet™ c/d™ Feline Urinary Stress om man tagit urinprover som inget visar.
Man kallar detta för FIC och man vet inte riktig varför katterna får det men många blir hjälpa av detta foder.
Man kan även testa Felyway och i extrema fall kan man även ge antidepressiva medel (Saroten)
Men många börjar med felyway elkontakt och då gäller det att tänka på att bor man större är 70kvadrat måste man har 2 eller flera på olika ställen.
#17 Det går lika bra med vanligt blötfoder så länge det är FIC. Katter med FIC ska ha vätska så jag hoppas att det är den blöta varianten ni rekommenderar av c/d fodret. 🙂
# 18 Nej en inflammation häver du inte genom att ge blötfoder men det underlättar.
#19 Har inte skrivit att man häver något.
#18 Nej FIC är en inflammation som kan gå över av sig själv men som oftast behöver hjälp och då är C/D Urinary Stress ett foder som är bättre än vanlig mjukmat.
visst rekommenderar vi att man väljer mjukmaten men vissa ägare vill inte ge mjukmat eller tror inte katten vill äta det eller vill inte lägga tiden på att få katten att äta mjukmat och därför tillhandahåller vi både mjuk och hård mat.
Många skriver och gnäller över veterinärfodren men frågan är hur många som verkligen läst in sig på sjukdomarna de ska hjälpa och varför fodren hjälper.
Jag har alltid varit lite emot veterinärfodren och tillstor del därför att många "stora" människor och föreningar runt om i Sverige pratar mycket om hur dåliga de är men för ett tag sen så började jag jobba på en veterinärklinik och blev där ansvarig för försäljning och butiken och fick då gå en lång kurs där vi gick igenom alla veterinärfodren från hills och jag kan säja att jag var inte glad över att få åka för jag räknade med massa skit och svammel men vi fick massor med bra information och även lära oss mycket om kattens kropp och funktion som jag inte lärt mig tidigare inom djurvård.
Väldigt intressant och jag förstår nu mera varför man ska använda vissa veterinärfoder och att de faksit lyssnat mycket på alla "negativa röster" som de kallades på föreläsningen.
#21 Vad är det enligt dig och veterinärerna C/D är bra för när en katt har FIC? Vad är det i fodret som hjälper mot stress och inflammationen? Som man inte kan tillsätta som komplement till ett vanligt blötfoder och inte är kemiskt framställt. Är nyfiken🙂
Klistrar in vad fodret innehåller här och kan inte se något som skulle främja en inflammation. Kan du? Förstår inte varför man ska ge katten hälften av det fodret innehåller.
Chicken: Bränt ris, kyckling (32%) och kalkonmjöl, havre, majsglutenmjöl, animaliskt fett, smakbuljong, mineraler, fiskolja, vegetabilisk olja, vitaminer, DL-metionin, taurin, mjölkprotein hydrolysat, L-tryptofan, spårämnen, skaldjurs hydrolysat, brosk hydrolysat. Naturligt konserverad med mixade tokoferoler och citronsyra.
# 18 Då jag själv lider av en kronisk cystit så vet jag att vatten inte alltid hjälper utan enbart gör att jag får springa oftare på toaletten. Jag får oftast ta prednisolon som är antiinflammatoriskt. Jag har en autoimmun version av cystiten.
Ifall urinblåsan är inflammerad så hjälper det inte med att ösa på vatten oavsett hur det görs.
#23 Nu är det inte tal om att ösa på vatten och att det ska bota cystiten! Förstår inte var du får det ifrån? Det det handlar om är att man lika väl kan ge vanlig blötmat istället för att ge veterinärfoder. Sen ge komplement för att hjälpa till. Då ger man inte katten en massa onödigt som finns i fodret som #17 föreslår.
# 24 Du behöver inte mera vatten du du har en inflammation i blåsan har du däremot en infektion så kan du skölja bort bakterierna. En inflammation kräver något som dämpar inflammationen ex kortison.
#25 Vatten för att skölja blåsan behövs även vid en Cystit! De veterinärer jag känner till ger endast Metacam och vätskar upp Cystit katter med god effekt.
# 26 Vatten behövs inte mer än normalt vid cystit. Och har man som jag det kroniskt så behövs antiinflammatoriskt också vilket metacam är för katter inte enbart smärtstillande. Men man brukar också ge saroten som är ångestdämpande ifall katten visar prov på behov av detta eller kortison.
Jag ha också en huskatt som hade en UVI för ett år sen och som har blod i urinen och som jag ultraljudat och tagit nya urinprover på men som inte visar något utöver blod i urinen och inga förändringar på njurar och blåsa eller på några blodprover. Hon kissar 2 gånger per dygn.
Jag råder T.S att söka veterinär för en undersökning av blåsa och njurar med ultraljud samt att ta blodprover på njur- och och levervärden.
#27 Vatten mer än vanligt skriver jag inget om vad jag kan se? Var får du det ifrån? Skriver att det går lika bra att ge vanlig blötmat och inte ett veterinärfoder om katten har FIC.
Ge kemiska substanser till katten är jag inte för. Däremot finns det tillskott som är naturliga och bör ges i första hand vid dessa besvär.
#22 Fodret är antagligen behandlat på något sätt för att få bort ämnen som retar blåsan.
#28 Vad är det för tillskott du menar?
# 29 Det är just det jag skulle vilja veta hur det är behandlat och varför det skulle vara bättre att ge.
Om man tittar på innehållet så består det av en del saker som katter inte alls behöver äta.
Hoppas att #21 har något svar då jag skulle vilja veta vad det är som är bra mot just FIC i fodret.
Fodertillskott:
Cystease innehåller glukosamin som bygger upp och skyddar lagret i urinblåsans slemhinna är ett tillskott som man kan använda.
http://www.veterinarbutiken.se/kosttillskott/58-cystease.html
Sen kan man ge Zylkéne istället för som #27 skriver ångestämpande mediciner. Zykéne har en rogivande verkan och är naturligt.
Fungerar inte detta så får man naturligtvis gå vidare. Men detta, blötmat och mycket lek brukar hjälpa katter med FIC.
# 28 Enligt dig så dricker katter som får enbart torrfoder inte det de behöver därför ska de ha blötmat. Men det hjälper inte vid en FIC då urinblåsan är inflammerad. Det finns veterinärfoder som är gjort för detta även torrfoder. Vad du anser vara bra är inte samma sak som en veterinär kan skriva ut. Ibland hjälper det inte med det du referera till.
Vad är det som hindar att katter får samma sjukdomar som människor de får ju diabetes och behöver ibland få insulin. De kan mycket väl få en autoimmun sjukdom och behöva behandling med mediciner. De kan få problem med sköldkörteln också vad rekommenderar du i så fall? Och de kan få cancer.
FIC är inte en sjukdom utan är en symptombild på att något i urinvägarna inte är helt OK.
#31 Om du läser på om FIC så ser du att det rekommenderas vätska även för FIC pasienter. För alla urinrelaterade besvär är vätska viktig.
En katt som endast äter torrfoder är konstant uttorkad. En katt får inte i sig den mängden vätska som den bör per dag genom att dricka det rent. En katt är skapt att få i sig största delen av sitt vätskeintag via maten. De har således inte starka törstreflexer. Men du tror på det du tror på, jag utgår från vad jag läst, sett och vad för art katten är.
Skriver om du läser ordentligt att hjälper inte de jag föreslår får man gå vidare. Men att det är bättre att börja där 😎
Jag ser inte vad vare sig diabetes eller sköldkörteln har med saken att göra. Så det tänker jag inte gå in på överhuvud taget. 😉
Edit:
Glömde fråga vad det är enligt dig som finns i detta veterinärfoder som gynnar FIC? Eftersom du talar så varmt om det! 🙂
# 32 Om det är mig du avser när det gäller veterinärfoder så har jag ingen aning då jag inte rekommenderat detta.
Att enbart ge mera vatten kan ge upphov till att behöva kissa lite mera och när det gäller mig själv är det det minsta jag behöver. Sök veterinär och få det utrett så snart som möjligt.
Du kan bortse från frågan, ser nu att du pratar om att skriva ut mediciner och inte fodret. My bad!
Jag har ingenstans skrivit att man bara ska ge bara vatten och att det då löser sig. Jag har endast sagt att man inte behöver ge veterinärfoder utan att vanlig blötmat fungerar lika bra i kombination med andra åtgärder som exempelvis metacam.😉
liten uppdatering: Nu har metacamkuren varit avslutat sedan några dagar och han kissat mer i lådan..kan vara en slump men håller tummarna. Ska byta sand då leveransen kommer så kanske de blir ännu bättre
Uppdatering 2. Det går i vågor med kisseriet men han kissar mindre utanför iaf. Idag fick jag hem utdrag av journalen på besöket. och jag blir konfundersam då de i telefonsamtalet sa att de inte var blod, bakterier eller kristaller i urinen men i journalen står det en del blod och leukocyter :S
blod 3+
ph 6,5
pro 1+
Leu 2+
Hur tolkas dessa isf?
Blod 3+ är det högsta värdet jag har på mina stickor så det är ganska mycket. Leu ligger i mitten på skalan men är 70umol nästa steg är 125 och sen 500 så det är inte så mycket.
Blod är protein så det är därför det finns med i urinen. Ph-värdet är lite mer surt än 7 som är neutralt.
Din katt har förmodligen FIC och har också ont då den kissat i lådan så länge metacamen verkade. Nästa steg är att ta blodprov på njurar och lever och att ultraljuda blåsan och njurar. Du måste koma fram till någon lösning på problemet för kattens skull och behandling.
Pratade med veterinär och hon tyckte avvakta. Han blev inte direkt bättre av metacamkuren utan började kissa mer i lådan flera dagar efter avslutad kur men även mycket utanför.
Vi har du strukturerat om och testa allt från skura rent lådor, bytt sand till byta ut scentstop till citronsåpa m.m. Nu verkar vi hitta något som fungerar än så länge. Istället för att rensa bort kissklumpar 3 ggr/dagen så lämnar vi minst 2 klumpar där han kissat och rensar bort resten + bajs och tvättar med citronsåpa på kissolyckorna. Nu kissar han ännu mer i lådorna =)