Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1594 ggr
medarbetare
0

Vad beror detta på?

Hej! En av mina katter spänner sig när hon vilar. Nästan så fort hon har lagt sig ner börjar det "rycka" i det bakre partiet, om man lägger en hand på henne slappnar hon först av men sedan börjar det igen och då kan man känna att hon darrar/spänner sig som människor gör när de fryser. Bakbenen dras lite uppåt i en "rytmisk rörelse". Hon byter ofta ställning och försöker ha bakbenen under sig eller så håller hon om dem. Vi har precis gjort en hälsokontroll och veterinären sa att de brukar börja skaka lite när de blir äldre, men de epilepsi kan också vara boven, dock brukar de ju t.ex kissa på sig osv vid ett epilepsianfall. Jag vet inte hur länge det brukar hålla på men om jag är där och tittar, sedan går och t.ex borstar tänderna brukar det vara kvar när jag kommer tillbaka. Börjar man klappa henne slappnar hon av och hon är pigg i övrigt. Vet någon om detta är en typ av epilepsi? Bör man medicinera mot det?

medarbetare
0

Kan tillägga att när hon sitter ihopkurad ute (t.ex på fönsterbläcket) börjar hon också skaka. Precis som vi männinskor gör när vi fryser, så det känns ju som att det borde ha att göra med att hon har svårt att hålla sig varm… Ingen som har erfarenhet av detta?

mollyt
0

Jag vet inte vad det är du beskriver att din katt gör. Men jag tänkte bara hur epilepsi ser ut hemma hos oss. Jag har nämligen en katt med epilepsi, han är 2 år gammal. Innan han får anfall så är han allmänt ryckig i hela kroppen, som om han vore stirrig och orolig nästan. Så kan han vara i flera timmar ibland innan själva krampanfallet kommer. Då skakar han kraftigt och dreglar i ca 10-15 sekunder. Efter det brukar han ligga stilla och vara lite frånvarande en stund… Sedan brukar han kela med oss och gå "husesyn" … sen är han som vanligt.

medarbetare
0

#2 Kan det kanske vara en påbörjad epilepsi då?

mollyt
0

Jag tror inte att det där ben-rycket är epilepsi, men jag har inte mycket större kunskap om det utöver hur det fungerar på min egen katt. Men det verkade inte som om veterinären var orolig när du var där med katten? :)

medarbetare
0

Okej, tack! :) Nej, hon var bara positiv och sa att hon var en fin och trevlig katt. Sen förklarade jag inte lika utförligt som det jag har skrivit heller…