Biter andra katten
Har två hankatter här hemma, de har varit tillsammans i väldigt exakt 2år och har varit oskiljaktiga under hela tiden. De är verkligen sammansvetsade!
Ena hanen (D) är 2år och den andra hanen (T) är 2½år gammal.
Båda kommer ifrån katthemmet och har varit otroligt skygga tidigare, nu gömmer de sig bara då det kommer någon, enligt de, främmande.
De är med oss som vanliga tama katter.
T och D "go-pratar" med varandra, jollrande jamande och mjuka blinkar. Men då kan T bita tag i D´s nackskinn, D svarar då med att bli stel och sänka sig till golvet. Därefter så går T, utan att släppa greppet, runt och sätter sig exakt bredvid D istället för framför där han först satt.
Ser nästan ut som att han försöker para sig men han sätter sig alldeles bredvid och bara sitter där och har en blick jag inte riktigt kan tyda då jag inte sett den tidigare. Ingen otrevlig blick, snarare lite förvirrad och allmänt konstig.
Är inte varje gång det händer. De pratar och de kan goa hur mycket som helst emellanåt men rätt som det är så gör han så, de senaste dagarna så har det hänt tre gånger varav två gånger på samma dag. Försökte schasa iväg T en gång men kunde nästan gå enda fram och både låta och vifta lite med handen innan han släppte och sprang iväg. Är totalt 3-4 gånger som det hänt!
I normala fall brukar jag bara behöva säga "pscht" mjukt en gång så reagerar de, de är otroligt känsliga på ljud så vi är väldigt försiktiga med allt vi gör här hemma. Men när T gör så här så verkar det som att han inte märker något, vare sig ljud eller rörelse, fram tills att man är alldeles bredvid. D försöker heller inte ta sig undan så länge T håller fast honom.
Varför gör han så?
Självklart är båda kastrerade! Ingenting har heller ändrats här hemma.
Det du har sett är ett helt naturligt beteende. Att ta ett grepp i nacken och (mer eller mindre) inta parningsposition är ett dominansbeteende där den bitande katten hävdar och/eller befäster sin status katterna emellan.
Eftersom dina katter precis är på väg att uppnå social mognad (vilket sker mellan ca 2-4 års ålder), är det helt naturligt att den äldre katten känner ett behov av att klargöra vem som bestämmer.
Sajtvärd Katter iFokus
#1 Okej, tack så mycket för ditt svar!
Behöver jag inte vara brydd längre 🙂