Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 4107 ggr
Beafer
2014-04-02 14:18
1

Allergisk mot allergifoder?

Känns som att jag har skrivit om min allergiska katt 1000 gånger här nu. Det tar aldrig slut med problem för mitt lilla hjärta! Nu har jag äntligen fått ordning på hennes dåliga mage med hjälp av ett allergifoder. Men nu har hon fått stora knölar över kroppen. Främst i armhålor och runt halsen. Jag har aldrig sett nått liknande! En gång fick hon som nässelutslag när hon fått i sig fisk, men dom här knölarna är mycket större. Det kom plötsligt för tre dagar sedan. Igår var det nästan borta. Började fundera på om hon på något vis lyckats fått i sig något hon är allergisk mot. Men nu är det tillbaka igen, fast värre än i förrgår. Hon behandlas även mot jästsvamp för tillfället med Itrafungol och Malaseb schampo. Båda medicinerna har vi använt tidigare.

SuperLimm
2014-04-02 14:45
2

Har du kollat upp BARF något om det skulle kunna vara ett alternativ för din katt?

Mvh Linn

Beafer
2014-04-02 14:55
1

Ja, det har jag. Hon totalvägrar. Hon svälter hellre sig själv än att äta rått. Och det är ju farligt att "svälta" dom för länge. Men jag försöker alltid att bjuda henne när jag lagar mat i hopp om att hon ska smaka någon gång. Jag har även provat att koka köttet. Det känns som att barf är det enda alternativet jag inte provat än, men vad gör jag om jag inte lyckas få henne att äta det? Känner mig som världens värsta djurplågare när jag aldrig får ordning på hennes hälsa.

Rafflan
2014-04-02 15:25
1

Har ni vart hos veterinären?

Alla allergi foder passar inte alla katter, så jag dem kan vara allergiska emot allergi foder :)

Beafer
2014-04-02 15:30
1

#3 Massvis med gånger. Har även ringt veterinären idag. Hon ska ringa upp på fredag. Hoppas verkligen att hon har något bra att säga.

[silkesnosen]
2014-04-02 20:13
0

Min katt blir värre av allergifoder. Har du provat James Wellbelowed eller något annat foder som bara har en proteinkälla åt gången? Vet du vad din katt är allergisk mot? Kanske behöver din katt få ortison för att lugna den allergiska reaktionen.

Beafer
2014-04-02 23:02
0

Det svåra är att komma fram till exakt vad hon är allergisk mot eftersom att jag inte lyckats få henne att äta en uteslutningsdiet då hon vägrar rått kött. Det jag vet är att hon först fick en reaktion av Eukanuba chicken and liver. Den reaktionen visade sig som jästsvamp och lindrig klåda runt hals och huvud. Provade Orijen i en väldigt kort period för att utesluta spannmål, men det resulterade i rejäla nässelutslag. Sen fick hon ett foder med bara kyckling som proteinkälla. Innehöll inte spannmål, ägg eller fisk. Det fick hon klåda och diarré av. Även svampen kom tillbaka. Efter det fick hon ett protein med häst som enda proteinkälla. Även det utan spannmål, ägg och fisk. Av det fick hon extrem diarré efter att hon ätit fodret i flera månader. Nu får hon Royals Hypoallergenic. Magen stabiliserade sig väldigt fort när jag gick över till det. Och nu har hon ätit det i ca fyra veckor. Veterinären på Ultuna (hon var inlagd där i tre dagar för ca fyra veckor sedan) trodde att hon utvecklar nya allergier hela tiden. Får se vad veterinären här i Gävle säger på fredag. Om inte reaktionen förvärras förstås, då åker jag till Ultuna. Men nu på kvällen så är dom värsta knölarna borta och hon är "bara" lite knottrig. Det verkar inte klia. Inte ens när det såg som värst ut.

annzoo
2014-04-03 00:26
0

är knölarna där lymfsystemet är? Min hund fick en reaktion då hon gick från proteinfattig (hepatic) till högre proteinhalt (james Wellbelowed ) då fick hon reaktion med en knöl på vardera sida vid höften. De försvann successivt på nån vecka. Vi bytte rakt av så kroppen kan ju ha fått en proteinchock.

SuperLimm
2014-04-03 08:17
2

Det kan ju även vara torrfoder katten är allergisk emot, låter ju iaf som om den reaerat på alla torrfoder. Kvalster brukar det vara de är allergiska emot isåfall.

Äter katten blötmat? Har du testat med det?
De innehåller oftast mindre konstigheter än vad torrfoder gör men på många sorter är det tyvärr dåligt med info från vilka sorters djur det animaliska kommer. Men det borde gå att få reda på, eller ge de sorter där det står på innehållsförteckningen lite bättre vad det innehåller.

#2 Precis, att svälta katten kan bli farligt.
Jag tycker det är enklare att börja ge rått kött om katten äter blötmat. Det blir inte lika annorlunda i konsistensen mot vad torrfoder är. Sen kan man blanda tex köttfärs med blötmaten och ge mindre och mindre blötmat medans man ökar kötthalten tills katten enbart äter kött. Man får försöka lura dom lite, det är inte alltid enkelt tyvärr, katter är envisa djur.

Mvh Linn

Beafer
2014-04-03 12:20
0

#7 Det var över hela kroppen. Men mest runt hals, bringa och ben. #8 Det är det aldrig någon som sagt något om. Det där med kvalster alltså! Det får jag ta och kolla upp. Jag gav katterna torrfoder och blötfoder förr, men efter att hon fick allergiska besvär så tog jag bort det eftersom att det är så otydligt vad det innehåller. Oftast är det som minst två olika proteinkällor i blötfoder också. Jag har hittat ett blötfoder från James Wellbeloved som är baserat på lamm, men då innehåller det tomatsås, en massa örter och frukt också. Upplevde när jag gav dom blötmat också att dom blev lös i magen om jag gav för mycket. Det skrämmer mig lite också om jag ska vara ärlig, eftersom att magen totalkraschade här för ett tag sen.

SuperLimm
2014-04-03 15:10
0

#9 Jag har två katter som har känsliga magar. Nu äter de BARF och har aldrig mått bättre. Men innan jag fick upp ögonen för BARF testade jag massor med torrfoder, det ena blev magarna värre av än det andra. Sen bytte jag till blötmat med började vänja dom mer vid rått kött. Endel blötmats sorter blir de lite lösa i magen av men jag tycker att de sorter som är i paté konsistens funkar bäst. De sorter som är utan spannmål och socker då. De sorter med bitar i sås blev dom väldigt dåliga i magen på och sen de med bitar i gelé var inte riktigt så illa men lite dåliga blev dom av det med.

Förstår om du inte vågar exprimentera så mycket, men du skulle kunna testa med lite varje dag av någon sort. Du märker nog rätt snart om det är bra eller dåligt för magen på katten.

Mvh Linn

Beafer
2014-04-04 13:09
0

#10 Jag försöker hitta någon i närheten som säljer MUSH. Såg att dom hade en sort med gris och nöt. Det är två proteinkällor hon inte provat innan. Sen om jag lyckas få i henne det är en annan femma. Har ju som sagt försökt få i henne rått kött i över ett år nu utan att lyckas. Annars så får jag börja leta mig om efter blötmat som hon klarar av.

MrsCecilia
2014-04-04 20:55
0

Mina katter klarar inte av royal canins hypo. Men däremot specific Allergy mangement plus mår alla bra av. Kanske värt att prova?

mollyt
2014-04-04 23:05
1

Jag skulle också rekommendera BARF, men det tar tid och kräver kunskap. Sen så behövs det en del tålamod i början för att vänja katterna till att äta rått kött. 

Jag BARF:ar alla mina tre katter och har sett så mycket förbättringar i deras hälsa.

Du skulle ju kunna testa att ge din katt lite rått kycklinghjärta och liknande nu tills vidare medan du läser på lite - så att hon vänjer sig.

Jag gav mycket små bitar i början, och strödde malt torrfoder (som mjöl) över det råa köttet så att det skulle lukta mer bekant - minskade sedan mängden torrfoder-kross tills det bara var rått kött :) Fungerarade bra tyckte jag.

Beafer
2014-04-05 16:28
1

#12 Ja, absolut värt att testa om jag inte skulle få i henne BARF. #13 Jag tänkte isf börja med att prova MUSH färdiga mat. Eftersom att jag inte har kunskapen än att tillverka egen mat.