Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 4515 ggr
CookieZixx
0

Örongegga på katten

Hej, jag har två katter hemma och igår så såg jag att min äldsta katt hade en brunaktig gegga i öronen, har sökt runt lite och det jag kan tro är att det är öronskabb men det ska ju smitta av sig och min andra katt har ingen örongegga eller något annat. 

Min äldsta katt har inte heller kliat sig något om öronen som en symptom är på öronskabb. 

Hörde även med dem i djuraffären och hon sa att det troligtvis bara var öronvax eftersom det inte har smittat av sig.

Men nu tänkte jag även höra här, kan hon ha skabb bara att det inte smittat av sig eller är det bara vanligt vax? Skriv vad du tror, skulle vara tacksam för svar!

Tjeja
0

Vill gärna se bilder hur det ser ut!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Maria
0

Det kan nog bara en veterinär svara på.

Vi fick hem en katt med öronskabb en gång och då behandlades den äldre katten också även om han inte uppvisat några symtom.

/Maria

CookieZixx
0

Tjeja: Fixar det, ska bara hitta kattstackarn.

CookieZixx
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har precis rengjort det med babyolja som jag har blivit rekommenderad men det syns fortfarande lite

Tjeja
0

Lite suddig bild så ändå svårt att se.

Men det är inte normalgeggigt i alla fall.

Visst kan det vara skabb ändå, även om det inte är största misstanken om det inte kliar alls.

Om det inte kliar:

Prova om du kan tvätta ur öronen någorlunda med bomullstussar med lite barnolja på och se om det blir bra sedan eller om det snart kommer tillbaka.

Om det kliar eller kommer tillbaka inom en vecka efter rengöring: till veterinären och få hjälp med behandling.

För oavsett om det är skabb eller något annat som ger katten obehag kan så där mycket gegga leda till öroninfektioner om det inte tas om hand.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.