Efter kastrering?
Min Honkatt kastrerades i onsdags (igår). Hon har vart uppe och gått en del, men vilar rätt mycket än. Äter gör hon men har inte för tillfället lika stor aptit som förut.
Nu till min fråga, hon har en body på sig, kändes enklare än en tratt. Hon är väl inte överlycklig över den men hon verkar tåla den iallafall. Hur länge ska jag ha den på?
Ha henne utan något känns sådär då hon inte kommer låta såret vara. På hemgångsrådet står 10 dagar, är det lämpligt?
Har öppnat bodyn och tittat lite och på magen har hon typ en kompress med tejp eller vad det nu heter(??) över såret. Kass förklaring men hoppas ni förstår vad jag menar.
Är det någon som vet hur länge den ska sitta på? Jag har inte tagit bort den och fick inga instruktioner om den heller. Visste inte ens att de satte sådana på katter.
Bild på min söta skrutt från igår ❤️
Låt den sitta på och kolla varje dag så det i te börjar bli infekterat eller om hon får feber. Det är normalt att det svullnar upp till en "korv" men det lägger sig efter några veckor. Annars ringer du till veterinären och frågar :)
Själv hade jag tratt på min hona ganska många fler dagar än vad veterinären sa, just för stt hon försökte tvätta då vansinnigt mycket på såret hela tiden, så tratten fick vara på för säkerhets skull. Känn dig fram, men följ veterinärens rekommendation (minst)
När mormor och morfar kastrerade sin hund för ett par månader sedan så hade hon också ett sånt plåster och det skulle sitta 5 dagar om jag inte kommer ihåg fel.
"Weather forecast for tonight: dark." ~ George Carlin
Okej :) om inte annat får jag väl ringa dem och fråga imorgon.
När vår hona kastrerades så sydde de det inre lagret men limmade det yttre och hon behövde ingen strumpa eller tratt. Att veterinärer gör så olika!
#6 tror att vår vet gjorde så också, hon sydde på insidan med stygn som växer bort eller löses upp, själva såret var dessutom bara någon få centimeter stort. Vi hade tratten på för att Nina är så vansinnigt petig med tvättandet och tvättade, tvättade och tvättade så vi vågade inte chansa..
Men det är verkligen olika, i en tråd nyligen pratades det om en äldre beterinär som jag tror fortfarande syr med ståltråd..
Jo det verkar knepigt.. Själv har jag faktiskt ingen aning om hur de gjorde, plåstret döljer ju hur det ser ut. Men inga stygn skulle tas bort iallafall.
Selma börjar bli lite vresig över den där bodyn nu :P Hon verkar tycka den är svår att röra sig i och man kan inte tvätta sig..
Hur länge brukar den vara uppsvullnad :)? Har tagit bort plåstret och kikar varje dag hur det ser ut. Det ser ut att läka jättefint. Det är bara lite svullet som en "korv" som #1 beskrev.
De sa 10-12 dagar med bodyn. Så tar av den nu på lördag (10 dagar), kan hon inte låta bli det får hon ha den lite till. Men hon verkar både irriterad och ledsen över bodyn så förhoppningsvis klarar hon det bra efter att jag tar av den.
Svullnaden kan vara i ett par veckor det som hände vår hona var att svullnaden aldrig la sig trots att vi väntade 2 månader och det visade sig att hon hade fått ett litet bråck så de opererade om henne gratis och sen efter ytterligare 4 v så hade svullnaden lagt sig :)
Du kan väl ha den på då du är borta men prova o ta av o ha koll då du är hemma.Funkar det då du är hemma kanske du törs ta av annars också.
#12 jo jag har funderat på det faktiskt… lite rädd att hon ska bli ännu vresigare när hon fått av den och sen får på den igen.
Vet ju inte heller hur mycket hon får tvätta på det eller om hon inte får tvätta alls eller hur det ser ut när det är helt läkt och hon får tvätta på det..
Ingen av våra katter har haft tratt eller body efter kastraktionen, men de har inte tvättat sig mycket mer än vanligt.
Låt dagen idag bli din bästa hittills!
Hon fick ta av den nu. Hon blev väldigt lycklig och spann 🙂 Nu tvättar hon sig på ryggen och överallt där bodyn suttit. Men ska passa så hon inte tvättar såret för mycket.
Tror inte det är nödvändigt att hon har "kompress-skyddet" på sig :) Under min praktikplats på veterinärklinik stod jag bredvid och observerade många honkattkastrationer och inga utav patienterna var i behov av ett plåster över stygnen efteråt. Det man rekommenderas är krage på katten i 10-15 dagar. Såret behöver luftas, då läker det snabbare och risken för patogener är mycket mindre eftersom bakterier lagrar sig i större utsträckning under ett sådant plåster (fukt, värme, fett, smuts = massa bakterier). Ta bort plåstret och ha en krage på flickan, det ska räcka. Var allmänt observant på hur stygnen ser ut. Börjar det vätska sig, ser det ojämt ut, buktar det ut runt stygnen - ta kontakt med veterinären :)
#16 hade kompress skyddet på i 5 dagar efter vettens rekommendation. Och tog av bodyn idag på 9:e dagen. Hon var jättelycklig över att bli av med den 🙂 Det ser bra ut på magen, lite svullet fortfarande men annars ser det ur som att det läker fint.